[column] Unwaste marketing in 2022

[column] Unwaste marketing in 2022
  • Bureaus
  • 14 jan 2022 @ 11:34
  • Link
  • Dick van der Lecq
    Dick van der Lecq

    Managing Director
    DDB Unlimited
  • TrendsMarketing

We roepen weleens dat de helft van het advertentiebudget verspild is, maar was het maar zo’n feest. Onderzoek laat zien dat inmiddels 89% van alle commerciële boodschappen het ene oor of oog ingaat, en het ander weer uit.

En van de overige 11% wordt maar dan nog maar 4% positief onthouden.

Pierre Bokma van Rundfunk (foto onder) zou zeggen: 'Jullie hebben allemaal een onvoldoende!'

Dachten we soms te klein? De focus op de korte termijn heeft veel performance marketing en disposable content opgeleverd en pijnlijk weinig herinnering. Of trokken we juist een te grote broek aan? Met abstracte manifestofilms die de consument over onze purpose moesten informeren. Met hippe snel gesneden vignetfilms waarin het hele castingboek voorbijkomt. Toegegeven, ze doen het goed in de bestuurskamer en neuroscanner, maar laten nauwelijks sporen achter in recall-onderzoek, laat staan dat ze onvervreemdbaar gekoppeld worden aan het merk.

Als marketeers sluiten we natuurlijk aan op de tijdsgeest, nieuwe generaties en nieuwe trends. Maar laten we de basiswetten van onthoudbaarheid niet vergeten. Mark Ritson, Dave Trott en onze collega Les Binet wijzen ons dagelijks de weg. Net als Orlando Wood die zich in zijn boek 'Lemon' kwaad maakt over waste in advertising.

Uiteindelijk willen we allemaal een dikke voldoende van meester Bokma. Dus wat minder schermtijd en wat meer bladeren in de vakliteratuur is een heel goed voornemen. We verheugen ons erop de 4%-ambitie in het nieuwe jaar samen waar te maken met heel veel onvergetelijk werk.

Let's unwaste Marketing in 2022.

Dick van der Lecq
ceo DDB Unlimited


Rundfunk (screenshot: NPO)


De beroemde DDB 'Lemon'-ad voor de VW kever

 
Dick van der Lecq

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken