[column] Merkactivisme: Van een steentje in de vijver naar een baksteen door het raam
In het donderdag j.l. uitgebrachte boek de merkkroniek 'Brandr' stond het laatste hoofdstuk nog open voor extrapolatie naar het nu. Hier is 'aanvuller' nummer veertien: hoogleraar Marketing aan de Vrije Universiteit Peeter Verlegh.
[column] De pracht en kracht van intrinsieke motivatie
Het is 8 uur ‘s ochtends. Op het ‘Buzz Woman’-kantoor in Gambia verzamelen trainers en chauffeurs zich om, na het inpakken van klapstoeltjes en flip-over, in een ‘Buzz Woman’-busje naar lokale communities in Gambia te rijden. Wij, als groepje Nederlanders, mogen mee om te zien en voelen hoe dit er echt aan toe gaat.
[column] Merkleiderschap door integriteit en waardecreatie
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer dertien: Frank Peters.
[column] De wereld niet laten af-branden door te re-branden.
Miscommunicatie. Volgens mij is er bijna geen grotere oorzaak van problemen. En het is overal, die miscommunicatie. Of het nu problemen veroorzaakt in de politiek, geloof, in relaties, in de opvoeding van kinderen, marketingadvertenties, productnamen, oorlogen of het vernielen van onze moeder natuur.
[column] Hoe kunnen merken leiding nemen in de transitietijd?
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer twaalf: Esther Overmars is Strategy Lead bij Dawn en Swocc-bestuurslid.
[column] Een virus als trendversneller
Begin 2022 lanceerde InSites Consulting het Consumer Trends Report Rebound & Rebalance, waarbij het tien trends definieerde die de post-2021 consument kenmerken alsook zijn verwachtingen ten aanzien van merken.
[column] Purpose-driven branding: de moed van het eerlijke verhaal
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer elf: Guy van Liemt.
[column] Een beetje waarde toevoegen is niet meer genoeg
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer tien: Kim Cramer.
[column] Rook
Waar rook is, is vuur. Waar een merk is, is marketing. Zo simpel is het. Je kunt het een niet zonder het ander zien.
[column] Je marktaandeel laten groeien doe je zo!
Consumenten denken niet in merken, maar in behoeftes. Zodra ze behoefte hebben aan een product of dienst, is het belangrijk dat jouw merk boven komt drijven in hun brein. Jelmer Wit & Melissa Trebes van Validators over hoe je mental availability bewust inzet om je merk te laten groeien.
[column] Het merk als waardensysteem
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer negen: Karel Slootman.
[column] Brand Foundation: de fundering voor beweging
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer acht: Daan de Raaf.
[column] De meest gemaakte vergissingen bij internationale marketing
Als vertaalbureau staan wij dagelijks in contact met organisaties die succesvol of minder succesvol actief zijn in het buitenland. Zo hebben wij zicht gekregen op de meest gemaakte vergissingen bij het betreden van een buitenlandse markt. In dit blog gaan we in op de meest gemaakte vergissingen bij internationalisering.
[column] Over sterren, schoenen en de straat
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer zeven: Margot Bouwman.
[column] Richt je merkportfolio in op basis van associatiestructuren
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer zes: Onno Maathuis.
[column] Merken bestaan niet
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer vijf: Andy Mosmans. 'Leve Giep!'
[column] Tweehandig
Er is in de strategieliteratuur veel aandacht voor ambidexterity als managementconcept: het vermogen om meerdere strategische benaderingen gelijktijdig of opeenvolgend toe te passen of, zoals Jim Collins in From good to great het zo mooi verwoordt, ‘the Genius of the AND and the tyranny of the OR’.
[column] Het mysterie van merken: over merkassociatiepaden en categorisatie
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer vier: Mary Hoogerbrugge, merkspecialist bij De Positioneerders.
[column] Stop met prijzen op te jagen: de recessie komt eraan
Zo'n 60% van de CEO’s van grote bedrijven wereldwijd rekent erop dat er voor het eind van 2023 sprake zal zijn van een recessie in hun belangrijkste markt. Dit blijkt uit een peiling van het gerenommeerde onderzoeksinstituut The Conference Board, dat leden heeft uit het bedrijfsleven. Marketeer: let daarom extra op je P van prijs.
[column] Maakt het uit wie aan het langste of kortste eind trekt?
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze bijzondere reeks met als nummer drie: Rob Revet.
[column] Merken sluipen het geheugen in als olifantenpaadjes
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als tweede in successie: Tijs Timmerman.
[column] Merkdenken - Van Brons naar Brein
Giep Franzen wilde heel graag dat ook zijn laatste teksten, over de geschiedenis van het merk, als Swocc-publicatie zouden verschijnen. Het laatste hoofdstuk stond nog open voor extrapolatie naar het nu, door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als eerste: de visie van Andy Santegoeds.
[column] Merkgroei door Category Entry Points? Ja, dat kan!
“99.99% of the time people do not give a shit about your brand.” Niet erg subtiel, maar de uitspraak van Adam Ferrier laat wél zien dat het laten groeien van je merk niet gemakkelijk is.
[column] Buikpijn
We begeven ons op glad ijs, want we bespreken dit keer het buikgevoel in de reclame. Zeg maar humor met een kapitale H. Het overbrengen van emotie of in ieder geval iets dat ons als weldoorvoede en kritische consument nog echt raakt. Niet toevallig ook het thema van de SAN dit jaar: Raak me.
[column] Het belang van genderneutrale taal
Inclusiviteit is een thema dat een steeds belangrijker rol speelt in onze maatschappij. Dat zien we terug in onze cultuur en onze taal. Vandaag de dag zien we dat in veel teksten nog steeds naar mannen wordt verwezen.
[column] Let's talk about sex
Wolves & Birds ziet in deze tijd van schokkende #metoo-openbaringen gelukkig ook een positieve beweging ontstaan, die hopelijk een nieuwe generatie meer in haar seksuele kracht gaat zetten.
[column] Commercialreview mei: Open Now, Aldi, Dirk, Johma
We blikken terug op de commercials van de maand mei 2022 waarin we onder meer commercials van supermarkten en commercials met het onderwerp “eten en drinken” zagen. In deze column lichten we er een paar uit.
[column] The only people who care about advertising are the people who work in advertising
Aldus George Parker in Confessions of a Mad Man. Stel je voor: je bent marketeer en wekenlang heb je je uitgesloofd om dé campagne van het jaar neer te zetten.
[column] Kijken en zien is een wereld van verschil en ik gun het iedereen
Mijn favoriete branche is de branche waar ik zelf eigenlijk het minst mee heb. Dit is ook de branche waarin mijn vaders interesse haaks tegenover mijn interesse staat.
[column] Tegen het isolement
Het is al een tijd gaande: de groei van de online boodschappen. Weliswaar wat minder spectaculair dan in het lockdownjaar 2020, zet deze groei mondiaal door. Keren we daarmee onze vertrouwde supermarkt definitief de rug toe en willen we dat ook echt?
[column] Treingeluiden
Heeft elk merk nou echt een eigen geluid nodig? Of is dat alleen zinvol als je veel op tv bent? Deze vraag krijg ik dikwijls om m’n oren en het antwoord is even kort als eenvoudig: ja! Want wie maakt er nou géén geluid? En je hebt toch ook een visueel logo? Nou dan.
[column] MWG eert het heden en vergeet haar verleden
Een 50-jarig jubileum in Noordwijkerhout zonder oud-voorzitters, dat kan toch niet waar zijn? We zijn gemaakt door onze historie, dames en heren!
[column] Er blijft meer hetzelfde dan dat er verandert
Jaarlijks onderzoekt WARC, het World Advertising Research Centre, wat de belangrijkste uitdagingen zijn van marketeers over de hele wereld. In dit lijstje komt steevast naar voren dat men vooral wakker ligt van de vraag hoe men de volgende generatie consumenten, zoals Gen Z, in de toekomst kan bereiken.
[column] Commercialreview mei: kabelvrij, Moederdag en De Beren
Commercialreview beoordeelt elke maand, exlusief voor Marketingtribune, de opvallendste tvc’s. Dit keer de oogst van april 2022.
[column] Betalen voor podcasts wordt de norm, maar wat zijn de gevolgen?
Marvin Jacobs van audio agency Airborne schrijft regelmatig voor MarketingTribune over het audiolandschap. De komst van het Deense Podimo op de Nederlandse markt gaat veel veranderen, volgens hem. Hij signaleert 8 belangrijke ontwikkelingen.
[column] Breng menselijkheid terug
Vertrouwen is in menig bestuurskamer een actueel onderwerp. Van merken en hun leiders wordt verwacht dat ze bewust omgaan met onze aarde en leefomgeving.
[column] Marketeers: 68 miljard digitale advertentiefraude. Per jaar!
De beste fraudeurs geven hun klanten wat ze willen. Wat willen marketeers? Die willen grote hoeveelheden digitale advertenties tegen extreem lage CPM-prijzen, met een hele hoge performance.
[column] De klank van Italië
Marketeers zijn constant in oorlog met hun categorie. Hoe sluit je je aan bij de codes die je collega’s hebben omarmd en hoe blijf je daarbinnen opvallen? Dat laatste is nog niet zo eenvoudig. Daarom kleuren banken vaak blauw en adopteren advocatenkantoren al eeuwenlang deftig klinkende achternamen. Vertrouwd en herkenbaar.
[column] 60 is het nieuwe 30
Waar zijn ze, de éminences grises van ons marketing- en brandingvak? En dan bedoel ik niet als leuk behang op een congres, of als coauteur of ondersteunende autoriteit van een wetenschappelijk werkje.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [longread] Monnikenwerk 'Dutch Ad... 03-05-2024
- Albert Heijn lanceert ‘Dat smaakt... 03-05-2024
- Geflipte campagne van BikeFlip02-05-2024
- Fairtrade Original zet focus op... 30-04-2024
- Holland Festival gaat voor... 29-04-2024
- Vredestein lanceert 'beestachtige'... 29-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing