[Columnist geeft visie] Het groeipad weer open leggen
- Food-en-retail
- 25 jan 2015 @ 11:12
- Link
-
Paul Moers
strategisch adviseur en directeur
PM Strategic Marketing Services - Prijsoorlog
- 25 jan 2015 @ 11:12
- Paul Moers
De supermarktwereld is met name de laatste 30 jaar in een grote beweging terecht gekomen. Bekende formules verdwenen in rap tempo. Nieuwe Weme, Lekker & Laag, Edah, Super de Boer en direct ook C1000 zijn verdwenen. En dit is nog maar een kleine greep. Albert Heijn regeerde met ijzeren vuist over het supermarktlandschap en bepaalde wat er ging gebeuren.
Alle innovaties kwamen van hun kant. De rest kon niets anders doen dan te volgen en vol bewondering opkijken naar deze grote speler. De veranderingen zijn met name in de jaren negentig heel hard gegaan. Zo kwamen gedreven door Albert Heijn grote en winstgevende categorieën als panklare groente en kant-en-klaarmaaltijden op. Er kwamen de eerste experimenten met zelf scannen. Albert Heijn introduceerde ook een logistieke revolutie door met het ‘vandaag voor morgen’-programma te komen waarbij winkels vandaag konden bestellen en morgen hun goederen kregen. En dit was pas het begin van hun logistieke optimalisatieprogramma. Nog een belangrijke innovatie van Albert Heijn was het feit dat ze de ombouwtijd van winkels op een zeer revolutionaire manier drastisch omlaag wisten te brengen naar slechts een paar dagen in plaats van weken en zelfs maanden.
Succes van gisteren zegt niets
Verder ontstonden winkels met een verschillende format qua grootte. Ook het AH To Go was een gedurfd concept wat daadwerkelijk goed is aangeslagen. Inmiddels is daar online bijgekomen. Het zijn zo maar wat voorbeelden van de enorme power die Albert Heijn altijd bezat. Het heeft ze gebracht tot een speler met een marktaandeel van bijna 34 procent. Dat is ongekend in de Nederlandse markt en verdient een groot compliment. Inmiddels zijn de verhoudingen sterk aan het veranderen. Succes van gisteren zegt niets over het succes van morgen. Waar het marktaandeel van Albert Heijn vroeger een veelvoud was van de eerste volger is dat nu wel anders. In sneltreinvaart is een klein clubje uit Veghel opgerukt dat in de jaren negentig nog nauwelijks iets voorstelde. Met een gedurfd concept van de zeven zekerheden met hoge service en lage prijzen wisten ze langzaam maar zeker op te rukken. Probleem was dat het allemaal nog te kleinschalig was. Toen eenmaal de kans zich voordeed om de winkels van Super de Boer over te nemen was Jumbo er meteen bij en sloegen hun slag. Ze herhaalden dit kunstje door ook C1000 over te nemen. Inmiddels heeft Jumbo maar liefst 20 procent marktaandeel. Albert Heijn voelt de hete adem in de nek.
Het is nu Jumbo dat met innovaties komt als de Foodmarkt en ‘pick en choose’-assortimenten. Ook de andere formules trokken bij en staan nu op veel gelijker niveau met AH dan ooit. Een Coop of een Vomar Voordeelmarkt is een formule waar je met plezier binnen loopt en alles kunt vinden wat je wenst. Datzelfde geld voor Lidl die inmiddels al 9 procent marktaandeel heeft. De uitdaging van marktleider Albert Heijn is om opnieuw met een disruptive verandering te komen die het groeipad weer open legt. Stunten met de prijs zal niet genoeg zijn.
Dit artikel verscheen in MarketingTribune 17, verschijningsdatum 7 oktober 2014.
-
Paul Moers
- Werkt bij: PM Strategic Marketing Services
- Functie: strategisch adviseur en directeur
- Website:http://www.pmsms.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Albert Heijn introduceert AH... 26-04-2024
- [marketeer 200] Chiel van Leeuwen -... 26-04-2024
- Jumbo lanceert Deep screen - 3D... 26-04-2024
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing