Influencers moeten zich opnieuw certificeren voor register

- Online
- 22 apr 2025 @ 10:12
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 22 apr 2025 @ 10:12
- Tamara de Vos
Influencerregels.com, een initiatief van branchevereniging DDMA, Stichting Reclame Code (SRC) en Bond van Adverteerders (bvA), heeft een vernieuwde versie van de e-learning ‘Certified by influencerregels.com’ gepubliceerd. Influencers van wie het certificaat verloopt, moeten de nieuwe module verplicht doorlopen en opnieuw slagen om gecertificeerd te blijven.
Deze hercertificering is bedoeld om transparantie in influencer marketing te waarborgen. De vernieuwde e-learning bevat geactualiseerde praktijkvoorbeelden, een checklist voor overeenkomsten en verduidelijkingen over actuele regelgeving. Zo wordt onder meer ingegaan op correcte reclamevermeldingen, het verbod op reclame voor vapes en regels rondom financiële content en alcoholpromotie. Alleen influencers met een geldig certificaat blijven opgenomen in het openbare register. De hercertificering is verplicht voor influencers van wie het certificaat binnenkort verloopt; zij ontvangen hierover bericht. Het certificaat is één jaar geldig.
Steun
Meer dan 2.000 influencers zijn sinds de introductie van het certificaat in 2024 gecertificeerd. Bekende namen als Dion de Brouwer, Jitse Spierings en Leslie Keijzer hebben hun hercertificering al voltooid. Merken zoals Achmea, Cloetta, Jumbo en Essent hebben zich aangesloten bij het initiatief. Ook eerdere partners als L'Oréal, Coca-Cola en Heineken blijven uitsluitend samenwerken met gecertificeerde influencers. TikTok, McDonald’s, Kruidvat en andere bedrijven steunen de vernieuwde opzet.
Monitoring en naleving
Gecertificeerde influencers worden gemonitord door de Stichting Reclame Code. Volgens directeur Otto van der Harst blijkt uit een nulmeting dat deze groep aantoonbaar beter voldoet aan de regels. ‘Wij hebben geleerd van het afgelopen jaar en zijn super enthousiast over de resultaten; wij zien aan onze monitor dat meer en meer influencers zich aan de regels houden, en merken ook dat - daar waar verwarring is – de bereidheid om mogelijke fouten te corrigeren groot is. Je ziet gewoon dat de markt professionaliseert.’
De vernieuwde e-learning is per direct beschikbaar via influencerregels.com/certified-by.
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Influencers moeten zich opnieuw... 22-04-2025
- Nieuwe website MP Motorsport draait... 18-04-2025
- Swapfiets lanceert speelse... 09-04-2025
- [digital detox] Rozemarijn Koopmans... 09-04-2025
- 'Verkeer naar websites daalt'07-04-2025
- Starfeed als alternatief voor... 03-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management