[column] Return On Society

[column] Return On Society
  • Algemeen
  • 2 mrt 2023 @ 08:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • MarketingMaatschappij

Merkactivisme had ooit een heel andere betekenis. Elk merk heeft de ambitie om zo groot, beroemd en rijk mogelijk te worden. Dat is het enige (marketing)activisme dat hoort bij een merk. Zo was het vroeger althans.

'In plaats van ROI naar ROS, Return On Society; dan is er pas sprake van echte winst'

Anno 2023 leven we in een heel andere wereld. Merken maken meer dan ooit deel uit van de maatschappij en moeten daaraan ook een nuttige bijdrage leveren.

Lange tijd stond ik nogal ambivalent tegenover merkactivisme 2.0. Hoezo zouden merken maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten dragen? Hun doel is toch de onmetelijke behoeften van consumenten bevredigen? Maar sinds de nieuwe jaarcijfers van beursgenoteerde bedrijven ben ik helemaal klaar met de eenzijdige blik van merken en hun woekerwinsten. De ene na de andere miljardenwinst rolde voorbij: van Ahold met een winst van 2,5 miljard euro tot Unilever die een winst van 8 miljard euro toucheerde. Ook de drie grootste banken van ons land, ING, Rabobank en ABN Amro, hielden onder de streep miljarden over. Shell schreef zelfs 40 miljard euro bij en dan zwijgen we nog maar over de energieleveranciers.

Natuurlijk, er zijn allemaal verzachtende omstandigheden, de koers van de dollar zat mee, de bedrijven zelf hebben ook water bij de wijn gedaan, maar per saldo zitten zij op rozen en wij als consument op de blaren. Bovendien blijven de prijzen voorlopig nog gewoon stijgen.

Mijn voorstel: laten we merkactivisme een structureel onderdeel van marketing maken. Ik vind dat marketeers een bepaald quotum met zichzelf moeten afspreken: we zijn happy met zoveel winst en bij een surplus keren we dat extra geld uit aan de klant of een goed doel zoals de Voedselbank. Een zogeheten nieuwe ROI, een ROS, een Return on Society. Dan zou er pas sprake zijn van echte winst.

Dit is het editorial uit MarketingTribune 03, 2023.
 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken