![[column] Marketingfacts Focus #3](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketingfacts Focus #3
De wereld van marketing zou je metaforisch kunnen zien als een snelstromende rivier, vol bochten en watervallen. Wat gisteren nog werkte, is vandaag misschien al achterhaald. AI-content, social media, rebranding: het zijn maar een paar van de ontwikkelingen die de marketingwereld continue op haar kop weten te zetten. It never stops… In vijf door mij geselecteerde artikelen, eerder gepubliceerd op Marketingfacts, neem ik je maandelijks mee in een duik in deze trends.

Swapfiets lanceert speelse ‘worry-free hotline’
Swapfiets trapt het voorjaar af met een internationale lentecampagne waarin zorgeloos fietsen centraal staat. In het oog springend: een ‘worry-free hotline’ waarop je niet alleen terechtkunt voor fietsvragen, maar ook voor luchtig levensadvies.
![[digital detox] Rozemarijn Koopmans (Multitude) wil 'Mei social vrij'](/templates/img/lazyload.gif)
[digital detox] Rozemarijn Koopmans (Multitude) wil 'Mei social vrij'
Bureauvrouw Rozemarijn Koopmans, oprichter en managing director van 'Multitude Creative Agency for Changemakers' wil digitaal detoxen en bepleit nu 'Mei social vrij' met een persoonlijke campagne.

'Verkeer naar websites daalt'
Door onder andere de opkomst van AI-chatbots zoals ChatGPT verandert de klantreis, signaleert Michelle de Zeeuw van De Zeeuw Digital Marketing. Gevolg is dat veel vakgenoten een daling van het bezoek richting hun websites ervaren.

Starfeed als alternatief voor negatieve reviewcultuur in horeca
Horecaondernemers hebben steeds minder grip op hun online reputatie volgens Kevin Bruggink, eigenaar van reclamebureau Red Rocket Online. De Amsterdamse ondernemer ontwikkelde daarom Starfeed, een nieuw platform dat gastfeedback verzamelt via WhatsApp en NFC-technologie. Bruggink wil hiermee een eerlijker alternatief bieden voor bestaande reviewplatforms zoals Google en Trustpilot.

Naast Perplexity mengt ook Amazon zich in strijd om TikTok
Amazon heeft op het laatste moment een bod uitgebracht om TikTok, de populaire video-app, volledig over te nemen. Dit komt op een kritiek moment, aangezien TikTok voor 6 april 2025 zijn eigendomsstructuur moest wijzigen om een verbod in de Verenigde Staten te voorkomen.
![[column] Alles wat je moet weten over AI-agents](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Alles wat je moet weten over AI-agents
Aaron Mirck, AI-expert, keynote spreker en bestseller-auteur weet bovengemiddeld veel over de trends in AI en digital. Hij refelecteert deze keer op de voorspelde groei van 'AI-agents' en wat jij daar aan hebt.

Bastian Verhulst - opperhoofd TikTok Benelux- overleden
Bastian Verhulst, countrymanager TikTok Benelux (49), is onverwacht overleden, zo maakt zijn familie bekend. Ook binnen het bedrijf is de verslagenheid groot.

Spotlight: adverteren binnen Track & Trace
GLS Netherlands introduceert Spotlight, een advertentieplatform waarmee bedrijven kunnen adverteren op de Track & Trace-pagina van de pakketdienst. Met dit platform krijgen adverteerders toegang tot tienduizenden dagelijkse bezoekers, die hun pakketstatus meerdere keren per dag controleren.

Vluchtelingenwerk Nederland en KLM winnen Friends of Search Awards 2025
Tijdens Friends of Search 2025 zijn de winnaars van de jaarlijkse Friends of Search Awards bekendgemaakt. Vluchtelingenwerk Nederland won in de categorie ‘Best SEO’, terwijl KLM Royal Dutch Airlines werd bekroond in de categorie ‘Best PPC’.
![[column] Marketingfacts Focus #2](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketingfacts Focus #2
De wereld van marketing zou je metaforisch kunnen zien als een snelstromende rivier, vol bochten en watervallen. Wat gisteren nog werkte, is vandaag misschien al achterhaald. AI-content, social media, rebranding: het zijn maar een paar van de ontwikkelingen die de marketingwereld continue op haar kop weten te zetten. It never stops… In vijf door mij geselecteerde artikelen, eerder gepubliceerd op Marketingfacts, neem ik je maandelijks mee in een duik in deze trends.

Think Yellow is Google Premier Partner 2025
Brand & performance agency Think Yellow is uitgeroepen tot Google Premier Partner 2025. Hiermee behoort het bureau tot de top drie procent van best presterende Google Partners in Nederland.
![[column] Bijnamen voor merken vormen soms een risico](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Bijnamen voor merken vormen soms een risico
Er zijn nogal wat merken die al dan niet uit eigen beweging met bijnamen werken, bijnaambranding heet dat. Bijvoorbeeld bierbrouwers zoals Heineken vinden het leuk om met hun eigen merknaam te spelen. Maar is dat altijd wel zo slim? Bouwt het merk er wel brand equity mee op? Een uitgebreid Amerikaans onderzoek geeft aan dat er toch ook risico’s aan kleven.

Inschrijving geopend voor EMAS Battle of the Agencies 2025
De inschrijving voor de Battle of the Agencies 2025, onderdeel van de DDMA EMAS Awards, is geopend. In deze bureaucompetitie strijden bureaus om wie de beste e-mailcampagne maakt voor een opdrachtgever. De uitreiking vindt plaats op 26 juni in Circa Amsterdam.

YouTube wil welzijn van tieners helpen met nieuwe functies
Gen Z kijkt graag content zoals vlogs, tutorials of studievideo’s op YouTube. Maar hoe zorgt het grootste videoplatform ter wereld ervoor dat het niet alleen leuk en leerzaam, maar ook veilig blijft voor tieners? Dat stelt YouTube te doen met de lancering van vier nieuwe functies.

Alle Britse kranten delen zelfde cover: 'make it fAIr'
Tegen de plannen van de Britse regering om Amerikaanse tech-giganten vrij te stellen van auteursrechtelijke claims bij het bouwen van hun AI-modellen, besloten Britse dagbladen de krachten te bundelen.

Culture Report 2025: '63 procent van Gen Z zegt dat algoritme hen beter kent dan hun vrienden'
De 3e editie van het Culture Report editie 2025 van socialmediabureau For You Agency is nu beschikbaar. For You Agency richt zich op generational marketing, waarbij de cultuur binnen de doelgroep centraal staat.
![[column] Marketingfacts Focus #1](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketingfacts Focus #1
De wereld van marketing zou je metaforisch kunnen zien als een snelstromende rivier, vol bochten en watervallen. Wat gisteren nog werkte, is vandaag misschien al achterhaald. AI-content, social media, rebranding: het zijn maar een paar van de ontwikkelingen die de marketingwereld continue op haar kop weten te zetten. It never stops… In vijf door mij geselecteerde artikelen, eerder gepubliceerd op Marketingfacts, neem ik je maandelijks mee in een duik in deze trends.

Google Maps presenteert best beoordeelde hotspots in Nederland
Ter ere van het 20-jarig bestaan heeft Google Maps de best beoordeelde hotspots van Nederland in kaart gebracht, gebaseerd op het aantal reviews en de gemiddelde beoordeling. Hier de uitslag.

Level Level lanceert consultancy-tak voor digitale toegankelijkheid
Het Rotterdamse digital agency Level Level heeft een nieuwe consultancy-tak gelanceerd: Level Level Accessibility. Met deze uitbreiding biedt het bureau gespecialiseerde ondersteuning aan organisaties die hun digitale platformen toegankelijk willen maken volgens de European Accessibility Act (EAA), die vanaf juni 2025 verplicht wordt.

Zuckerberg over Meta en AI in 2025
Meta-oprichter en dga Mark Zuckerberg reflecteert persoonlijk op het nieuwe jaar, de kansen daarin en waar zijn mediaportefeuille bestaand uit Facebook, Whatsapp en Instagram nu staat met Llama 4, AI, nieuwe datacenters en ontwikkeling van agents. 'Momenteel gebruiken meer dan 3,3 miljard mensen elke dag minstens één van onze apps.'

Mobiel.nl: Uitgeslapen mensen vergelijken abo's
In een meerjarige positioneringscampagne van KesselsKramer schudt Mobiel.nl iedereen wakker om zelf te bepalen welk abonnement bij je past.
![[marketeer 214] Diederik Broekhuizen - The Best Social](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 214] Diederik Broekhuizen - The Best Social
Voor deel 214 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Diederik Broekhuizen, Creative Director bij The Best Social. Uit dit bedrijf ontspringen nu al voor het elfde jaar The Best Social Awards: 'the sky is the limit'. Zijn standpunt over AI: 'dit is absoluut een grote trend, het succes ervan hangt af van hoe je het toepast.'
![[update] TikTok-vluchtelingen naar RedNote](/templates/img/lazyload.gif)
[update] TikTok-vluchtelingen naar RedNote
Terwijl TikTok in de VS in afwachting van de volgende president in de knipperlichtstand staat, blijken veel lokale gebruikers massaal over te stappen naar Chinese alternatieven zoals RedNote. Donald Trump zal naar verwachting per decreet een definitief verbod op TikTok in de VS blokkeren.

Polaroid.com: digitale beleving vol tastbare charme
Designbureau Build in Amsterdam heeft de vernieuwde website van Polaroid gelanceerd: Polaroid.com. Het nieuwe platform is ontworpen om de iconische identiteit van het merk digitaal tot leven te brengen. Met een focus op de esthetiek van Polaroid combineert de site analoge creativiteit met een e-commerce omgeving.

TUI introduceert Lena, de AI Explorer
Reisorganisatie TUI lanceert Lena, een AI explorer. Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en contentcreators en biedt een virtuele benadering van reiservaringen.

Financieel fit met BUX en Natwerk
Beleggingsplatform BUX lanceert samen met reclamebureau Natwerk een nieuwjaars campagne waarin het thema financiële fitheid centraal staat.

Marketeers moeten AI inzetten als een dirigent
AI is niet overhyped; het fenomeen wordt eerder onderschat. De echte innovatie ligt in het benutten van AI als strategisch instrument, niet alleen als een hulpmiddel voor eenvoudige taken. 'Word dirigent'.

Beleggen kan écht iedereen
Flatex/DeGiro, een Europese online broker, heeft een internationale campagne gelanceerd 'Everyone’s an investor, baby'. De campagne, ontwikkeld in samenwerking met Indie-Amsterdam, richt zich op het wegnemen van mythes rond beleggen en benadrukt toegankelijkheid en transparantie.

Speciaal staatslot voor huisdieren: Oudejaarsbot
Dit jaar deelt Staatsloterij mogelijk wingeluk ook met de trouwe viervoeters met de lancering van het Oudejaarsbot waarmee zelfs hondendromen kunnen uitkomen.
![[column] The power of women in marketing: uitdagingen in de marketingindustrie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] The power of women in marketing: uitdagingen in de marketingindustrie
De marketingindustrie is dynamisch, steeds in beweging en gedreven door creativiteit, innovatie en strategisch inzicht. Vrouwen spelen hierin een cruciale rol, maar worden vaak geconfronteerd met obstakels die hun groei belemmeren.
![[column] foodexpert Elody de Vries: 'Wat we op de menukaarten zullen zien'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] foodexpert Elody de Vries: 'Wat we op de menukaarten zullen zien'
Toen ik gevraagd werd om de foodtrends voor Jongereniconen 2025 te voorspellen, voelde ik een gezonde spanning. Na 16 jaar in de voedingsbranche en 9 jaar met mijn neus in de foodtrends, durf ik me nog niet snel in de rol van voorspeller te begeven. Ik ben namelijk geen waarzegger. Wat ik wél doe, is conceptontwikkeling op basis van trends: trends analyseren vanuit specifieke doelgroepen en niches en proberen deze te vertalen naar haalbare concepten.

Jongereniconen 2025 - POV: 'Geef me de ruimte'
Voor de 29e keer zijn hier de ‘Jongereniconen’ voor het komend jaar. Op basis van uitvoerig onderzoek, internationale publicaties, eigen Fingerspitzengefühl en input van trendwatchers, ontstaat zo een beeld wat de jeugd zal bewegen. Er komen nogal wat voorspellingen uit. Exclusief in MarketingTribune tien nieuwe Jongereniconen boordevol insights, gevonden en geselecteerd door Peter van Woensel Kooy en team. ‘In 2025 stijgt de vraag naar Anti Anti, naar AI, hybrids en soft skills… vrijheid en stijl - van hoed tot hiel!’

KPN's 'Piece of me'-case wint Grand Euro Effie
'We wonnen net met "Stukje Van Mij" de zeldzame Grand Effie bij de Effie Awards Europe. De eerste Europese Grand Effie ooit voor een puur Nederlands merk. Dank aan Achim Rietze en de jury voor deze erkenning', meldt Boris Nihom (Dentsu Creative Amsterdam) vers vanaf het podium in Brussel.

Kerstcampagne Montblanc over de kracht van verbeelding
Productiemaatschappij 100% (voorheen Halal) heeft in samenwerking met luxe merk Montblanc een nieuwe wereldwijde kerstcampagne gerealiseerd. De campagne speelt in op de magie van de feestdagen en toont hoe verbeelding het alledaagse kan transformeren in iets wonderlijks.
![[marketeer 212] Kaären Davoli - Head of Marketing Roseman Labs](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 212] Kaären Davoli - Head of Marketing Roseman Labs
Voor deel 212 van onze successerie [marketeer] spreken we Kaären Davoli , sinds kort Head of Marketing bij Roseman Labs, een deeptech onderneming die focust op dataprivacy en encryptie. Ze voelt er zich alsof ze in een raket heeft plaatsgenomen. 'Ik wil onze merkpositie als global company verder helpen te verbeteren'.

Gen Z en Millennials verkiezen de bank boven de bar: alcohol verliest populaire status
Waar cafés en clubs ooit de hotspots waren voor gezellige avonden, kiezen Nederlandse Gen Z’ers en millennials nu steeds vaker voor een avondje thuis. Alcohol speelt daarbij een steeds kleinere rol. Onderzoek toont aan dat smaak en betaalbaarheid de belangrijkste factoren zijn bij de keuze van een drankje, tegelijkertijd lijkt het idee dat alcohol noodzakelijk is voor gezelligheid definitief te verdwijnen.

In memoriam Dennis Hamakers: Strateeg met groot hart voor iedereen
Dennis Hamakers, Strategy Director bij Cheil Benelux, is op 23 november overleden. Hij werd 34 jaar.
![[column] SearchGPT: de nieuwe zoekervaring die alles verandert (of toch niet?)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] SearchGPT: de nieuwe zoekervaring die alles verandert (of toch niet?)
Google is al jaren de koning van zoekmachines, met meer dan 90% marktaandeel. Toch lijkt er eindelijk wat beweging te komen. Niet door een directe concurrent, maar door een nieuwe manier van zoeken: SearchGPT.

Rijksmuseum lanceert Collectie Online
800.000 kunstwerken op hoge resolutie, 500.000 boeken en 800 meter documentatie op één plek. Het Rijksmuseum lanceert Collectie Online, een nieuw platform dat de collectie van het Rijksmuseum nog toegankelijker maakt.
![[column] MarketingAffairs 17: Marketing als oplossing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 17: Marketing als oplossing
Steeds meer organisaties worden geconfronteerd met obstakels als gevolg van wijzigende marktomstandigheden. Stijgende inflatie, een recessie die op de loer ligt, personeelstekorten, stijgende grondstofprijzen of bijvoorbeeld nieuwe wet- en regelgeving. Het zijn slechts een paar voorbeelden van omstandigheden die grote impact hebben op het resultaat en mogelijk zelfs het voortbestaan van de organisatie. Hoewel deze problemen geen gevolg zijn van de huidige marketingactiviteiten, wordt vaak wel verwacht dat marketing met de oplossing komt.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Swapfiets lanceert speelse... 09-04-2025
- [digital detox] Rozemarijn Koopmans... 09-04-2025
- 'Verkeer naar websites daalt'07-04-2025
- Starfeed als alternatief voor... 03-04-2025
- Naast Perplexity mengt ook Amazon... 03-04-2025
- Bastian Verhulst - opperhoofd TikTok... 19-03-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management