
Bastian Verhulst - opperhoofd TikTok Benelux- overleden
Bastian Verhulst, countrymanager TikTok Benelux (49), is onverwacht overleden, zo maakt zijn familie bekend. Ook binnen het bedrijf is de verslagenheid groot.

Spotlight: adverteren binnen Track & Trace
GLS Netherlands introduceert Spotlight, een advertentieplatform waarmee bedrijven kunnen adverteren op de Track & Trace-pagina van de pakketdienst. Met dit platform krijgen adverteerders toegang tot tienduizenden dagelijkse bezoekers, die hun pakketstatus meerdere keren per dag controleren.

Vluchtelingenwerk Nederland en KLM winnen Friends of Search Awards 2025
Tijdens Friends of Search 2025 zijn de winnaars van de jaarlijkse Friends of Search Awards bekendgemaakt. Vluchtelingenwerk Nederland won in de categorie ‘Best SEO’, terwijl KLM Royal Dutch Airlines werd bekroond in de categorie ‘Best PPC’.

Think Yellow is Google Premier Partner 2025
Brand & performance agency Think Yellow is uitgeroepen tot Google Premier Partner 2025. Hiermee behoort het bureau tot de top drie procent van best presterende Google Partners in Nederland.

Inschrijving geopend voor EMAS Battle of the Agencies 2025
De inschrijving voor de Battle of the Agencies 2025, onderdeel van de DDMA EMAS Awards, is geopend. In deze bureaucompetitie strijden bureaus om wie de beste e-mailcampagne maakt voor een opdrachtgever. De uitreiking vindt plaats op 26 juni in Circa Amsterdam.

YouTube wil welzijn van tieners helpen met nieuwe functies
Gen Z kijkt graag content zoals vlogs, tutorials of studievideo’s op YouTube. Maar hoe zorgt het grootste videoplatform ter wereld ervoor dat het niet alleen leuk en leerzaam, maar ook veilig blijft voor tieners? Dat stelt YouTube te doen met de lancering van vier nieuwe functies.

Alle Britse kranten delen zelfde cover: 'make it fAIr'
Tegen de plannen van de Britse regering om Amerikaanse tech-giganten vrij te stellen van auteursrechtelijke claims bij het bouwen van hun AI-modellen, besloten Britse dagbladen de krachten te bundelen.

Culture Report 2025: '63 procent van Gen Z zegt dat algoritme hen beter kent dan hun vrienden'
De 3e editie van het Culture Report editie 2025 van socialmediabureau For You Agency is nu beschikbaar. For You Agency richt zich op generational marketing, waarbij de cultuur binnen de doelgroep centraal staat.

Google Maps presenteert best beoordeelde hotspots in Nederland
Ter ere van het 20-jarig bestaan heeft Google Maps de best beoordeelde hotspots van Nederland in kaart gebracht, gebaseerd op het aantal reviews en de gemiddelde beoordeling. Hier de uitslag.

Level Level lanceert consultancy-tak voor digitale toegankelijkheid
Het Rotterdamse digital agency Level Level heeft een nieuwe consultancy-tak gelanceerd: Level Level Accessibility. Met deze uitbreiding biedt het bureau gespecialiseerde ondersteuning aan organisaties die hun digitale platformen toegankelijk willen maken volgens de European Accessibility Act (EAA), die vanaf juni 2025 verplicht wordt.

Zuckerberg over Meta en AI in 2025
Meta-oprichter en dga Mark Zuckerberg reflecteert persoonlijk op het nieuwe jaar, de kansen daarin en waar zijn mediaportefeuille bestaand uit Facebook, Whatsapp en Instagram nu staat met Llama 4, AI, nieuwe datacenters en ontwikkeling van agents. 'Momenteel gebruiken meer dan 3,3 miljard mensen elke dag minstens één van onze apps.'

Mobiel.nl: Uitgeslapen mensen vergelijken abo's
In een meerjarige positioneringscampagne van KesselsKramer schudt Mobiel.nl iedereen wakker om zelf te bepalen welk abonnement bij je past.
![[marketeer 214] Diederik Broekhuizen - The Best Social](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 214] Diederik Broekhuizen - The Best Social
Voor deel 214 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Diederik Broekhuizen, Creative Director bij The Best Social. Uit dit bedrijf ontspringen nu al voor het elfde jaar The Best Social Awards: 'the sky is the limit'. Zijn standpunt over AI: 'dit is absoluut een grote trend, het succes ervan hangt af van hoe je het toepast.'
![[update] TikTok-vluchtelingen naar RedNote](/templates/img/lazyload.gif)
[update] TikTok-vluchtelingen naar RedNote
Terwijl TikTok in de VS in afwachting van de volgende president in de knipperlichtstand staat, blijken veel lokale gebruikers massaal over te stappen naar Chinese alternatieven zoals RedNote. Donald Trump zal naar verwachting per decreet een definitief verbod op TikTok in de VS blokkeren.

Polaroid.com: digitale beleving vol tastbare charme
Designbureau Build in Amsterdam heeft de vernieuwde website van Polaroid gelanceerd: Polaroid.com. Het nieuwe platform is ontworpen om de iconische identiteit van het merk digitaal tot leven te brengen. Met een focus op de esthetiek van Polaroid combineert de site analoge creativiteit met een e-commerce omgeving.

TUI introduceert Lena, de AI Explorer
Reisorganisatie TUI lanceert Lena, een AI explorer. Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en contentcreators en biedt een virtuele benadering van reiservaringen.

Financieel fit met BUX en Natwerk
Beleggingsplatform BUX lanceert samen met reclamebureau Natwerk een nieuwjaars campagne waarin het thema financiële fitheid centraal staat.

Marketeers moeten AI inzetten als een dirigent
AI is niet overhyped; het fenomeen wordt eerder onderschat. De echte innovatie ligt in het benutten van AI als strategisch instrument, niet alleen als een hulpmiddel voor eenvoudige taken. 'Word dirigent'.

Beleggen kan écht iedereen
Flatex/DeGiro, een Europese online broker, heeft een internationale campagne gelanceerd 'Everyone’s an investor, baby'. De campagne, ontwikkeld in samenwerking met Indie-Amsterdam, richt zich op het wegnemen van mythes rond beleggen en benadrukt toegankelijkheid en transparantie.

Speciaal staatslot voor huisdieren: Oudejaarsbot
Dit jaar deelt Staatsloterij mogelijk wingeluk ook met de trouwe viervoeters met de lancering van het Oudejaarsbot waarmee zelfs hondendromen kunnen uitkomen.

Jongereniconen 2025 - POV: 'Geef me de ruimte'
Voor de 29e keer zijn hier de ‘Jongereniconen’ voor het komend jaar. Op basis van uitvoerig onderzoek, internationale publicaties, eigen Fingerspitzengefühl en input van trendwatchers, ontstaat zo een beeld wat de jeugd zal bewegen. Er komen nogal wat voorspellingen uit. Exclusief in MarketingTribune tien nieuwe Jongereniconen boordevol insights, gevonden en geselecteerd door Peter van Woensel Kooy en team. ‘In 2025 stijgt de vraag naar Anti Anti, naar AI, hybrids en soft skills… vrijheid en stijl - van hoed tot hiel!’

KPN's 'Piece of me'-case wint Grand Euro Effie
'We wonnen net met "Stukje Van Mij" de zeldzame Grand Effie bij de Effie Awards Europe. De eerste Europese Grand Effie ooit voor een puur Nederlands merk. Dank aan Achim Rietze en de jury voor deze erkenning', meldt Boris Nihom (Dentsu Creative Amsterdam) vers vanaf het podium in Brussel.

Kerstcampagne Montblanc over de kracht van verbeelding
Productiemaatschappij 100% (voorheen Halal) heeft in samenwerking met luxe merk Montblanc een nieuwe wereldwijde kerstcampagne gerealiseerd. De campagne speelt in op de magie van de feestdagen en toont hoe verbeelding het alledaagse kan transformeren in iets wonderlijks.
![[marketeer 212] Kaären Davoli - Head of Marketing Roseman Labs](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 212] Kaären Davoli - Head of Marketing Roseman Labs
Voor deel 212 van onze successerie [marketeer] spreken we Kaären Davoli , sinds kort Head of Marketing bij Roseman Labs, een deeptech onderneming die focust op dataprivacy en encryptie. Ze voelt er zich alsof ze in een raket heeft plaatsgenomen. 'Ik wil onze merkpositie als global company verder helpen te verbeteren'.

Gen Z en Millennials verkiezen de bank boven de bar: alcohol verliest populaire status
Waar cafés en clubs ooit de hotspots waren voor gezellige avonden, kiezen Nederlandse Gen Z’ers en millennials nu steeds vaker voor een avondje thuis. Alcohol speelt daarbij een steeds kleinere rol. Onderzoek toont aan dat smaak en betaalbaarheid de belangrijkste factoren zijn bij de keuze van een drankje, tegelijkertijd lijkt het idee dat alcohol noodzakelijk is voor gezelligheid definitief te verdwijnen.

In memoriam Dennis Hamakers: Strateeg met groot hart voor iedereen
Dennis Hamakers, Strategy Director bij Cheil Benelux, is op 23 november overleden. Hij werd 34 jaar.

Rijksmuseum lanceert Collectie Online
800.000 kunstwerken op hoge resolutie, 500.000 boeken en 800 meter documentatie op één plek. Het Rijksmuseum lanceert Collectie Online, een nieuw platform dat de collectie van het Rijksmuseum nog toegankelijker maakt.
![[onderzoek] Nederlandse CMO kijkt meest rooskleurig naar de toekomst](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Nederlandse CMO kijkt meest rooskleurig naar de toekomst
De nieuwste CMO Barometer van de Serviceplan Group onthult dat Nederlandse Chief Marketing Officers (CMO’s) wereldwijd voorop lopen in optimisme en een strategische focus op kunstmatige intelligentie (AI). Het jaarlijkse trendonderzoek, gebaseerd op input van 835 CMO’s uit elf landen schetst de belangrijkste marketingtrends en verwachtingen voor 2025.

Samen kijken versterkt impact van Total Video
De combinatie van TV en streaming (SAVOD), oftewel Total Video, blijkt een krachtige strategie voor adverteerders. Tijdens het webinar De Impact van Total Video lichtten Mirte van Deursen (Ad Alliance) en Tom van Bommel (Unravel Research) vier elementen toe die bijdragen aan de effectiviteit: Groot Scherm, Samen Kijken, Aandacht en Brand Safety.

MyHeritage animeert LiveMemory met AI
MyHeritage, het bekende wereldwijde online platform voor familiegeschiedenis, kondigt de release aan van LiveMemory, een nieuwe functie waarmee favoriete herinneringen opnieuw worden beleefd door van elke foto met AI een korte videoclip te maken.

Onderzoek Visa: 31% online shoppers slachtoffer fraude
Een derde van de Nederlandse online shoppers (31%) is ooit slachtoffer geworden van e-commercefraude.

Reistrends 2025 volgens Booking.com: 'Bewust, authentiek en avontuurlijk'
Het onderzoek werd uitgevoerd onder volwassenen die van plan zijn in de komende 12-24 maanden te reizen voor vrije tijd of zaken. In totaal werden 27.713 respondenten uit 33 landen en gebieden ondervraagd. ‘We zien een groeiende vraag naar bewuste keuzes, authentieke ervaringen en unieke avonturen.’

Onderzoek door Warc en TikTok: 'Relevantie is een ambitie om na te streven voor merken'
Warc en TikTok hebben onderzocht hoe merken zich het best kunnen presenteren op social media wat betreft relevantie van content en advertenties.

Google: Gemini Live spreekt nu vloeiend Nederlands
Google kondigt vandaag aan dat Gemini Live, de geavanceerde AI-chatbot waarmee je vloeiende gesprekken kunt voeren, nu ook in het Nederlands beschikbaar is. Hiermee kunnen Nederlandstaligen nu moeiteloos natuurlijke gesprekken voeren met deze intelligente en behulpzame assistent.

Kees van der Spek killt de smaak van Stëlz
In navolging van de campagne ‘Stuur je Smaak’ lanceert producent van hard selzer Stëltz een nieuwe campagne: ‘Kill de Smaak’ met Kees van der Spek in de hoofdrol. Het publiek kan kiezen welke smaak verdwijnt om plaats te maken voor een nieuwe smaak.

#Nietinmijnstad-actie tegen haat gaat viraal
'Zet gewoon op TV', suggereerde iemand aan medebedenker Victor Knaap om de film #nietinmijnstad te promoten. 'Niet nodig', was het antwoord. De spontaan gemaakte campagne na de recente racistische rellen in de hoofdstad gaat namelijk al viraal op socials als Linkedin, Insta en Facebook.

Stiva ontwerpt alcoholtest voor influencers
De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie Stiva heeft een tool ontworpen om te controleren of influencers zich op social media aan de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken houden. Uit de eerste resultaten blijkt dat influencers zich daar grotendeels aan houden.

Kidiyo lanceert Kickstarter-campagne om kinderen bij de natuur te brengen
Leerplatform Kidiyo heeft een Kickstarter-campagne gelanceerd met om jonge kinderen te inspireren natuurhelden te worden.

Voetbal International wint gouden Mercur
Voetbal International van uitgever PXR heeft dinsdagavond goud gewonnen bij de 25e editie van de Mercurs in de categorie Mercur Magazine Mediamerk van het Jaar. Zilver ging naar Harper’s Bazaar (Hearst Netherlands) en brons was er voor Miljuschka Magazine (Miljuschka Publishing). Voor het eerst zijn in deze categorie een gouden, zilveren en bronzen Mercur toegekend.

Ton Rozestraten: 'Relevantie behouden in een snel veranderende mediasector'
Ton Rozestraten, chief commercial officer bij RTL en ceo van Ad Alliance, vertelt hoe internationale samenwerking en innovatieve modellen de televisiewereld transformeren. Ondanks diverse uitdagingen in Europa, blijft hij streven naar schaalvergroting door partnerships, zowel met internationale streamingdiensten als met lokale partijen. MarketingTribune maakt met hem de balans op van 2024 én kijkt vooruit.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Bastian Verhulst - opperhoofd TikTok... 19-03-2025
- Spotlight: adverteren binnen Track &... 19-03-2025
- Vluchtelingenwerk Nederland en KLM... 14-03-2025
- Think Yellow is Google Premier... 12-03-2025
- Inschrijving geopend voor EMAS... 04-03-2025
- YouTube wil welzijn van tieners... 03-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center