Google: Gemini Live spreekt nu vloeiend Nederlands
Google kondigt vandaag aan dat Gemini Live, de geavanceerde AI-chatbot waarmee je vloeiende gesprekken kunt voeren, nu ook in het Nederlands beschikbaar is. Hiermee kunnen Nederlandstaligen nu moeiteloos natuurlijke gesprekken voeren met deze intelligente en behulpzame assistent.
Kees van der Spek killt de smaak van Stëlz
In navolging van de campagne ‘Stuur je Smaak’ lanceert producent van hard selzer Stëltz een nieuwe campagne: ‘Kill de Smaak’ met Kees van der Spek in de hoofdrol. Het publiek kan kiezen welke smaak verdwijnt om plaats te maken voor een nieuwe smaak.
#Nietinmijnstad-actie tegen haat gaat viraal
'Zet gewoon op TV', suggereerde iemand aan medebedenker Victor Knaap om de film #nietinmijnstad te promoten. 'Niet nodig', was het antwoord. De spontaan gemaakte campagne na de recente racistische rellen in de hoofdstad gaat namelijk al viraal op socials als Linkedin, Insta en Facebook.
Stiva ontwerpt alcoholtest voor influencers
De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie Stiva heeft een tool ontworpen om te controleren of influencers zich op social media aan de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken houden. Uit de eerste resultaten blijkt dat influencers zich daar grotendeels aan houden.
Kidiyo lanceert Kickstarter-campagne om kinderen bij de natuur te brengen
Leerplatform Kidiyo heeft een Kickstarter-campagne gelanceerd met om jonge kinderen te inspireren natuurhelden te worden.
Voetbal International wint gouden Mercur
Voetbal International van uitgever PXR heeft dinsdagavond goud gewonnen bij de 25e editie van de Mercurs in de categorie Mercur Magazine Mediamerk van het Jaar. Zilver ging naar Harper’s Bazaar (Hearst Netherlands) en brons was er voor Miljuschka Magazine (Miljuschka Publishing). Voor het eerst zijn in deze categorie een gouden, zilveren en bronzen Mercur toegekend.
Ton Rozestraten: 'Relevantie behouden in een snel veranderende mediasector'
Ton Rozestraten, chief commercial officer bij RTL en ceo van Ad Alliance, vertelt hoe internationale samenwerking en innovatieve modellen de televisiewereld transformeren. Ondanks diverse uitdagingen in Europa, blijft hij streven naar schaalvergroting door partnerships, zowel met internationale streamingdiensten als met lokale partijen. MarketingTribune maakt met hem de balans op van 2024 én kijkt vooruit.
Better Places lanceert online campagne voor duurzaam reizen
Reisorganisatie Better Places lanceert in samenwerking met bureau Gardeners een online campagne getiteld ‘All-exclusive’ als alternatief voor en met een knipoog naar het welbekende all-inclusive reizen.
'Brabant herinnert' staat stil bij 80 jaar vrijheid en lanceert podcast
Initiatief Brabant herinnert start via alle streamingsdiensten de nieuwe podcast ‘Studio Herinner de Podcast’, waarin presentator Ralph de Boer in gesprek gaat met jongeren en experts over vrijheid en onvrijheid, hoe zij die verhalen met zich meedragen en hoe deze herinneringen van invloed zijn op hun leven.
HomeExchange lanceert "Be My Guest": ruil je woning met die van een influencer
Het wereldwijde platform voor woningruil HomeExchange start de campagne "Be My Guest". Influencers uit verschillende landen nodigen hun volgers uit om van woning te ruilen.
Pearle focust op jongeren in nieuwe campagne
Opticienketen Pearle heeft een nieuwe digitale campagne gelanceerd, specifiek gericht op jongeren. De campagne bestaat uit een serie korte video’s met de boodschap: “Bij iconische momenten hoort een iconische bril, zo maak je het helemaal jouw moment.”
Lidl lanceert een met Coca-Cola rivaliserende kersttruck
Enkele dagen nadat Coca-Cola de terugkeer van zijn eigen beroemde kersttruck in de UK aankondigde, onthult discountretailer Lidl nu ook met zo'n eigen vrachtwagen te verschijnen. Huismerk Freeway staat hierop centraal.
7 vragen aan Jojanneke Meewis van ASML over employer branding: 'Doelgroeponderzoek is altijd het startpunt'
Neerlands trots hightechbedrijf ASML, voortgekomen uit Philips en gevestigd in Veldhoven, vindt employer branding dusdanig belangrijk dat Jojanneke Meewis er head of employer brand communications Europe is: ‘Wij richten ons voornamelijk op landen en regio’s waar onze doelgroep zich bevindt en waarvan wij weten dat er een verhuisbereidheid naar Nederland is.’
Hema Merk van het Jaar tijdens uitreiking Grand Prix Content Marketing
De Hema is gekozen tot Merk van het Jaar, zo bleek tijdens de feestelijke uitreiking van de Grand Prix Content Marketing. StudioM werd Bureau van het Jaar en de Originaliteitsprijs ging naar de #ModTheVeg-campagne, een co-productie van Knorr en The Invaders, met als doel groenten populair te maken onder jongeren via gaming.
Red Bull zet in op gaming met YouTube-serie Xceptional Player
Qucee, Red Bull en gaming for brands-agency The Invaders lanceren Red Bull Xceptional Player (XP), een nieuwe show op YouTube waarin twaalf bekende creators de strijd met elkaar aan gaan.
[column] Cringe of cool?
Je hebt ze vast voorbij zien komen, video’s met ‘Gen Z scripts’: je ziet een oudere persoon in beeld die een script volgt dat door een jongere Gen Z-collega geschreven is. Gescripte cringeness. Hoe werkt het eigenlijk met jongerentaal? Mag je die als volwassene gebruiken om jongeren aan te spreken?
Albert Heijn lanceert Mijn AH assistent met hulp van GenAI
Albert Heijn zet vandaag een grote stap in digitaal klantgemak door de introductie van ‘Mijn AH assistent’; een persoonlijke assistent die gebruik maakt van generatieve AI (GenAI).
Nieuw kennisplatform voor non-food retailers met gratis cursussen
Om de ambachtelijke sector te versterken, lanceren VNO-NCW, MKB-Nederland en zes brancheorganisaties vandaag het gratis kennisplatform Ondernemenmetjehanden.nl.
DOSSIER DATABASED MARKETING Marketeers op stelling
De drang naar personalisatie lijkt grenzeloos, maar tegen welke prijs? Consumenten ruilen hun privacy in voor gepersonaliseerde aanbiedingen, een trend die steeds meer vragen oproept over ethiek en de toekomst van marketing. Wij vroegen ons panel te reageren op de stelling ‘Databased marketing is de nieuwe religie en consumenten offeren hun privacy op het altaar van personalisatie’.
Oot Granola in zee met Yvette van Boven
Foodmerk Oot Granola kondigt een nieuwe lijn aan onder de naam 'Home Made chef Yvette van Boven'. Van Boven (foto) is een bekende foodinfluencer.
Milieuorganisaties lanceren “Op vakantie? Denk dichtbij”
Ruim 40% van de reizigers schat klimaatimpact verre vliegreizen verkeerd in. Om ver-vliegers te confronteren met deze impact en gedragsverandering bij de doelgroep te bevorderen, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu de online campagne “Op vakantie? Denk dichtbij”.
Gouden Zaag 2024 van start
Wie zaagt als aanstormend creatief toptalent in Nederland het hardst aan de poten van de gevestigde orde? Voor de 21ste keer in successie start de zoektocht naar de nieuwe winnaar van de Gouden Zaag.
Nieuw winkelconcept Bever wil retail en consumptie herdefiniëren
Stel je een winkel voor waar alles draait om anders produceren, anders consumeren en het minimaliseren van de afvalberg. Een plek waar de toekomst van retail wordt heruitgevonden. Die winkel zegt Bever nu te openen aan de Sint Jacobsstraat in Utrecht.
Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit zijn sleutelwoorden om jongeren te bereiken'
Hoe denken jongeren over actuele topics zoals duurzaamheid, innovatie en employer branding? Wat vinden ze belangrijk in het leven? Welke media gebruiken jongeren? Wat vinden ze nou eigenlijk van reclame? En waar moet een merk echt aan voldoen? Allemaal vragen die Het Grote Jongerenonderzoek (N = 2.716) van Mediahuis, MediaTest en Wayne Parker Kent royaal beantwoordt. Hier vind je de belangrijkste bevindingen van dit jaar handig op rij.
Amal Kamar van Greetz: 'Marketing zou wel een goede PR-campagne kunnen gebruiken'
Amal Kamar is marketeer in hart en nieren. De Directeur Marketing van online kaartenmerk Greetz reageert in aflevering 114 van ‘Mijn Marketing’ op een aantal steekwoorden: ‘Dat penetratie de belangrijkst drijver is voor groei was een echte een eye-opener.’
Eerste Nederlandse TikTok Ad Awards uitgereikt
TikTok heeft voor het eerst in Nederland de als beste door een vakjury beoordeelde campagnes van het afgelopen jaar bekroond. Adverteerders KPN, Bol, Hema en het creator-team van Tess V ontvingen in Club Air een 'TikTok Ad Award'. Hier de complete uitslag, het juryrapport en een korte impressie door onze special reporter.
Senior Intelligence benadrukt waarde pensioengerechtigden versus AI
ZilverWerkt, een organisatie die 'doorwerkers' verbindt met werkgevers, lanceert ‘Senior Intelligence’ tegen leeftijdsdiscriminatie. SI wil een beweging worden die het werken na de pensioengerechtigde leeftijd normaliseert.
De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal moment voor marketing'
Marketingdata en -analysebureau Kantar lanceert zijn jaarlijkse rapport met de marketingtrends voor het nieuwe jaar: ‘Marketing Trends 2025’. Het rapport is een weergave van de voorspellingen van experts ondersteund door houdings- en gedragsdata.
Ingrid van Kempen (Ohra): 'We gaan van tv naar audio'
Ingrid van Kempen is sinds begin 2024 Manager Merk & Communicatie bij verzekeraar Ohra. Voor aflevering 113 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Bij Ohra doen we ons uiterste best om het zo eenvoudig mogelijk te maken.’
Adnight pakt na Amsterdam en Brussel ook Londen
Adnight, de in Nederland bekende open avond voor de creatieve industrie, zal op 8 mei 2025 voor het eerst ook in Londen plaatsvinden. Kort na de aankondiging van Adnight Brussel op 3 april 2025 breidt de organisatie nu namelijk uit naar de ‘Europese hoofdstad van de reclame’, zoals de Britten zelf vinden.
Onderzoek: 'Morele mismatch reden opstappen jongeren'
Uit onderzoek van trainingsinstituut de Baak blijkt dat meer dan de helft van de jongvolwassenen (t/m 34 jaar) stress ervaart op werk vanwege maatschappelijke thema’s. Godfried IJsseling, senior trainer van de Baak: ‘Toch blijkt het cruciaal voor de motivatie en het behoud van de jongere generatie werknemers.’
Sanquin en Gladiator II eren bloeddonors met standbeeld
Sanquin zet haar donoren op een sokkel, net als hoe de Romeinen hun helden erkenden. Onderdeel van de campagne is namelijk een indrukwekkend 3D-geprint standbeeld -gecreëerd in Romeinse stijl- van een donor in de afnamestoel.
Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black Friday-campagne
Hoeveel Black Friday-aanbiedingen zijn eigenlijk te mooi om waar te zijn? Om consumenten aan te moedigen verstandiger te winkelen - en niet toe te geven aan de blinde kooplust - heeft huidverzorgingsmerk The Ordinary speciaal de 'Slowvember'-campagne bedacht, inspelend op een breder anti-Black Friday-sentiment in de samenleving.
Google lanceert nieuwe functies in Maps, Waze en Earth
Google lanceert verschillende nieuwe navigatie-functies binnen de Geo Services: Google Maps, Google Earth en Waze. Van AI-gestuurde visualisaties in Google Maps tot handige verkeersmeldingen in Waze.
[interview] Picnic zet klantdata om in hyperpersoonlijk aanbod
Online supermarkt Picnic lanceerde recent de digitale ‘Weekplanner’ in zijn app. Hiermee kun je dankzij AI snel bepalen welke gerechten er komende week op tafel staan, deze automatisch bestellen en gratis met recept laten bezorgen met de andere boodschappen. Een innovatie die gebaseerd is op klantgedrag en klantdata. Picnic’s Maria Kolster praat ons voor dossier 'Databased marketing' bij.
ACM waarschuwt jongeren voor onbetrouwbare webshops
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen. De campagne ‘Eerst checken, dan bestellen’ richt zich met name op 18- tot 30-jarigen.
Wasteless AI uitgerold voor Carrefour
Carrefour Argentinië, een toonaangevende internationale voedselretailer, heeft met succes de uitrol van Wasteless AI afgerond in al haar 640 winkels.
Shopping Awards open voor inschrijvingen
Je kunt je vanaf nu gratis inschrijven voor dé prestigieuze prijzen van de e-commercebranche. Dit jaar kun je kiezen uit maar liefst 6 vakprijzen, 29 publieksprijzen en de Ecommerce50 voor het snelst groeiende e-commercebedrijf. Win je één van de publieksprijzen? Dan maak je automatisch kans op de felbegeerde titel DHL Beste Webwinkel van het Jaar.
[column] Haak in bij moment en op de consument
Advertising rond actuele momenten, daar hoef je creatives nooit een briefing voor te geven. Koninginnedag en Koningsdag, de Elfstedentocht, Moederdag, Sinterklaas, Kerst en ja, recentelijk nog Prinsjesdag.
[column] Hoe dan?
Hoe je iets zegt is minstens zo belangrijk als wat je zegt. Een wijze les voor het dagelijks leven, maar zeker ook belangrijk voor merken. In de zoektocht naar de inhoudelijke boodschap, gaat er te vaak te weinig aandacht naar hoe het gezegd wordt. Zonde van de effectiviteit.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- HomeExchange lanceert "Be My Guest": ruil je woning met die...
- Red Bull zet in op gaming met YouTube-serie Xceptional Player
- Kees van der Spek killt de smaak van Stëlz
- Stiva ontwerpt alcoholtest voor influencers
- Google: Gemini Live spreekt nu vloeiend Nederlands
- Onderzoek door Warc en TikTok: 'Relevantie is een ambitie om...
Laatste Nieuws
- Google: Gemini Live spreekt nu... 21-11-2024
- Kees van der Spek killt de smaak van... 21-11-2024
- Stiva ontwerpt alcoholtest voor... 21-11-2024
- HomeExchange lanceert "Be My Guest":... 13-11-2024
- Red Bull zet in op gaming met... 12-11-2024
- Eerste Nederlandse TikTok Ad Awards... 06-11-2024