Lucy van der Helm (Sire): 'We zijn blij met jongens-discussie'

27jul 201714:28
  • Bureaus
  • 17250 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • PromotieInterviewMaatschappijReclame

nieuws Betutteling. Politieke correctheid. Gender-stereotypering. Stichting Ideële Reclame (Sire) roept veel over zich af met de nieuwe awareness-campagne ' Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?' MarketingTribune legde de kritiek voor aan Sire-directeur Lucy van der Helm. 'We staan achter onze keuze en schuwen de discussie niet'. De campagnefilm leek even van YouTube verwijderd, maar is inmiddels weer teruggezet. 'Wellicht een foutje van YouTube.'

De Sire-campagne werd dinsdag gelanceerd en was direct 'the talk of the town'. Van ouders tot politici, van reclame- tot opiniemakers, werkelijk iedereen heeft er een mening over, zo blijkt ook uit de MT-rondvraag van gisteren. 'Laten we niet vergeten dat er ook jongens zijn die níet willen ravotten', was een veel aangehaalde reactie van de twitterende leraar 'Meester Bart'. Ook aan de andere kant van het spectrum klonken stevige woorden: zo maakte de felle column van reclamemaker Jan Bennink ('Weg met de genderfluide zitplasgeneratie!') veel los. Sire lag weer eens vol in de frontlinie. Hoog tijd om de stichting zelf te laten reageren op alle ophef.

Hoe kijkt u aan tegen alle ophef over de jongens-campagne?

Lucy van der Helm: 'Sire wil met deze campagne alle Nederlandse opvoeders aan het denken zetten over hun gedrag ten aanzien van jongens. Zodat opvoeders jongens de ruimte geven zich te ontwikkelen op een manier die bij hun past. Wij zijn erg blij dat het onderwerp breed is opgepakt en er druk wordt gediscussieerd over de campagne.'

Veel mensen zijn het niet met de campagne eens. Hoe kijkt Sire daar tegenaan?

'We moeten de reden áchter de campagne blijven benoemen: jongens scoren gemiddeld lager op de eindtoets in het basisonderwijs, krijgen vaker de diagnose ADHD, spijbelen meer, zitten vaker op het speciaal onderwijs en worden voor hetzelfde gedrag vaker bestraft in de klas. En ook: wetenschappers en experts zijn van mening dat als we jongens niet genoeg de ruimte geven, daarmee hun zelfvertrouwen afneemt, ze sneller hun concentratie verliezen, hun motivatie vermindert en hun prestaties achteruit gaan. Daarmee lopen we het risico om het potentieel van 50% van onze bevolking niet ten volle te benutten.'

Wat vindt u van de kritiek dat de campagne alleen jongens oproept om te gaan ravotten en buiten spelen?

'Vanuit de wetenschap zijn er uiteenlopende opvattingen of de verschillen tussen meisjes en jongens aangeboren zijn of ontstaan in de opvoeding. Wel zijn ze het eens dat er aandacht moet komen voor dit onderwerp. Ook ouders herkennen het probleem, 76% van de ouders met jongens vinden het een onderwerp dat meer aandacht verdient. Daarnaast herkent 56% van de Nederlandse ouders met jongens het probleem dat jongens te weinig ruimte krijgen. Dit rechtvaardigt voor ons de keuze om déze campagne te richten op jongens. Het is een pleidooi om jongens de ruimte te geven die bij hen past, omdat de achterliggende feiten niet genegeerd mogen worden.'

De kritiek neemt u daarbij voor lief?

'Sire ziet het als haar taak om zaken bespreekbaar te maken en mensen bewust te maken van onderwerpen die belangrijk zijn. Lastige onderwerpen worden daarbij niet geschuwd, omdat juist hier het debat zo belangrijk is.'

Kort na dit interview bleek de campagnefilm ineens van YouTube verwijderd. Was SIRE toch van gedachten veranderd over de campagne? Navraag leert dat niet SIRE zelf dit had gedaan, maar YouTube. Onduidelijk is waarom. Rond half drie laat PR-bureau De Issuemakers weten aan MarketingTribune dat hierover contact is geweest met Google en dat de video inmiddels weer beschikbaar is op YouTube. Ook op Sire.nl, dat doorlinkte naar YouTube en dus tijdelijk de eigen campagnefilm niet kon laten zien. Nu weer wel dus. 

Interview: Jeroen Mirck, contentmanager Media & Bureaus van MarketingTribune.




comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners