Stem mee op de tien finalisten Hema (her)ontwerpwedstrijd
De opdracht voor de Hema-ontwerpwedstrijd 2022 luidde: herontwerp een bestaand product of vind een duurzame oplossing voor een alledaagse uitdaging met de focus op ‘gaat langer mee’. De tien finalisten zijn bekend en stemmen kan tot en met donderdag 27 oktober. 28 oktober wordt de winnaar bekend gemaakt tijdens Dutch Design Week.
Topgeschenken Nederland geeft merken nieuwe huisstijl
Alle merken van Topgeschenken Nederland BV - Topbloemen.nl. Toptaarten.nl, Topfruit.nl en Topgeschenken.nl - krijgen vanaf 3 oktober een nieuwe huisstijl. Het thema van de rebranding is ‘verbinding’.
[interview] Jimmy Nelson brengt visuele ode aan Nederland
Op 14 oktober openen Fabrique des Lumières en Jimmy Nelson Studios de expositie Jimmy Nelson - The Last Sentinels: Heroes, from near and far. Onderdeel ervan is zijn nieuwe boek over Nederland: Between the Sea and the Sky. Wij spraken de fotograaf over deze uitgave.
Scapino introduceert hakken tot en met maat 46 met campagne van Persuade
Met de campagne ‘Into forty six’ van de hand van bureau Persuade introduceert Scapino betaalbare hakken tot en met maat 46 voor iedereen met een grotere maat dan de gangbare maat 42.
Part of a Bigger Plan maakt eerste merkcampagne 1stDIBS
1stDIBS, 's wereld grootste online marktplaats voor antiek, modern design, kunst, vintage, mode en sieraden lanceert zijn eerste merkcampagne 'The Magnificence of Things' van de hand van Christiaan Borstlap en communicatiestudio Part of a Bigger Plan.
Citroën: nieuwe merkidentiteit en logo
Het Franse automerk bestaat inmiddels 103 jaar. De nieuwe ID stimuleert Citroën ‘in zijn streven om elektrische mobiliteit bereikbaar te maken voor iedereen.’
Red Orka lanceert circulaire babyslaapzak en verhuurt deze ook
Het Nederlands-Duitse merk Red Orka lanceert circulaire babyslaapzakken, waarvan de stof voor 82% bestaat uit gerecycled katoen. De slaapzakken worden op duurzame wijze geproduceerd in Amsterdam en middels verhuur kan de slaapzak vervangen worden door een grotere maat. Sinds kort is het mogelijk om naast rompers en slaapzakken ook kinderkleding te huren via de website.
Fruitz lanceert campagne Daten met pit
De van origine Franse datingapp Fruitz is al enige tijd actief in Nederland en lanceert nu de eerste inhouse geproduceerde OOH-campagne: ‘Daten met pit’.
DEMO Design in Motion maakt op 6 oktober een openluchtmuseum van Nederland
Op 6 oktober verdwijnen een dag lang reclames van ruim 5.000 digitale schermen in Nederland. In plaats daarvan speelt ‘DEMO - Design in Motion Festival’ zich af op de schermen; het festival dat het beste motion design werk laat zien van over de hele wereld, met bewegende kunstwerken van ontwerpers uit 54 landen.
[column] Nieuwsgierige mensen komen verder
Ruigrok NetPanel beweegt mee met de tijd en daarom is er nu een frissere look en een aangepaste naam. Sinds deze week gaat het marktonderzoeksbureau door het leven als Ruigrok.
Muzikale identiteit Auping door Tambr wint een International Sound Award 2022
De nieuwe auditieve huisstijl van beddenmaker Auping - ontwikkeld door sonic branding agency Tambr - is tijdens de International Sound Awards 2022 gekroond tot winnaar in de categorie 'Audio Branding'.
Dacia vernieuwt duurzaam
Op 14 januari 2021 presenteerde Renault Group het strategisch plan Renaulution, dat de koers bepaalt van de afzonderlijke merken binnen de groep. Voor Dacia was het doel om leider te worden op het gebied van betaalbare mobiliteit.
De kracht van kleur in onderscheidende merkcommunicatie
Vorig jaar oogstte Sammie Ruijgrok (Studio MES) veel lof met haar merkkleurvariaties op het Lidl-logo. Onlangs nam ze het logo van UPS als uitgangspunt voor een designreeks waarbij duidelijk wordt wat kleur doet voor consistente merkcommunicatie, herkenbaarheid en het bouwen van merkassociaties
Nomineren voor Dutch Podcast Awards 2022 van start
Vanaf maandag 19 september 2022 kan iedereen zijn favoriete podcasts nomineren via podcastawards.nl. De finale vindt plaats op 14 november in Hilversum.
[De zomer van] Frank Nas: 'Gelukkig vissen we in een internationale vijver aan talent'
Het lijkt er op dat de zomer die alle records brak nu toch op zijn einde loopt. Tijd dus voor de laatste aflevering. De eer is aan Frank Nas, Managing Director bij International Brand & Design Agency Design Bridge, om 'De zomer van 2022' af te sluiten.
Ace lanceert nieuwe positionering: 'Made for the new world'
Na twee jaar bouwen aan een eigen netwerk telt Ace nu twaalf bureaus met elk een eigen specialisatie. Acht van die bureaus zijn nu verenigd in de Amsterdamse Houthavens in Club Ace en vandaag lanceert de bureaugroep de nieuwe positionering: 'Made for the new world.'
[De zomer van] Bonnie van Doorn: 'We zitten al volop in de concepten voor Kerst'
Bonnie van Doorn is managing director bij creative agency SuperRebel. ‘Zodra hier de dagen korter en kouder worden, gaan we naar een plek waar de zon altijd schijnt en tijd geen issue is.’
[De zomer van] Tessa Oudijn: 'Het is verfrissend om samen te werken met creatieven buiten Brum'
Tessa Oudijn is eigenaar van en creative director bij Brum Design. Zij ging van de Ardèche naar Zeeland om vervolgens ten huwelijk gevraagd te worden in Antwerpen.
Too Good To Go voor 4e jaar op rij meest inspirerende organisatie
Tijdens de 1e editie van ‘Impact on the Beach’ in Scheveningen - georganiseerd door strategisch adviesbureau Synergie - zijn de ‘Inspirerende 40 van 2022’ en de ‘25 Ones2Watch’ bekend gemaakt.
Robijn vrolijkt verbaksteende steden van Nederland op
Uit onderzoek van milieuorganisatie Natuur en Milieu blijkt dat meer dan de helft van de buurten in de 32 grootste Nederlandse gemeenten versteend is. Reden voor wasmerk Robijn de boel wat op te fleuren.
[column] Hoe leg je een brullende leeuw vast als muzikaal merk?
Je bent marketeer en je hebt ideeën voor een audiologo. Je denkt misschien zelfs aan het ontwikkelen van een coherente muzikale identiteit, zorgvuldig opgebouwd rondom je merkwaarden.
TimeMoto wint Red Dot Award met rebranding
Samen met strategisch designbureau Resoluut transformeerde TimeMoto, fabrikant van tijdregistratiesystemen, haar identiteit. De rebranding - onderscheiden met een Red Dot Design Award - kenmerkt zich door een gevoel van kalmte en moet helderheid uitstralen.
Australische Two Bulls sluit zich aan bij Dept
Dept breidt verder uit in APAC met Two Bulls, een digitale productstudio gevestigd in Melbourne, Australië.
CapeRock herontwerpt nieuwsprogramma's RTL Duitsland
De Amsterdamse brand design studio CapeRock heeft alle nieuwsprogramma’s van RTL Duitsland opnieuw vormgegeven. Eerder was de design studio al verantwoordelijk voor het redesign van de drie X-Magazines in 2020.
[column] Behoefte
Onderzoek. Het is zo ongeveer het saaiste woord, maar ook het gevaarlijkste. ‘We gaan de boel onderzoeken’. Ja, en wat komt daar dan uit? Het moment van de waarheid. Blijken de feiten heel anders te zijn dan je altijd hebt gedacht. Blijkt niemand behoefte te hebben aan groene ketchup, Google Glass of New Coke. Blijkt bijvoorbeeld dat je reclame- en marketinggeld totaal verkeerd is besteed.
[interview] KRO-NCRV wil een maatschappelijke mediaorganisatie zijn
Suzan Bloemscheer is Hoofd Communicatie & Merk bij KRO-NCRV. De redactie spreekt met haar over de nieuwe merkpositionering en visuele identiteit die gelanceerd wordt aan de start van het nieuwe tv-seizoen.
KRO-NCRV heeft een nieuwe huisstijl
Op 28 april 2021 bracht de Raad voor Cultuur het advies 'omroeperkenningen' uit aan de toenmalige minister voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het advies over KRO-NCRV luidde positief, maar ging vergezeld van een paar kritische kanttekeningen. De Raad erkende de relevantie van de nieuwe rol die de omroep voor zichzelf ziet, maar was 'nog niet onverdeeld enthousiast over de relatie tussen de nieuwe identiteit en het media-aanbod van KRO-NCRV'.
Rene Heemskerk van Wallbox: 'Met de Supernova kan binnen een kwartier 100 KM worden toegevoegd aan de actieradius'
Rene Heemskerk is Regional Marketing Manager Benelux bij Wallbox, ‘een Spaanse unicorn die laadpalen produceert en al actief is in meer dan 100 landen’. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden.
[De zomer van] Marten de Jongh: 'We zijn met WTFFF!? genomineerd voor een Dutch Design Award'
Marten de Jongh is creative director/partner bij creatief bureau Morrow. Voor onze rubriek ‘De zomer van …’ checkten we even zijn plannen voor de vakantie en het komende halfjaar.
Nieuwe visuele identiteit KRO-NCRV door Thonik
KRO-NCRV start het nieuwe tv-seizoen met een nieuwe pay-off en een nieuwe visuele identiteit. Het nieuwe logo en de rest van de visuele identiteit zijn ontworpen door Thonik. De pay-off en de campagne zijn van de hand van Roorda.
[column] Planeet in paniek; wie durft het innovatietij te keren?
De nieuwe iPhone 14 komt er aan. Er komt trouwens ook een nieuwe stofzuiger aan, een nieuw scheerapparaat, een nieuw strijkijzer, een nieuwe dweil, een nieuwe tuinslang, een nieuwe prullenbak, een nieuwe…vul zelf maar in. Elke keer weer. Jaar in jaar uit.
[De zomer van] Daan Berends: 'Dak open, hoofd in de wolken en handen in de lucht'
Daan Berends is Creative Director bij First Impression audiovisual. Dit Tilburgse bedrijf is richt zich op audiovisuele en interactieve technologie en bedenkt en realiseert concepten voor retail en experience centers, van ontwerp tot installatie. Berends: ‘Onze tagline is niet voor niets “It's all about experience”. De zintuigen prikkelen en dat is precies waar ik deze zomer op stuur.’
[De zomer van] Niels van Weerdenburg: 'We hebben besloten voorlopig niet meer te vliegen in verband met het milieu'
Niels van Weerdenburg is oprichter van en director bij Artivist - ‘kunst met een maatschappelijk doel en een activistisch tintje’. De kunst - van betaalbare posters tot exclusieve collectors items - is te koop en geïnspireerd op de zeventien Sustainable Development Goals. De 100% netto winst gaat naar een goed doel in het verlengde van het artwork.
[De zomer van] Felice Uiterwijk: 'Door stijgende kosten en hoge inflatie staan eerlijke producten minder hoog op boodschappenlijstje consument'
Felice Uiterwijk RM is Marketing Manager bij Fairtrade Original: ‘Fairtrade Original stelt boeren in staat een leefbaar inkomen te verdienen en te investeren in hun toekomst.’
[column] Das Gestalt geeft merk gestalte
Merkenkenners kennen ongetwijfeld het begrip Marken Gestalt. Het is geïntroduceerd door Dr. Klaus Brandmeyer van het Duitse Institut für Markentechnik. Columnist Leo van Sister over de voordelen van een sterk merkbeeld.
Slechts 1 op de 4 leidinggevende functies in media en communicatie voor een vrouw
Het is slecht gesteld met het percentage Nederlandse vrouwen in leiderschapsposities in de media- en communicatiesector blijkt uit LinkedIn-data gepubliceerd in het Global Gender Gap Report van het World Economic Forum 2022.
[De zomer van] Dion van der Spek: 'Natuur is van enorm belang om echt tot rust te komen'
Dion van der Spek is eigenaar, strategy director en merkstrateeg bij brandingbureau Studio Piraat en columnist bij MarketingTribune. Hij reisde af naar Catalonië.
Maron Busnel Head of Marketing Hyundai
Per 1 september aanstaande start Maron Busnel als Head of Marketing bij Hyundai Motor Netherlands. Busnel was eerder werkzaam voor onder andere BMW Group Financial Services in Nederland en bij Peugeot binnen Stellantis.
Lenny Houwaart van The Good Roll: 'Het fundament van een merk bouwen is echt niet binnen een paar maanden gedaan'
Lenny Houwaart is CMO bij duurzaam toiletpapiermerk The Good Roll. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Greenwheels: nieuwe auto’s en nieuwe... 30-04-2024
- I Love Illustration Gallery start... 22-04-2024
- Wehkamp lanceert naast nieuwe... 22-04-2024
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing