Eneco stopt met claim 'sneller klimaatneutraal' op verzoek ACM
Na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) stopt energieleverancier Eneco met het gebruik van de slogan ‘Sneller klimaatneutraal’ in hun reclames. De ACM ziet deze duurzaamheidsclaim als mogelijk misleidend.
Veja scoort met in-store schoenmaker
Het hippe vegan-schoenmerk Veja presenteert in een nieuwe Londense winkel een 'cobbler station' waar schoenen van alle merken gerepareerd kunnen worden. Veja heeft al meer dan 20.000 paar schoenen van diverse merken gerepareerd: een nieuwe retailbenadering.
Reid Hoffman laat zich door AI-twin interviewen: waar ligt de grens?
Zonder zichzelf enige vragen te stellen over de ethische kanten van AI, storten sommige bureaus en adverteerders zich gulzig in de armen van AI. Reid Garrett Hoffman is een Amerikaanse internetondernemer, durfkapitalist, podcaster en auteur die Linkedin mede-oprichtte. In dit verbijsterend experiment laat hij zich door zijn AI-kloon interviewen.
Autoriteit Persoonsgegevens: ‘”Scraping” bijna altijd illegaal’
Scraping, het automatisch verzamelen en opslaan van informatie van het internet door private partijen en particulieren, is vrijwel nooit toegestaan. Dat stelt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in een nieuwe handreiking.
Geflipte campagne van BikeFlip
Met de nieuwe campagne ‘Dan ga je toch flippen!’, die vanaf deze week te zien is op diverse digitale kanalen en Out-of-Home, wil startup BikeFlip laten zien wat ze bieden: een abonnement op kinderfietsen, zodat die meegroeien met het kind.
Shell kondigt nieuwe samenwerking aan met topchef Margo Reuten
Shell gaat de samenwerking aan met Margo Reuten, de enige vrouwelijke SVH Meesterkok in Nederland met een Michelinster en chef-kok van restaurant Da Vinci in Maasbracht. Haar 'specials' zijn vanaf vandaag beschikbaar bij de 150 Nederlandse Shell-stations met een eigen bakkerij: Shell Café.
EuroParcs en Feyenoord lanceren zomercampagne met Jan Boskamp
EuroParcs en Feyenoord lanceren een nieuwe zomercampagne, met oer-Feyenoorder en vertrouwd gezicht in eerdere EuroParcs campagnes Jan Boskamp in de hoofdrol.
Shop-in-shop concept MediaMarkt en Essent bespaart consument energie
MediaMarkt en Essent hebben de handen ineen geslagen om consumenten te helpen de volgende stap te zetten in de energietransitie. Essent krijgt shop-in-shops op de winkelvloer van de elektronicaspecialist met energiezuinigere producten en advies.
[RMD24] 'Het wordt tijd om met gelijkgestemden over Retailmedia te praten'
In 2028 groeien de bestedingen aan retailmedia wereldwijd tot naar schatting 161 miljard euro. Daarom organiseren BBP Media-titels MarketingTribune en Twinkle samen '#RMD24': Retail Media Day op 28 mei 2024. We blikken vooruit met spreker Marvin Vacquier Droop van First Impression.
Uitgeverij De Jonge Lezer neemt Tina over van DPG Media
LeesLicht B.V., onderdeel van Uitgeverij De Jonge Lezer B.V., neemt weekblad Tina over van DPG Media. De overname past binnen het portfolio van De Jonge Lezer waar onder meer Penny, Meiden Magazine en Stoer onder vallen.
SEO tickets voor een betere samenwerking met development
SEO tickets vormen de brug tussen SEO en development. SEO tickets zijn essentieel voor het herstellen van fouten en doorvoeren van verbeteringen. Op deze manier kunnen aanbevelingen correct en efficiënt geïmplementeerd worden.
Ziggo Sport verwerft triple CL uitzendrechten
Vanaf augustus 2024 heeft Ziggo Sport drie jaar lang de exclusieve uitzendrechten voor de UEFA Champions League, de UEFA Europa League en de UEFA Conference League.
Fairtrade Original zet focus op fusion
Fairtrade Original wil met een nieuwe campagne de merkbekendheid significant vergroten en een aantrekkelijke positie in het hoofd (en hart) van de doelgroep claimen.
Met een open mindset win je altijd volgens Samsung
Samsung lanceert in aanloop naar de Olympische en Paralympische spelen 2024 de ‘Open Always Wins’-campagne in hartje Parijs. Met de campagne wil het bedrijf laten zien dat je met een open mindset het onmogelijke kan bereiken.
Ster realiseert 201 miljoen euro in 2023, verwacht minder
Ster heeft in 2023 een bedrag van ruim 201 miljoen euro gerealiseerd met de verkoop van advertentieruimte op de kanalen van de landelijke publieke omroep. Dat is 26,1 miljoen meer dan verwacht. De Stichting verwacht in de toekomst slechtere resultaten.
Greenwheels: nieuwe auto’s en nieuwe branding
Greenwheels lanceert elektrische deelauto met nieuwe branding. Het bedrijf breidt haar vloot en merkidentiteit uit met een ontwerp dat voor het eerst te zien is op de Volkswagen ID.3.
Nieuwe campagne A.S.R. maakt duurzaamheid knuffelbaar
Verzekeraar A.S.R. laat in een nieuwe campagne zien dat duurzaam herstellen vaak efficiënter is dan vervangen én beter is voor het voor milieu.
[branded content] De kracht van sport kan de toekomst van een kind bepalen
Dat sporten fysiek en mentaal gezond is, is geen nieuws. Maar vooral voor kwetsbare kinderen is sporten meer dan dat: sporten draagt bij aan de individuele ontwikkeling van het kind en zorgt voor meer zelfvertrouwen, meer eigenwaarde en meer sociale cohesie. Daarnaast zorgt de kracht van sport ervoor dat maatschappelijke problemen aangepakt kunnen worden en kinderen gelijke kansen krijgen, waarbij iedereen betrokken wordt.
Holland Festival gaat voor KesselsKramer
KesselsKramer is het nieuwe communicatiebureau van het Holland Festival. Na een selectieproces is besloten tot deze samenwerking die recht doet aan de vormgevingsgeschiedenis van het Holland Festival.
Ribbink Ridder in Orde van Oranje-Nassau
Oud-Reclameman van het Jaar Alexander Ribbink (foto links) is j.l. vrijdag geridderd in het Amsterdams Concertgebouw. Een spontane delegatie van Natwerk (m.), waar Ribbink adviseur is en MarketingTribune kon hem een dag later feliciteren.
Vredestein lanceert 'beestachtige' nieuwe zomerband in 3D
In opdracht van Vredestein heeft EssenceMediacom, een onderdeel van GroupM, in samenwerking met StudioM – GroupM Creatives, een pan-Europese campagne gelanceerd ter introductie van de Vredestein Ultrac Pro zomerband. Zoals op het grootste DOOH-scherm van Europa.
Unox Soep in Zak positioneert zich als voedzame maaltijd
Met de nieuwe soepcampagne die per april van start is gegaan, wil Unox voortborduren op de merkcampagne ‘Het gevoel van thuis’ van begin 2024. 'Unox ís dé oplossing.'
Holle Dolle Donnie op Koningsdag doneert aan daklozen
Op de kruising tussen de Vijzelstraat en Prinsengracht in Amsterdam stond op Koningsdag 27 april, Statiegeld Nederland (onderdeel van Verpact) met een donatiepunt voor statiegeldverpakkingen: de ‘Holle Dolle Donnie’.
Albert Heijn introduceert AH Voordeelshop.nl
Albert Heijn lanceert de AH Voordeelshop.nl, een online webshop waar klanten naar eigen zeggen jaarrond de mooiste deals van het seizoen kunnen vinden.
Lexus introduceert nieuwe LBX met tijdelijke showroom P.C. Hooftstraat
Het winkelpubliek in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat kon afgelopen week in een tijdelijke showroom de nieuwe Lexus LBX bekijken. Lexus parkeerde de showroom vlak voor de meest luxueuze winkelpanden van Nederland.
SAN NKOTB: Van Shortlist naar Finalist
Na de enthousiaste en vooral indrukwekkende presentaties van alle de 6 Shortlist kandidaten voor de SAN New Kids On The Block Accent 2023 bij Google Nederland in Amsterdam, hebben afgelopen donderdag de ruim 40 Vakjuryleden (SAN juryleden/adverteerders) en de NKOTB Hoofdjury de navolgende drie Finalisten gekozen voor de verkiezing SAN New Kids on the Block 2023.
De marketingtransfers van week 17, 2024
Ondanks de naderende meivakantie (niet op de redactie trouwens, wij zijn 24/7 keihard aan het werk) zijn er toch nog harde werkers die in hun nieuwe functie bij hun nieuwe werkgever nóg harder gaan werken. MarketingTribune behoudt, zoals altijd, het overzicht.
Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2023 bekend
Na de enthousiaste en vooral indrukwekkende pitches van de zes shortlist kandidaten voor de SAN New Kids On The Block Accent 2023 bij Google Nederland in Amsterdam, hebben ruim 40 Vakjuryleden (SAN juryleden/adverteerders) en de NKOTB Hoofdjury waaronder MarketingTribune de volgende drie finalisten gekozen.
[marketeer 200] Chiel van Leeuwen - hoofd Duurzaamheid & Communicatie van de Bijenkorf
Voor de feestelijke 200ste aflevering van onze successerie [marketeer] spreken we Chiel van Leeuwen, hoofd duurzaamheid, communicatie & PR (foto) bij de prestigieuze retailketen Bijenkorf. In mei opent de Stijl Arcade, recent zijn met de merkpartners ook de 'Beloften van de Bijenkorf' bepaald. 'In 2030 betreft 30% van onze transacties een circulair product of -dienst.'
Jumbo lanceert 'Deep screen - 3D' retailmedia
Jumbo start met ‘Deep screen - 3D retailmedia‘ technologie op de digitale schermen in de supermarkt. Het merk Blue Band Roombeter is het eerste product dat door middel van een 3D uiting te zien is.
Kantar BrandZ Top 30: 'Booking.com meest waardevolle Nederlandse merk'
Het nieuwe Kantar BrandZ Top 30 Most Valuable Dutch Brands 2024-rapport is verschenen. Hieruit blijkt dat de totale waarde van de meest waardevolle Nederlandse merken met 10% gestegen. Booking.com is voor het eerst het meest waardevolle Nederlandse merk, dankzij een waardestijging van maar liefst 40% naar 16 miljard dollar.
[onderzoek] Miljoenen Nederlanders komen financieel niet uit
Ondanks dat het zogeheten reëel beschikbaar inkomen in 2023 met 1,4% steeg (bron: CBS), kampen op dit moment nog veel Nederlanders met financiële problemen.
Wanted: wielrennende of mountainbikende marketeers
Voor een nieuwe online rubriek is de redactie van MarketingTribune op zoek naar marketeers die in hun vrije tijd op de pedalen staan op de weg of in het bos. Dit is je kans om je sportieve hobby te combineren met je professionele expertise!
Subways Royal Submarines duiken weer op tijdens Koningsdag
De Subway Royal Submarines keren komende Koningsdag terug in de Amsterdamse grachten. Dit jaar willen ze het publiek kennis laten maken met de nieuwe Signature Series.
Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing: 'Durf te kiezen in plaats van te schipperen'
In aflevering 105 van de rubriek 'Mijn Marketing' is het woord aan Nicole van Lieshout, Communicatie & Brand Specialist bij Noordwijk Marketing. Met de ‘bollenstress’ bijna achter de rug heeft zij even tijd om onze vragen te beantwoorden: 'Ik probeer elke dag even de zee te zien.’
Hema springt in op rookworst-rel
'De oer-Hollandse rookworst van Unox hangt een verbod boven het hoofd', lazen we in diverse landelijke media. 'Onzin', reageert die andere grote rookworstmaker, tenminste als het de worsten van de Hema betreft. Het merkicoon treft geen blaam.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Artsen zonder Grenzen schaalt campagne Gaza op
- ASN Bank heeft beste positionering financiële sector
- Lexus introduceert nieuwe LBX met tijdelijke showroom P.C....
- Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing: 'Durf te kiezen...
- Wanted: wielrennende of mountainbikende marketeers
- [longread] Veel bedrijven hebben geen geduld om een merk te...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing