[branded content] Thuis, buiten en uit eten: Foodtrends bieden Boretti kansen

[branded content] Thuis, buiten en uit eten: Foodtrends bieden Boretti kansen
  • Media
  • 21 dec 2021 @ 10:19
  • Link
  • ZIGT
    ZIGT

    https://zigt.nl/podcast
    ZIGT
  • Geen tag
  • 21 dec 2021 @ 10:19
  • ZIGT

Boretti levert hoogwaardige producten in Italiaans design voor de indoor en outdoor keuken. Het bedrijf is vooral actief in de Benelux. CEO Jorg Kleijssen wil nu groei realiseren door te internationaliseren en door trattoria’s te openen. Waarom maakt hij deze keuzes?

De aandacht voor koken is de afgelopen jaren toegenomen en de covidepidemie heeft dat versterkt. Door de lockdowns is de focus meer op ‘thuis’ komen te liggen. Vaker samen zijn, samen koken en eten past daarbij. Niet alleen binnenshuis; mensen – vooral mannen – willen voor familie en vrienden juist ook mooie buitenmomenten creëren. Het is een wereldwijde trend die de mogelijkheden voor Boretti behoorlijk vergroot. Het lijkt nu hét moment om te internationaliseren.

Plannen faciliteren
Producten in een ander land verkopen, vergt gedegen marktonderzoek. Daar heeft Boretti flink op ingezet. Welke productgroepen zijn interessant voor welke markten? Wat zijn de trends in verschillende landen? Waar hebben klanten behoefte aan? “Dat is de basis,” zegt Kleijssen. “En dan is de vraag: wat is de match met Boretti? Hoe vertalen we dat naar passende producten, die voldoen aan onze eigen design- en kwaliteitseisen?”

Overigens is niet alleen marketing cruciaal voor succes. De organisatie moet de groeiplannen ook kunnen faciliteren. Kleijssen: “Om te kunnen leveren, moet de productportfolio afgestemd zijn op de markt die je wilt bereiken. Soms zijn technische toepassingen in een bepaald land anders dan hier. Processen en procedures moeten zo ingericht zijn dat je de producten kunt aanpassen. Alleen al daarmee zijn we een jaar bezig geweest.”

Relatie met partners
Anders dan de naam doet vermoeden, is Boretti een Nederlands merk maar wel met de Italiaanse lifestyle als uitgangspunt. De samenwerking met vooral Italiaanse partners bestaat daarom al geruime tijd. Deze bedrijven zijn gespecialiseerd in de techniek, Boretti neemt het design en de ontwikkeling voor zijn rekening. Zo werken ze samen aan affordable luxury.

Kleijssen is ervan overtuigd dat de partners uiterst belangrijk zijn als je wilt groeien. “We zetten altijd in op langdurig partnership, ook omdat we 4 tot 6 jaar vooruit willen kijken. Dan heb je duurzame relaties nodig waar het vertrouwen groot is. We willen onze partners ondersteunen met trade marketing zodat we ook zichtbaar worden in hun showrooms. En de online verkoop is voor Boretti heel lucratief. Die gaat deels ook via partners. Ook in die zin zijn ze onmisbaar voor ons.”

Iets nieuws uitproberen
Een aantal producten van Boretti lopen altijd goed, zoals ovens, wijnklimaatkasten en barbecues. Daardoor is de liquiditeit geborgd. Die stabiele financiën maken het mogelijk om eens iets anders uit te proberen. Zo heeft Boretti plannen om een trattoria-concept te lanceren: een pastarestaurant waar de echte Italiaanse ‘passione in cucina’ te vinden is. Waarom deze geheel nieuwe discipline? “Met de trattoria’s komen we in het straatbeeld en raken we beter bekend bij jongere doelgroepen zoals millenials en Generation X”, zegt Kleijssen. “Zij gaan graag uit eten en willen kwaliteit tegen lage kosten. In de restaurants kunnen deze jongeren kennismaken met de Boretti-beleving. Dat is nodig, want zij zijn de klanten van de toekomst.”

Komt er ooit een moment dat groei eindigt? Volgens Kleijssen niet: “Groei is niet per se een kwestie van meer, maar van je blijven ontwikkelen. Als je blijft doorontwikkelen kun je als bedrijf altijd groeien.”

Beluister de podcast met Jorg Kleijssen
Wil je meer weten over de groeistrategie van Boretti? Luister dan naar deze podcast waarin Tom Jessen in gesprek is met CEO Jorg Kleijssen over de plannen en ideeën van Boretti.



Abonneer via Spotify - Apple Podcast en YouTube
De podcastserie ZIGT op groei is te beluisteren via Spotify, Apple Podcast en hier te bekijken op YouTube. Ook zullen zowel Marketingfacts als MarketingTribune als mediapartner inhoudelijke verhalen delen met take-outs uit de verschillende afleveringen.

ZIGT
  • ZIGT

  • Werkt bij: ZIGT
  • Website: https://zigt.nl/podcast
  • :
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken