[column] Het hokje vervangt het hokje
We kennen allemaal dit gevoel: Je scrolt lekker levenloos door je Instagram en daar zijn ze dan: advertenties voor wielrenfietsbroekjes, baardgroeimiddeltjes, Fifa 2045 en zelfs een whitepaper over ‘Hoe vlam je op je eerste sollicitatie’.
[column] Autotrend: van A, B toch maar liever C
De zakensedan met uitsterven bedreigd, de stadsmini uit de prijslijst geschrapt en in plaats van dikke D-segmenters of hippe citycars focust de auto-industrie zich na jaren A en B-segment nu op het C-segment. Is dat een goede ontwikkeling?
[column] Premiumness
Automerken willen graag ‘premium’ zijn en als ze het nog niet zijn, dan willen ze dat als de wiedeweerga worden. Maar wat maakt een automerk nu eigenlijk premium? En welke merken worden ook buiten de folder van de fabrikant ervaren als premium?
[column] Het bouwen van een merk deel 4
Tale Meester, communication director bij OMD Nederland, wil een webshop starten en schrijft een serie artikelen over het bouwen van een webwinkel en merk – Speelhou-t - waarbij hij kijkt naar alle keuzes binnen branding en marketing. Vandaag episode 4 van Into the Woods: Duurzaam en bewust adverteren. ‘Reclame; voor sommigen een vies woord, maar wel belangrijk. Hoe kun je dit bewuster doen?’
[column] De geheime gids voor het kiezen van een agency met 4 dingen die niemand je vertelt
Persoonlijk zou ik er ontzettend de rillingen van krijgen. Het idee dat ik iemand anders op mijn eerste date zou sturen. Waarschijnlijk zou ik met samengeknepen billen zitten afwachten, hopend dat deze persoon mij in een goed daglicht zal zetten en, vooral, dat ze doet wat ze mij beloofd heeft.
[column] Blijven lachen in een Panda
Ineens was-ie er weer: de reclamespot waarin de berijder van een Fiat Panda iedereen uitlacht. Bijna 35 jaar na dato haalde Fiat dit reclame icoon weer van stal om het meest toegankelijke model uit de Fiat-range onder de aandacht te brengen.
[column] Koning Greenwashing? Shell of toch Vattenfall?
Ik hoor het je denken, ik denk het zelf ook non-stop als ik die reclame hoor, wie denkt Shell voor de gek te houden? De Nederlandse Koning van het oliespel is opeens de grootste aanjager van de energietransitie?
[column] Neurensics: Lagere prijs vleesvervangers zorgt voor 30 procent meer winst
Vleesvervangers zijn booming en niet meer weg te denken uit de supermarkten. In opdracht van ISMI (International Shopper Marketing Instituut) hebben we gemeten wat de ideale prijs is voor deze producten voor de maximale winst. Dit is met EEG in het brein gemeten.
[column] Identiteit vs positionering
Ik kijk geen voetbal meer. Ik had namelijk nooit gedacht dat ik op het punt zou komen dat mijn ooit zo geliefde spel vlak voor mijn ogen zou veranderen in een frustratie. Een groeiende frustratie door de overeenkomsten met mijn vak: de merkenwereld. Ik ga het hebben over een wereldmerk en een van mijn favoriete voetbalclubs: FC Barcelona.
[column] 7 foodtrends waar we in 2022 echt niet omheen kunnen
Wat zijn de trends op het gebied van food die het komende jaar echt de kop gaan opsteken? Helen Kranstauber van bureau Food Cabinet neemt een 'deep dive' in alle food-ontwikkelingen en toffe campagnes van 2021, en blikt vooruit naar de trends voor het komende jaar.
[column] Zijn we mentaal opgewassen tegen corona?
Wat betreft sociale contacten, houdt corona de wereld al bijna twee jaar in een houdgreep en de pandemie beperkt ons om bij elkaar in de buurt te komen, laat staan aan te raken of te omhelzen.
[column] Rebranding of restyling? Ken de verschillen en de gevaren!
Spreken mensen over een rebranding, dan is de kans groot dat het in veel gevallen eigenlijk gaat om een restyling of een revitalisering. Lees & leer over rebranden, restylen en herpositioneren.
[column] Het bouwen van een merk deel 2
Tale Meester, communication director bij OMD Nederland, wil een webshop starten en schrijft een serie artikelen over het bouwen van een webwinkel en merk - Speelhout - waarbij hij kijkt naar alle keuzes binnen branding en marketing. Vandaag episode 2 van Into the Woods: Merkpositionering.
[Column] Wat maakt een auto de Auto van het Jaar?
Op 28 februari volgend jaar wordt de winnaar van de Auto van het Jaar 2022-verkiezing bekendgemaakt. Jos van den Bergh gokt, zonder de andere kandidaten ook maar ergens tekort te doen, dat de strijd zal gaan tussen de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6. En jammer dat de Dacia Spring niet mag meedoen…
[column] De Metaverse maakt meer kapot dan je lief is
Houdt het dan nooit op? Dat kritiekloze verheerlijken van alles wat ‘shiny and new’ is. De ene technologische belofte is nog niet ontmaskerd als een hol begrip en de nieuwe rammelt al weer aan de poort van ons vakgebied.
[column] Het bouwen van een merk deel 1
Tale Meester, communication director bij OMD Nederland, wil een webshop starten en schrijft een serie artikelen over het bouwen van een webwinkel en merk, waarbij hij kijkt naar alle keuzes binnen branding en marketing.
[column] New Facebook, New Mark?
Facebook verandert van naam, een naamsverandering om de ambitie van de techgigant aan te geven. Louis-Philip Cattoir, brand strategist bij Remarkable, vraagt zich af of de naamswijziging strookt met het uiteindelijke doel.
[column] Car content does matter
Diverse automerken investeren de laatste tijd in verrassende content om de aandacht van de consument te krijgen. Columnist Jos van den Bergh analyseert de mogelijkheden.
[column] Lichtpuntje
Alles in de wereld is ontworpen. Dat is goed om soms even bij stil te staan. Van de vulpen waarmee ik schrijf tot het toetsenbord waarop ik nu tik. Van de auto waarin ik rijd tot het pak melk dat ik koop. Design bepaalt ons leven en toch valt het ons meestal niet meer op, omdat veel producten meestal na een tijdje ‘gewoon’ zijn.
[column] Een soundlogo, maar hoe dan?
In zijn bestseller ‘Sapiens’ betoogt Noah Yuval Harari dat een merk niets meer - of minder- is dan een sociale constructie zonder wezenlijke kern. De elementen waaruit een merk bestaat zijn volgens hem namelijk willekeurig. Een merk is geen logo, omdat logo's nu eenmaal veranderen. Het is geen gebouw, want bedrijven verkassen. Een merk is zelfs niet een product, omdat merken regelmatig van richting veranderen.
[column] Auto's verkopen is steeds meer kwestie van beeldvorming
Het wemelt de laatste tijd weer van persintroducties van nieuwe automodellen. Journalisten gaan met de importeur op reis en de digitale onthullingen die in Corona-tijd de norm behoren weer tot het verleden. Video speelt bij modellanceringen steeds meer een opvallende hoofdrol.
[column] Slimme hybride met Formule 1 ervaring
Begin september heeft Honda tijdens het uitstapje van Amsterdam Fashion Week naar het Kröller Müller Museum op de Veluwe de gloednieuwe Honda HR-V Hybrid gepresenteerd. Alleen al vanwege het fraaie design kon de auto tijdens het mode-evenement op veel positieve feedback van het publiek rekenen.
[column] Unseen Amsterdam 2021: Fototrend Top 10
Eindelijk weer eens wat goed nieuws, en daar zijn wij allemaal aan toe in Nederland. De fotografiewereld komt weer langzaam in beweging in ons land en daar is het de hoogste tijd voor. De j.l. fotobeurs Unseen in Amsterdam is een strak, gepolijst, overzichtelijk en zakelijk-gedreven evenement, dat onze aandacht verdient.
[column] Vleugels
Bill Bernbach van DDB zei ooit: ‘Persuasion is not a science, it’s an art’. Verleiding is een kunst, geen wetenschap. In een themanummer dat gaat over techreuzen mag de kunst van verleiding daarom niet ontbreken. Begrijp me niet verkeerd, big data kan ons veel brengen, maar voor verleiding is een mens nodig. Een mens die de data interpreteert, maar soms ook terzijde durft te schuiven en op gevoel en intuïtie stuurt.
[column] Reusachtig
Voor het eerst moesten Jeff Bezos (Amazon), Sundar Pichai (Google), Tim Cook (Apple) en Mark Zuckerberg (Facebook) in juli 2020 opdraven om zich te verantwoorden bij de Amerikaanse parlementaire mededingingscommissie. De big four zijn inmiddels goed voor 4 biljoen dollar. Onderwerp van gesprek: u wordt wel heel groot zo met zijn viertjes, wat gaan we daaraan doen? Dat vonden de heren zelf - uiteraard - nogal meevallen. En bovendien, wat is er tegen groot?
[column] Nieuwe designchef voor Alfa Romeo
Recent schreef ik op deze plek al over het automerk Lancia. Hoewel in Italië nog altijd topverkoper, wordt Lancia in de rest van Europa al even niet meer verkocht. Lancia’s verkopen was niet langer rendabel, zo was de opvatting een paar jaar terug.
[column] Waarom empathy mapping de manier is om persona te maken (en hoe je dat doet)
Dat er een hoop mis kan gaan als je werkt met persona, besprak ik in mijn vorige blog, met als voorbeeld de bruine budgetklanten van AH. Maar als je je marktonderzoek gedaan hebt en op basis daarvan je doelgroepen in segmenten hebt ingericht, kun je prima persona maken. Empathy mapping is een methode die daar goed bij helpt.
[column] Overleeft GTI de GTE?
GTI had ooit een magische klank in automotive, zo herinnert columnist Jos van den Bergh zich. Maar ja, het is tegenwoordig allemaal elektrisch wat de klok slaat. Is er nog toekomst voor een hotte hatchback?
[column] Goede sier van de Honda e
Sinds een klein jaar is het autolandschap weer een hebbeding rijker. En dit keer geen Italiaans raspaard of steigerende stier, maar een volledig elektrische auto met zowel trendy looks als een volledig elektrische aandrijving.
[column] De ziedende ijskast van BMW
De subtiele kunst van branding is het vinden van een balans tussen onderscheidend vermogen en pasvorm. Je wil een eigen stem laten horen en de aandacht trekken met jouw unieke merkpropositie, maar tegelijkertijd wil je je ook aansluiten bij de productcategorie. En die balans ligt voor elk merk anders.
[column] Is er nog ruimte voor een Lancia 2.0?
Wat zouden straks de USP’s van het nieuwe Lancia moeten zijn om kopers aan zich te binden? Met de marketingbril op stellen we vandaag daarom de vraag wat de kansen voor een nieuwe Lancia zijn.
[column] Opvallende en innovatieve packaging is onmisbaar voor je marketing
De manier waarop je als merk je producten verpakt, kan voor een groot deel bijdragen aan het succes. Opvallende verpakkingen kunnen een meerwaarde bieden, maar ook duurzaamheid speelt een steeds belangrijker rol als het gaat om de branding.
[column] Mensen met een bruine huid hebben minder te besteden en andere problemen met persona
Per definitie niet handig en linke soep, oordeelde het College van de Rechten van de Mens over het gebruik van klantprofielen waarin specifieke eigenschappen aan groepen mensen worden gekoppeld.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- I Love Illustration Gallery start... 22-04-2024
- Wehkamp lanceert naast nieuwe... 22-04-2024
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing