Influencers moeten zich opnieuw certificeren voor register

Influencers moeten zich opnieuw certificeren voor register
  • Online
  • 22 apr 2025 @ 10:12
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Influencerregels.com, een initiatief van branchevereniging DDMA, Stichting Reclame Code (SRC) en Bond van Adverteerders (bvA), heeft een vernieuwde versie van de e-learning ‘Certified by influencerregels.com’ gepubliceerd. Influencers van wie het certificaat verloopt, moeten de nieuwe module verplicht doorlopen en opnieuw slagen om gecertificeerd te blijven.

Deze hercertificering is bedoeld om transparantie in influencer marketing te waarborgen. De vernieuwde e-learning bevat geactualiseerde praktijkvoorbeelden, een checklist voor overeenkomsten en verduidelijkingen over actuele regelgeving. Zo wordt onder meer ingegaan op correcte reclamevermeldingen, het verbod op reclame voor vapes en regels rondom financiële content en alcoholpromotie. Alleen influencers met een geldig certificaat blijven opgenomen in het openbare register. De hercertificering is verplicht voor influencers van wie het certificaat binnenkort verloopt; zij ontvangen hierover bericht. Het certificaat is één jaar geldig.

Steun

Meer dan 2.000 influencers zijn sinds de introductie van het certificaat in 2024 gecertificeerd. Bekende namen als Dion de Brouwer, Jitse Spierings en Leslie Keijzer hebben hun hercertificering al voltooid. Merken zoals Achmea, Cloetta, Jumbo en Essent hebben zich aangesloten bij het initiatief. Ook eerdere partners als L'Oréal, Coca-Cola en Heineken blijven uitsluitend samenwerken met gecertificeerde influencers. TikTok, McDonald’s, Kruidvat en andere bedrijven steunen de vernieuwde opzet.

Monitoring en naleving

Gecertificeerde influencers worden gemonitord door de Stichting Reclame Code. Volgens directeur Otto van der Harst blijkt uit een nulmeting dat deze groep aantoonbaar beter voldoet aan de regels. ‘Wij hebben geleerd van het afgelopen jaar en zijn super enthousiast over de resultaten; wij zien aan onze monitor dat meer en meer influencers zich aan de regels houden, en merken ook dat - daar waar verwarring is – de bereidheid om mogelijke fouten te corrigeren groot is. Je ziet gewoon dat de markt professionaliseert.’

De vernieuwde e-learning is per direct beschikbaar via influencerregels.com/certified-by.

Tamara de Vos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken