Reorganisatie WPG: verkoop van Opzij en J/M Ouders

Reorganisatie WPG: verkoop van Opzij en J/M Ouders
  • Media
  • 19 nov 2013 @ 12:32
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Print

WPG Uitgevers gaat fors reorganiseren. Bij het Amsterdamse uitgeefconcern verdwijnen het komende jaar 100 banen. De bekende tijdschrifttitels Opzij en J/M Ouders gaan in de verkoop. Opzij wordt al voor april afgestoten. 'Hoewel de thema’s emancipatie en opvoedkunde zeker niet van de maatschappelijke agenda zijn verdwenen, leveren zij op dit moment binnen WPG niet het noodzakelijke rendement.'

'De directie van uitgeefconcern WPG Uitgevers heeft met de centrale ondernemingsraad en de vakbonden een akkoord bereikt om een reorganisatie door te voeren, met als doel WPG op korte termijn van een solide financiële basis te voorzien en daarnaast op de lange termijn toekomstbestendig, sterker en wendbaarder te maken', zo meldt het bedrijf.

Deze reorganisatie heeft een reductie van circa 100 fte tot gevolg in de periode van 1 januari tot 31 december 2014, verdeeld over alle uitgeverijen en het hoofdkantoor. Maatregelen richten zich op rendementsverbeteringen binnen bestaande activiteiten en het stopzetten van verlieslijdende activiteiten zonder toekomstpotentieel, teneinde ruimte te creëren voor nieuwe investeringen.

De uitgeefbranche bevindt zich wereldwijd in zwaar weer, mede als gevolg van de voortdurende recessie. Die vertaalt zich ook bij WPG onder meer in lagere verkopen, dalende oplagen en krimpende advertentie-inkomsten.

Alle medewerkers zijn vandaag op de hoogte gesteld van de voorgenomen maatregelen, die voortvloeien uit de eerder aangekondigde strategische heroriëntatie.

Verkoop van J/M Ouders en Opzij

Binnen het tijdschriftenportfolio zal WPG zich richten op titels met een sterke positie in een goed gedefinieerde doelgroep, 'die zich lenen voor het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen en die de potentie hebben te transformeren naar bredere consumentenmerken'. Voor de tijdschriften J/M Ouders en Opzij geldt dat zij niet binnen de aangescherpte strategie passen.

'Hoewel de thema’s emancipatie en opvoedkunde zeker niet van de maatschappelijke agenda zijn verdwenen, leveren zij, mede gezien de huidige marktomstandigheden, op dit moment binnen WPG niet het noodzakelijke rendement', aldus de uitgeverij. WPG onderzoekt voor beide titels de mogelijkheden voor doorstart bij een nieuwe eigenaar. Het tijdschrift 'Hoe overleef ik' zal per 1 januari 2014 niet meer worden uitgegeven door Weekbladpers Media, maar door uitgeverij Querido, die ook de overige licentierechten op het merk ‘Hoe overleef ik’ beheert.

Opzij stuurde direct na de bekendmaking van dit nieuws zelf een persbericht rond dat er met meerdere partijen wordt gesproken over verkoop van de titel. Het afstoten van Opzij zou al vanaf april een feit moeten zijn. Opmerkelijk genoeg ontkende Opzij onlangs nog ten stelligste dat verkoop of stopzetting van de titel 'onzin' was. 

Reorganisatie van huisvesting WPG

De WPG-holding wordt kleiner en zal zich richten op haar strategische opdracht. Het hoofdkantoor zal voorts worden beperkt tot de gezamenlijke afdelingen Finance, IT, Human Resources en Juridische Zaken.

De boekenuitgeverijen Singel Uitgevers en De Arbeiderspers|A.W. Bruna, de tijdschriftenuitgeverij Weekbladpers Media (inclusief Happinez), het WPG Service Centrum en het hoofdkantoor onderzoeken de mogelijkheid om medio 2014 te verhuizen naar één (nog te selecteren) centraal gelegen locatie in Amsterdam. Door deze gezamenlijke huisvesting verwachten deze uitgeverijen, naast kostentechnische voordelen ook strategische samenwerking tussen de diverse bedrijfsonderdelen tot stand te brengen.

Voor medewerkers die door deze reorganisatie boventallig worden verklaard is met de vakbonden en de centrale ondernemingsraad een sociaal plan (Sociaal Beleidskader WPG) overeengekomen. De directie ziet begeleiding van werk naar werk in de huidige economische situatie daarbij als eerste prioriteit. De gesprekken daarover met individuele medewerkers vinden deze week plaats.

Algemeen directeur Koen Clement: 'WPG Uitgevers richt zich met haar uitgaven op alle Nederlanders en Vlamingen die op zoek zijn naar kwalitatief hoogstaande uitgaven die kennis, schoonheid, ontspanning en inzicht verschaffen en die bereid zijn daarvoor een schappelijke prijs te betalen. Deze ambitie wisten wij de afgelopen decennia waar te maken, en vandaag staan we voor de uitdaging en opdracht om dat ook in de toekomst te kunnen blijven doen. We zien ons geplaatst voor de transitie van een traditioneel uitgeverijconcern naar een efficiënt en waar mogelijk flexibel mediahuis dat kan inspelen op de ontwikkelingen in de markt. We moeten nu kosten besparen om ruimte te kunnen blijven maken voor innovatie en nieuwe businessmodellen.'

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken