JONGERENICONEN 2025 - POV: 'Geef me de ruimte'
Voor de 29e keer zijn hier de ‘Jongereniconen’ voor het komend jaar. Op basis van uitvoerig onderzoek, internationale publicaties, eigen Fingerspitzengefühl en input van trendwatchers, ontstaat zo een beeld wat de jeugd zal bewegen. Er komen nogal wat voorspellingen uit. Exclusief in MarketingTribune tien nieuwe Jongereniconen boordevol insights, gevonden en geselecteerd door Peter van Woensel Kooy en team. ‘In 2025 stijgt de vraag naar Anti Anti, naar AI, hybrids en soft skills… vrijheid en stijl - van hoed tot hiel!’
[column] The power of women in marketing: uitdagingen in de marketingindustrie
De marketingindustrie is dynamisch, steeds in beweging en gedreven door creativiteit, innovatie en strategisch inzicht. Vrouwen spelen hierin een cruciale rol, maar worden vaak geconfronteerd met obstakels die hun groei belemmeren.
[column] foodexpert Elody de Vries: 'Wat we op de menukaarten zullen zien'
Toen ik gevraagd werd om de foodtrends voor Jongereniconen 2025 te voorspellen, voelde ik een gezonde spanning. Na 16 jaar in de voedingsbranche en 9 jaar met mijn neus in de foodtrends, durf ik me nog niet snel in de rol van voorspeller te begeven. Ik ben namelijk geen waarzegger. Wat ik wél doe, is conceptontwikkeling op basis van trends: trends analyseren vanuit specifieke doelgroepen en niches en proberen deze te vertalen naar haalbare concepten.
KPN's 'Piece of me'-case wint Grand Euro Effie
'We wonnen net met "Stukje Van Mij" de zeldzame Grand Effie bij de Effie Awards Europe. De eerste Europese Grand Effie ooit voor een puur Nederlands merk. Dank aan Achim Rietze en de jury voor deze erkenning', meldt Boris Nihom (Dentsu Creative Amsterdam) vers vanaf het podium in Brussel.
Kerstcampagne Montblanc over de kracht van verbeelding
Productiemaatschappij 100% (voorheen Halal) heeft in samenwerking met luxe merk Montblanc een nieuwe wereldwijde kerstcampagne gerealiseerd. De campagne speelt in op de magie van de feestdagen en toont hoe verbeelding het alledaagse kan transformeren in iets wonderlijks.
[marketeer 212] Kaären Davoli - Head of Marketing Roseman Labs
Voor deel 212 van onze successerie [marketeer] spreken we Kaären Davoli , sinds kort Head of Marketing bij Roseman Labs, een deeptech onderneming die focust op dataprivacy en encryptie. Ze voelt er zich alsof ze in een raket heeft plaatsgenomen. 'Ik wil onze merkpositie als global company verder helpen te verbeteren'.
Gen Z en Millennials verkiezen de bank boven de bar: alcohol verliest populaire status
Waar cafés en clubs ooit de hotspots waren voor gezellige avonden, kiezen Nederlandse Gen Z’ers en millennials nu steeds vaker voor een avondje thuis. Alcohol speelt daarbij een steeds kleinere rol. Onderzoek toont aan dat smaak en betaalbaarheid de belangrijkste factoren zijn bij de keuze van een drankje, tegelijkertijd lijkt het idee dat alcohol noodzakelijk is voor gezelligheid definitief te verdwijnen.
In memoriam Dennis Hamakers: Strateeg met groot hart voor iedereen
Dennis Hamakers, Strategy Director bij Cheil Benelux, is op 23 november overleden. Hij werd 34 jaar.
[column] SearchGPT: de nieuwe zoekervaring die alles verandert (of toch niet?)
Google is al jaren de koning van zoekmachines, met meer dan 90% marktaandeel. Toch lijkt er eindelijk wat beweging te komen. Niet door een directe concurrent, maar door een nieuwe manier van zoeken: SearchGPT.
Rijksmuseum lanceert Collectie Online
800.000 kunstwerken op hoge resolutie, 500.000 boeken en 800 meter documentatie op één plek. Het Rijksmuseum lanceert Collectie Online, een nieuw platform dat de collectie van het Rijksmuseum nog toegankelijker maakt.
[column] MarketingAffairs 17: Marketing als oplossing
Steeds meer organisaties worden geconfronteerd met obstakels als gevolg van wijzigende marktomstandigheden. Stijgende inflatie, een recessie die op de loer ligt, personeelstekorten, stijgende grondstofprijzen of bijvoorbeeld nieuwe wet- en regelgeving. Het zijn slechts een paar voorbeelden van omstandigheden die grote impact hebben op het resultaat en mogelijk zelfs het voortbestaan van de organisatie. Hoewel deze problemen geen gevolg zijn van de huidige marketingactiviteiten, wordt vaak wel verwacht dat marketing met de oplossing komt.
[onderzoek] Nederlandse CMO kijkt meest rooskleurig naar de toekomst
De nieuwste CMO Barometer van de Serviceplan Group onthult dat Nederlandse Chief Marketing Officers (CMO’s) wereldwijd voorop lopen in optimisme en een strategische focus op kunstmatige intelligentie (AI). Het jaarlijkse trendonderzoek, gebaseerd op input van 835 CMO’s uit elf landen schetst de belangrijkste marketingtrends en verwachtingen voor 2025.
Samen kijken versterkt impact van Total Video
De combinatie van TV en streaming (SAVOD), oftewel Total Video, blijkt een krachtige strategie voor adverteerders. Tijdens het webinar De Impact van Total Video lichtten Mirte van Deursen (Ad Alliance) en Tom van Bommel (Unravel Research) vier elementen toe die bijdragen aan de effectiviteit: Groot Scherm, Samen Kijken, Aandacht en Brand Safety.
MyHeritage animeert LiveMemory met AI
MyHeritage, het bekende wereldwijde online platform voor familiegeschiedenis, kondigt de release aan van LiveMemory, een nieuwe functie waarmee favoriete herinneringen opnieuw worden beleefd door van elke foto met AI een korte videoclip te maken.
[column] Goede copy is ook goed kijken
Kijk maar eens. Deze hieronder, van Aad Kuijper, destijds met art director Cor den Boer. Zo is het een gevaarlijke bocht. Zo niet. Een handigheidje? Een trucje? Dacht het niet.
Onderzoek Visa: 31% online shoppers slachtoffer fraude
Een derde van de Nederlandse online shoppers (31%) is ooit slachtoffer geworden van e-commercefraude.
Reistrends 2025 volgens Booking.com: 'Bewust, authentiek en avontuurlijk'
Het onderzoek werd uitgevoerd onder volwassenen die van plan zijn in de komende 12-24 maanden te reizen voor vrije tijd of zaken. In totaal werden 27.713 respondenten uit 33 landen en gebieden ondervraagd. ‘We zien een groeiende vraag naar bewuste keuzes, authentieke ervaringen en unieke avonturen.’
Onderzoek door Warc en TikTok: 'Relevantie is een ambitie om na te streven voor merken'
Warc en TikTok hebben onderzocht hoe merken zich het best kunnen presenteren op social media wat betreft relevantie van content en advertenties.
Google: Gemini Live spreekt nu vloeiend Nederlands
Google kondigt vandaag aan dat Gemini Live, de geavanceerde AI-chatbot waarmee je vloeiende gesprekken kunt voeren, nu ook in het Nederlands beschikbaar is. Hiermee kunnen Nederlandstaligen nu moeiteloos natuurlijke gesprekken voeren met deze intelligente en behulpzame assistent.
Kees van der Spek killt de smaak van Stëlz
In navolging van de campagne ‘Stuur je Smaak’ lanceert producent van hard selzer Stëltz een nieuwe campagne: ‘Kill de Smaak’ met Kees van der Spek in de hoofdrol. Het publiek kan kiezen welke smaak verdwijnt om plaats te maken voor een nieuwe smaak.
#Nietinmijnstad-actie tegen haat gaat viraal
'Zet gewoon op TV', suggereerde iemand aan medebedenker Victor Knaap om de film #nietinmijnstad te promoten. 'Niet nodig', was het antwoord. De spontaan gemaakte campagne na de recente racistische rellen in de hoofdstad gaat namelijk al viraal op socials als Linkedin, Insta en Facebook.
Stiva ontwerpt alcoholtest voor influencers
De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie Stiva heeft een tool ontworpen om te controleren of influencers zich op social media aan de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken houden. Uit de eerste resultaten blijkt dat influencers zich daar grotendeels aan houden.
Kidiyo lanceert Kickstarter-campagne om kinderen bij de natuur te brengen
Leerplatform Kidiyo heeft een Kickstarter-campagne gelanceerd met om jonge kinderen te inspireren natuurhelden te worden.
Voetbal International wint gouden Mercur
Voetbal International van uitgever PXR heeft dinsdagavond goud gewonnen bij de 25e editie van de Mercurs in de categorie Mercur Magazine Mediamerk van het Jaar. Zilver ging naar Harper’s Bazaar (Hearst Netherlands) en brons was er voor Miljuschka Magazine (Miljuschka Publishing). Voor het eerst zijn in deze categorie een gouden, zilveren en bronzen Mercur toegekend.
Ton Rozestraten: 'Relevantie behouden in een snel veranderende mediasector'
Ton Rozestraten, chief commercial officer bij RTL en ceo van Ad Alliance, vertelt hoe internationale samenwerking en innovatieve modellen de televisiewereld transformeren. Ondanks diverse uitdagingen in Europa, blijft hij streven naar schaalvergroting door partnerships, zowel met internationale streamingdiensten als met lokale partijen. MarketingTribune maakt met hem de balans op van 2024 én kijkt vooruit.
Better Places lanceert online campagne voor duurzaam reizen
Reisorganisatie Better Places lanceert in samenwerking met bureau Gardeners een online campagne getiteld ‘All-exclusive’ als alternatief voor en met een knipoog naar het welbekende all-inclusive reizen.
'Brabant herinnert' staat stil bij 80 jaar vrijheid en lanceert podcast
Initiatief Brabant herinnert start via alle streamingsdiensten de nieuwe podcast ‘Studio Herinner de Podcast’, waarin presentator Ralph de Boer in gesprek gaat met jongeren en experts over vrijheid en onvrijheid, hoe zij die verhalen met zich meedragen en hoe deze herinneringen van invloed zijn op hun leven.
HomeExchange lanceert "Be My Guest": ruil je woning met die van een influencer
Het wereldwijde platform voor woningruil HomeExchange start de campagne "Be My Guest". Influencers uit verschillende landen nodigen hun volgers uit om van woning te ruilen.
Pearle focust op jongeren in nieuwe campagne
Opticienketen Pearle heeft een nieuwe digitale campagne gelanceerd, specifiek gericht op jongeren. De campagne bestaat uit een serie korte video’s met de boodschap: “Bij iconische momenten hoort een iconische bril, zo maak je het helemaal jouw moment.”
Lidl lanceert een met Coca-Cola rivaliserende kersttruck
Enkele dagen nadat Coca-Cola de terugkeer van zijn eigen beroemde kersttruck in de UK aankondigde, onthult discountretailer Lidl nu ook met zo'n eigen vrachtwagen te verschijnen. Huismerk Freeway staat hierop centraal.
7 vragen aan Jojanneke Meewis van ASML over employer branding: 'Doelgroeponderzoek is altijd het startpunt'
Neerlands trots hightechbedrijf ASML, voortgekomen uit Philips en gevestigd in Veldhoven, vindt employer branding dusdanig belangrijk dat Jojanneke Meewis er head of employer brand communications Europe is: ‘Wij richten ons voornamelijk op landen en regio’s waar onze doelgroep zich bevindt en waarvan wij weten dat er een verhuisbereidheid naar Nederland is.’
Hema Merk van het Jaar tijdens uitreiking Grand Prix Content Marketing
De Hema is gekozen tot Merk van het Jaar, zo bleek tijdens de feestelijke uitreiking van de Grand Prix Content Marketing. StudioM werd Bureau van het Jaar en de Originaliteitsprijs ging naar de #ModTheVeg-campagne, een co-productie van Knorr en The Invaders, met als doel groenten populair te maken onder jongeren via gaming.
Red Bull zet in op gaming met YouTube-serie Xceptional Player
Qucee, Red Bull en gaming for brands-agency The Invaders lanceren Red Bull Xceptional Player (XP), een nieuwe show op YouTube waarin twaalf bekende creators de strijd met elkaar aan gaan.
[column] Cringe of cool?
Je hebt ze vast voorbij zien komen, video’s met ‘Gen Z scripts’: je ziet een oudere persoon in beeld die een script volgt dat door een jongere Gen Z-collega geschreven is. Gescripte cringeness. Hoe werkt het eigenlijk met jongerentaal? Mag je die als volwassene gebruiken om jongeren aan te spreken?
Albert Heijn lanceert Mijn AH assistent met hulp van GenAI
Albert Heijn zet vandaag een grote stap in digitaal klantgemak door de introductie van ‘Mijn AH assistent’; een persoonlijke assistent die gebruik maakt van generatieve AI (GenAI).
Nieuw kennisplatform voor non-food retailers met gratis cursussen
Om de ambachtelijke sector te versterken, lanceren VNO-NCW, MKB-Nederland en zes brancheorganisaties vandaag het gratis kennisplatform Ondernemenmetjehanden.nl.
DOSSIER DATABASED MARKETING Marketeers op stelling
De drang naar personalisatie lijkt grenzeloos, maar tegen welke prijs? Consumenten ruilen hun privacy in voor gepersonaliseerde aanbiedingen, een trend die steeds meer vragen oproept over ethiek en de toekomst van marketing. Wij vroegen ons panel te reageren op de stelling ‘Databased marketing is de nieuwe religie en consumenten offeren hun privacy op het altaar van personalisatie’.
Oot Granola in zee met Yvette van Boven
Foodmerk Oot Granola kondigt een nieuwe lijn aan onder de naam 'Home Made chef Yvette van Boven'. Van Boven (foto) is een bekende foodinfluencer.
Milieuorganisaties lanceren “Op vakantie? Denk dichtbij”
Ruim 40% van de reizigers schat klimaatimpact verre vliegreizen verkeerd in. Om ver-vliegers te confronteren met deze impact en gedragsverandering bij de doelgroep te bevorderen, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu de online campagne “Op vakantie? Denk dichtbij”.
Gouden Zaag 2024 van start
Wie zaagt als aanstormend creatief toptalent in Nederland het hardst aan de poten van de gevestigde orde? Voor de 21ste keer in successie start de zoektocht naar de nieuwe winnaar van de Gouden Zaag.
Nieuw winkelconcept Bever wil retail en consumptie herdefiniëren
Stel je een winkel voor waar alles draait om anders produceren, anders consumeren en het minimaliseren van de afvalberg. Een plek waar de toekomst van retail wordt heruitgevonden. Die winkel zegt Bever nu te openen aan de Sint Jacobsstraat in Utrecht.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [branded content] Belangrijke online... 18-12-2024
- Gen Z en Millennials verkiezen de... 12-12-2024
- Onderzoek Visa: 31% online shoppers... 26-11-2024
- Waarom de huidige... 25-11-2024