[column] Unwaste marketing in 2022
- Bureaus
- 14 jan 2022 @ 11:34
- Link
-
Dick van der Lecq
Managing Director
DDB Unlimited - TrendsMarketing
- 14 jan 2022 @ 11:34
- Dick van der Lecq
We roepen weleens dat de helft van het advertentiebudget verspild is, maar was het maar zo’n feest. Onderzoek laat zien dat inmiddels 89% van alle commerciële boodschappen het ene oor of oog ingaat, en het ander weer uit.
En van de overige 11% wordt maar dan nog maar 4% positief onthouden.
Pierre Bokma van Rundfunk (foto onder) zou zeggen: 'Jullie hebben allemaal een onvoldoende!'
Dachten we soms te klein? De focus op de korte termijn heeft veel performance marketing en disposable content opgeleverd en pijnlijk weinig herinnering. Of trokken we juist een te grote broek aan? Met abstracte manifestofilms die de consument over onze purpose moesten informeren. Met hippe snel gesneden vignetfilms waarin het hele castingboek voorbijkomt. Toegegeven, ze doen het goed in de bestuurskamer en neuroscanner, maar laten nauwelijks sporen achter in recall-onderzoek, laat staan dat ze onvervreemdbaar gekoppeld worden aan het merk.
Als marketeers sluiten we natuurlijk aan op de tijdsgeest, nieuwe generaties en nieuwe trends. Maar laten we de basiswetten van onthoudbaarheid niet vergeten. Mark Ritson, Dave Trott en onze collega Les Binet wijzen ons dagelijks de weg. Net als Orlando Wood die zich in zijn boek 'Lemon' kwaad maakt over waste in advertising.
Uiteindelijk willen we allemaal een dikke voldoende van meester Bokma. Dus wat minder schermtijd en wat meer bladeren in de vakliteratuur is een heel goed voornemen. We verheugen ons erop de 4%-ambitie in het nieuwe jaar samen waar te maken met heel veel onvergetelijk werk.
Let's unwaste Marketing in 2022.
Dick van der Lecq
ceo DDB Unlimited
Rundfunk (screenshot: NPO)
De beroemde DDB 'Lemon'-ad voor de VW kever
-
Dick van der Lecq
- Werkt bij: DDB Unlimited
- Functie: Managing Director
- Website:https://ddbunlimited.nl/
- Profiel »
- unwaste
- Bill Bernbach
- Effie
- VW
- ceo
- Pierre Bokma
- DDB
- visie
- schermtijd
- Lemon
- Dick van der Lecq
- DDB Unlimited
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden AOV-markt op
- OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase slaan handen...
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren
- De marketingtransfers van week 16, 2024
- Bifi terug op TV met campagne ‘Stiekem de lekkerste’
- Nieuwe campagne Nationale-Nederlanden brengt Nederland in...
Laatste Nieuws
- Drie finalisten SAN New Kids on the... 26-04-2024
- De marketingtransfers van week 17,... 26-04-2024
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing