DOSSIER UURTJE FACTUURTJE 'Creatie kan 20 procent marketingbudget opeisen'
‘De balans tussen mediabestedingen en productiekosten voor creatie is het eeuwige dilemma voor elke marketeer. Een hoog mediabudget met slechte creatie levert weinig resultaat op, anderzijds kan de mooiste creatie zonder dat er voldoende mediabudget achter zit ook geen potjes breken.’ Aan het woord is Jos van den Bergh, marketing strategy director bij bureau CRC en onder meer voormalig manager Marketing Communicatie bij Renault Nederland.
Esprix 2023: Kruidvat en Staatsloterij met goud bekroond
Na langdurig en zorgvuldig delibreren heeft de Esprix-jury 32 bekroningen uitgedeeld voor 26 verschillende cases. Tijdens de uitreiking in De Duif in Amsterdam kregen Kruidvat en Staatsloterij elk een felbegeerde gouden award. De marketeers, strategen, creatieven en producers kozen deze twee cases als campagnes met de meest jaloersmakende resultaten.
DOSSIER UURTJE FACTUURTJE 'Onze klanten kunnen altijd in de boekhouding kijken'
Bij de deep dive naar reclametarieven mag één van de grootste reclamebureaus van Nederland uiteraard niet ontbreken. We vroegen CEO Rik Ledder van reclamebureau TBWA\Neboko of er iets algemeens valt te zeggen over hun tariefstelling en het liefst natuurlijk welke factuurtjes zij de deur uit doen. Maar zo concreet als Joe Public durft te zijn in hun tariefstelling, kan Ledder helaas niet zijn. ‘Te complexe materie’.
VodafoneZiggo en Talpa: 'Tijdens onze presentatie vertellen wij hoe wij met branded content binnen zes weken voor een uitverkocht Ziggo Dome zorgden'
Rozemarijn Vossen (links op de foto) is Campaign Specialist bij VodafoneZiggo en Romy Welling (rechts op de foto) is Senior Client Lead Brand Partnerships bij Talpa Network. Samen presenteren zij tijdens het Branded Content Event editie 2023 op 16 mei in DeFabrique in Utrecht.
DOSSIER UURTJE FACTUURTJE Wat kost wat in de reclame?
In onze zoektocht naar transparantie in kosten voor reclame en marketing brengen we een bezoek aan bureau Joe Public dat zoals bekend een Take-Away-model hanteert en alle prijzen gewoon open en bloot exposeert op een menukaart aan de muur. In gesprek met strateeg en founder van het bureau, Jeroen van Eck, over de details, want the devil is in the details, ook in reclame.
'Met lef verander je de wereld, maar als er geen liefde is, kom je nergens en zonder lol is er geen bal aan'
Daniel Kok en Charlotte Vermeer zijn respectievelijk Head of Strategy & Creative en Creative Lead Branded Content bij magazinemerk Linda. Zij spreken tijdens het Branded Content Event editie 2023 op 16 mei in DeFabrique in Utrecht.
Allard Ruyl van Talpa Network: 'Merkvoorkeur na het zien van branded content stijgt met 33 procent'
Allard Ruyl is CEO Talpa Media Solutions bij Talpa Network en sponsor van het Branded Content Event op dinsdag 16 mei 2023 in DeFabrique in Utrecht. De redactie stelt hem een aantal vragen in aanloop naar het event.
Puma vanaf 2024 officiële leverancier Formule 1
Sportbedrijf PUMA en Formule 1 hebben een overeenkomst getekend waardoor het sportmerk in 2024 de officiële leverancier wordt bij F1-races. Hiermee krijgt Puma het recht om F1-merkkleding, -schoenen en -accessoires te produceren.
Anne Marije de Vries Lentsch van Hearst: 'Onze merken produceren redactionele en commerciële content op dezelfde wijze'
Anne Marije de Vries Lentsch is Chief Commercial Officer Hearst Netherlands en één van de sprekers tijdens het Branded Content Event 2023 op dinsdag 16 mei in DeFabrique te Utrecht. Een korte kennismaking.
Beachvolleybalsters Katja en Raïsa ambassadeurs #SameDream
Katja Stam en Raïsa Schoon zijn benoemd als ambassadeurs van de campagne #SameDream. Die campagne is een initiatief van vier sportbonden en DHL Parcel, dat sponsor en logistiek partner is van de Nederlandse nationale vrouwenteams voetbal, hockey, (beach)volleybal en handbal.
Talisker whisky presenteert volledig gerecyclede fles
Whiskymerk Talisker lanceert in samenwerking met milieuorganisatie Parley de eerste volledig gerecyclede glazen fles en nieuwe whisky: Wilder Seas Single Malt Scotch Whisky. De distilleerderij doneert €3,- van elke verkochte fles aan initiatieven van Parley die de bescherming van de oceanen ondersteunen.
KWF en Kruidvat wijzen op belang goede zonbescherming
Nu het weer lente is brengen Nederlanders meet tijd buitenshuis door. Lekker, maar te veel uv-stralen verhogen het risico op huidkanker, huidverbranding en huidveroudering. Om zoveel mogelijk Nederlanders bewust te maken van het belang van goede zonbescherming slaan KWF en Kruidvat de handen ineen.
Gijs Peetsold van Ad Alliance: 'Goede sponsorfit is meest bepalend voor succes branded content'
Gijs Peetsold is Senior Creative Director bij Ally, het creatief strategisch bureau van Ad Alliance, een van de sponsors van het Branded Content Event op dinsdag 16 mei 2023 in DeFabrique in Utrecht. Een korte kennismaking.
Bram de Leeuw van &C Media: 'Met het toevoegen van een onderscheidende entertainmentlaag maak je als merk het verschil'
Bram de Leeuw is Creative Strategy Director &C BrandStudio bij &C Media, het 360-graden content- en lifestylemerk rondom Chantal Janzen. De titel van zijn presentatie op het Branded Content Event op dinsdag 15 mei in DeFabrique in Utrecht luidt: ‘Let us entertain you!’ Een tipje van de sluier…
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Kim van der Velden is Brand Manager bij Swapfiets. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Zolang AI niet kan fietsen, hoop ik toch nuttig te blijven ;)’
DOSSIER UURTJE FACTUURTJE Marketeers op stelling: 'Ik loop leeg op mijn bureau'
Een Dossier in het kader van het aloude adagium ‘uurtje factuurtje’ - al dan niet geschreven met een vork - vraagt om een stelling als een knuppel in het hoenderhok. De redactie verwachtte een volmondig nee, maar de antwoorden bleken toch iets genuanceerder. Oké, N=3, maar er blijken nog urenfabrieken te bestaan.
Ilse Van Dyck van Pit&Pit: 'Greenwashing en commodity activism maken me kwaad'
Ilse Van Dyck is CMO bij e-commercebedrijf in natuurlijke en gezonde voeding Pit&Pit. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Door mijn buikgevoel en interesses te volgen, kom ik altijd op fijne plekken uit.’
Matrassen- en boxspringmerk Simmons zet in op radio
Om het internationale merk Simmons op de kaart te zetten in Nederland, maakt DBC (Dutch Bedding Company) International gebruik van de ochtendshow Ekdom in de Morgen op Radio 10. Simmons is sinds april de vaste partner van het spel ‘Ouder of Nieuwer’.
CEO AGU, Björn Jeurissen: 'Samenwerking Jumbo-Visma blijft droomscenario'
In samenwerking met AGU en de Efteling lanceerde Team Jumbo-Visma deze week een nieuw shirt voor de Tour de France van 2023. Het shirt, genaamd ‘The Vélodrome’, laat een sterrenhemel vol dromen zien. Volgens CEO AGU Jeurissen een fraaie symboliek.
World Animal Protection en Afas Foundation samen tegen hondsdolheid
Afas Foundation en World Animal Protection bundelen hun krachten in de strijd tegen hondsdolheid. Door deze samenwerking willen beide organisaties de verspreiding van hondsdolheid stoppen en levens redden.
Kantar onthult winnaars Creative Effectiveness Awards 2023
De Creative Effectiveness Awards worden uitgereikt aan de meest impactvolle advertenties van het afgelopen jaar. Starbucks, Cadbury's en KFC staan bovenaan het lijstje van Kantar en de Heineken 0.0-campagne met Daniel Ricciardo in de hoofdrol eindigt als 3e in de categorie Digital en Social. Kijk en geniet van wereldwijd werk!
‘Dromen’ thema nieuwe shirt van Jumbo-Visma
In samenwerking met AGU en de Efteling lanceert Team Jumbo-Visma een nieuw shirt voor de Tour de France van 2023. Het shirt, genaamd ‘The Vélodrome’, laat een sterrenhemel vol dromen zien.
Action helpt People for People met 35.000 artikelen
People for People, een stichting die zich inzet voor de levensomstandigheden van asielzoekers in Nederland, heeft een donatie van 35.000 artikelen ontvangen van Action. De kleding, persoonlijke verzorgingsproducten, schoolspullen en andere artikelen gaan naar iedereen die asiel zoekt in Nederland.
Samenwerking tussen Beddenspecialist en wielerploeg SD Worx
Beddepsecialist.nl en wielerploeg SD Worx hebben een samenwerking ondertekend voor vier jaar. Anna van der Breggen, olympisch en tweevoudig wereldkampioene (2018 en 2020), is sinds vorig ploegleidster en neemt zitting in de ploegleiderswagen.
Linda.foundation start kledingplatform voor arme gezinnen
De Linda.foundation start met een online kledingplatform voor arme gezinnen. In de webshop, die rond de zomer live gaat, wordt nieuwe kleding aangeboden waar gezinnen - die reeds bij de foundation bekend zijn - gratis iets kunnen uitzoeken. De Nationale Postcode Loterij draagt €660.000 bij.
Gassan Timing Partner Marathon Rotterdam
Officiële dealer van nationale en internationale juwelen- en horlogemerken, Gassan, is de official Timing Partner van NN Marathon Rotterdam 2023.
Looplabb hoofdsponsor Hebban Debuutprijs
Het Nederlandse leesbrillenmerk Looplabb is de komende twee jaar hoofdsponsor van de Hebban Debuutprijs, de aanmoedigingsprijs voor debuterende auteurs die sinds 2016 georganiseerd wordt door lezerscommunity Hebban.nl.
TOP-100 Adverteerders: Interview met stijger Nutsgroep
De naam ‘Nuts Groep’ zal niet bij iedereen meteen een belletje doen rinkelen, maar de onderliggende merken van deze holdingmaatschappij waarschijnlijk wel: Budget Energie, Budget Alles-in-1, Budget Mobiel en het paraplumerk Budget Thuis. De Nuts Groep maakt een enorme sprong in de Top-100 Adverteerders, van plaats 469 naar plaats 12. Een gesprek met Sebastiaan Rigter, CCO van Budget Thuis en onder andere eindverantwoordelijk voor marketing.
Team Jumbo-Visma rijdt in klassieker met 'hersen'-helm
Dit jaar staat de wielerklassieker Parijs - Roubaix in het teken van bewustwording om een helm te dragen tijdens het fietsen. Een initiatief van Team Jumbo-Visma en partner Lazer.
BrandZ Top 30 Kantar: 'Merken doorstaan met succes uitdagingen en verhogen waarde sneller dan economie'
De BrandZ Top 30-merken in Nederland hebben met succes de uitdagingen van de afgelopen twee jaar doorstaan en hun waarde met 10% verhoogd en dat is sneller dan de economie. Action is het snelst stijgende merk in de BrandZ Top 30 van Kantar.
Holland Heineken House verdwijnt, TeamNL Huis verschijnt
Het roemruchte Holland Heineken House, waar sporters, fans en sponsoren tijdens de Olympische Spelen winst of verlies met al dan niet alcoholische versnaperingen vierden of verdronken, is niet meer. Vanaf de spelen in Parijs in 2024 exploiteert sportkoepel NOC*NSF het TeamNL Huis.
TOP-100 Adverteerders: Interview met stijger Samsung
Samsung staat op plek 8 in de Top-10 Stijgers van de Top-100 Adverteerders. In de Top-100 zelf maakte Samsung een sprong van de 45e plaats naar de 16e. Het mediabudget werd bijna verdubbeld van 35 naar 67 miljoen euro. Het meeste budget ging naar tv (24 miljoen) en online (35 miljoen). Wij belden met Luke van Veen, Head of Media & Advertising Benelux bij Samsung, over de gemaakte mediakeuzes in 2022.
TOP-100 Aderteerders: '2022 was jaar met twee gezichten'
Traditioneel publiceert MarketingTribune exclusief de Top-100 Adverteerders, samengesteld door mediaconglomeraat Nielsen dat onder meer marketing- en media-informatie levert. Marketingmanager Berry Punt bij Nielsen analyseert de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek over 2022. ‘Vooruitzichten 2023 zijn gunstig mits economische groei zich handhaaft.’
Tenzing duurzame energiedrank partner van Apenkooi Events
Tenzing stapt in de festival- en evenementenmarkt via een partnership met Apenkooi Events. Het merk is dit jaar energy drink partner op zestien Apenkooi evenementen, startend in het weekend van 7 tot en met 9 april tijdens de 2023 editie van DGTL.
KLM Open zet zich in voor Make-A-Wish
Het internationale golftoernooi KLM Open gaat dit jaar samenwerken met Make-a-Wish Nederland. De samenwerking heeft als doel om geld in te zamelen om wensen van ernstig zieke kinderen te kunnen vervullen.
Tabac fragrances titelsponsor van Classic GP Assen
Tabac fragrances & shaving, dat verzorgingsproducten voor mannen maakt, wordt vanaf de komende editie sponser van de Classic GP Assen. De GP vindt van 8 tot en met 10 september plaats op het TT-circuit Assen.
Jumbo-Visma: einde van indrukwekkend sponsortijdperk
Het is nog niet officieel, maar alle signalen wijzen erop: Jumbo gaat de sponsoring van de wieler- en schaatsploeg afbouwen en zeer waarschijnlijk in 2024 beëindigen.
De grappigste 1 april-grappen van 2023
Onze onvolprezen collega's van Marketingfacts.nl zijn al weken bezig alle mogelijke (en onmogelijke) media af te speuren op zoek naar de beste 1 april-grappen van 2023. Onderstaand een samenvatting van hun overzicht.
Partnership Friendly Fire en AB InBev
Festivalorganisator Friendly Fire en Bierbrouwerij AB InBev gaan een partnership aan tot 2028. Het partnership houdt in dat de festivals Best Kept Secret en Live at Amsterdamse Bos de komende vijf jaar als hoofdmerk Jupiler schenken.
Afas Foundation en Edukans bundelen krachten tegen werkloosheid
Afas Foundation en Edukans gaan een driejarige samenwerking aan om werkloze jongeren in Kenia aan werk te helpen. Het doel van de samenwerking is om 9.000 jongeren te trainen in relevante vaardigheden om daarmee zelf een baan te vinden of een eigen bedrijf te starten.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Premier Padel Rotterdam gesponsord... 23-04-2024
- ING en Concertgebouworkest 35 jaar... 18-04-2024
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing