
SportVibes beheert social media voor TeamNL
SportVibes en NOC*NSF zijn een samenwerking aangegaan op het gebied van social media. De werkzaamheden zijn al enkele maanden gaande en richten zich op het ontwikkelen van een social media-strategie voor de komende jaren.

Twijfel over betrouwbaarheid van digitale oplagegroei dagbladen
NRC, de Volkskrant en De Telegraaf zijn de grote winnaars bij de nieuwe oplagecijfers voor digitale kranten. Tegelijk is er echter ook twijfel over de digitale NOM-cijfers, want uitgevers rapporteren hun oplagen niet eenduidig.

The Post Online nu ook op papier
The Post Online krijgt ook een offlineversie. De papieren uitgave van het medium wordt een 'verzetskrant', waarmee volgens de oprichters de vrijheid van meningsuiting en vrijheid van meningsvorming beter worden beschermd.

Van Keulen nieuwe Jumbo-marketing directeur
Roy van Keulen wordt directeur marketing bij Jumbo. Hij volgde eerder Roland van den Berg op, die naar A.S. Watson ging. Van Keulen kwam in 2016 van Maxeda DIY Group, het moederbedrijf van Praxis en Formido.

Nieuw verdienmodel voor journalistiek: syndicatie door MediaPersDienst
Profactys en publishing-platform Reporters Online starten de MediaPersDienst. Deze dienst biedt uitgevers en bedrijven de mogelijkheid journalistieke artikelen over te nemen. Klanten kunnen voor een vaste vergoeding een breed palet aan artikelen van freelance journalisten afnemen.

Als 'purpose' slechts 0,0% altruïstisch is
Het is ondertussen wel duidelijk dat ik nogal kritisch ben over de manier waarop Simon Sinek de term purpose heeft vereenzelvigd met de 'why?' van bedrijven.

'Darmvriendelijk voedsel zoals kimchi in opkomst'
Voedsel verspillen is het nieuwe roken, als in: not done. Het souper komt terug, 'eindelijk', stelt culinair redacteur Janneke Vreugdenhil in haar NRC-foodtrendvoorspelling. En de darmflora gaat meegenieten.

Smart TV verovert Nederlandse huishoudens
De Smart TV is geen luxeproduct meer, maar verovert razendsnel de markt. Van alle huishoudens heeft 42% er eentje. De helft van deze groep gebruikt wekelijks de bijbehorende apps. Van alle mobiele devices wordt het meest tv gekeken via de laptop (30%), gevolgd door tablet en smartphone.

Albert Heijn start schaatsactie met NOC*NSF
NOC*NSF, Albert Heijn, KNSB en IJshockey Nederland organiseren gezamenlijk de AH Schaatsactie. Met deze landelijke actie kan heel Nederland kennismaken met verschillende schaatssporten en moedigen de partners een actievere levensstijl aan.

Vrijland eerste festival met bitcoin tickets
Ook de festivalscene gaat mee in de bitcoin-trend. Vrijland (5 mei, Blijburg Amsterdam) speelt dit jaar in op de vrijheid van betaalmiddelen en biedt als eerste Nederlandse festival zogenaamde bitcoin zwermtickets aan.

Frans Bauer in Lidl-spot: 'Heb je Chinees voor mij?'
Na George Baker figureert nu Frans Bauer in een commercial van Lidl. Ook hij verbastert een tekst van zijn grootste hit om in te haken op een speciale aanbieding van de supermarktketen.

Beperkte verschuiving marktaandelen supermarkten
De behaalde omzetten en marktaandelen van de Nederlandse supermarkten in 2017 zijn definitief bekend. Jumbo laat de grootste groei zien, met een winst van 0,2%-punt. Daarnaast winnen ook Dirk, Plus en Spar marktaandeel.

Ikea-oprichter Kamprad was marketeer van de eenvoud
Ikea-oprichter Kamprad (91) was behalve een knap ondernemer die een miljardenketen stichtte, vooral ook een marketeer van de eenvoud. Over alle P's in Ikea is goed nagedacht.

Fitzroy schiet commercial Oikocredit in India
Toegang tot krediet of financiële instituties is niet voor iedereen overal vanzelfsprekend. Dit betekent niet dat de wil om zelf iets op te bouwen ontbreekt. Door te beleggen in microkrediet kan iedereen ondernemende mensen helpen met hun droom. Deze boodschap wil Fitzroy uitdragen in de nieuwe commercial voor Oikocredit.

Crossmarks-dochter Nowmads organiseert retailtours
Retail-adviesbureau Crossmarks heeft sinds haar bestaan ruim duizend retailprofessionals meegenomen op strategische retailtours wereldwijd. Het bureau ervaart steeds meer behoefte aan begeleiding van experts zonder ‘bureauverplichtingen’. Voor hen is het merk Nowmads opgericht.

JONGERENICONEN 2018 - Dealen met Insta-dialectiek
Wat beweegt de jeugd en de jongvolwassenen in 2018? Voor het 22ste jaar in successie presenteert dezelfde auteur op basis van 89 onderzoeken, artikelen, feedback van trendwatchers en fingerspitzengefühl 9 nieuwe ‘Jongereniconen’: een rijk gevulde longread.

Carrefour sluit hypermarkten
Bij Belgische vestigingen van de Franse supermarktketen Carrefour staan 1053 banen op de tocht. Ook op het lokale Brusselse hoofdkantoor vliegen er mensen uit.

Luisteraars 538 laten zich opsluiten in Dacia Duster
Vier luisteraars van Radio 538 maken kans om een Dacia Duster te winnen tijdens de actie Blijf erin en win. Wie van hen het langst blijft zitten in de Dacia Duster die bij Radio 538 staat – uiteindelijk vier dagen – én het finalespel wint, krijgt de auto mee naar huis. De actie is live te volgen via een livestream.

Adviesraad gezocht voor Nima Marketing Day 2018
Nima zoekt Nima Members die mee willen denken over de invulling van Nima Marketing Day editie 2018, die plaatsvindt op 21 juni, wederom in DeFabrique in Utrecht. De eerste editie in 2017 werd enorm enthousiast ontvangen, mede omdat het programma zo goed werd gewaardeerd.

Primeur tv-reclame bij rebranding Ace & Tate
Ace & Tate gaat terug naar zijn roots voor de lancering van de campagne 'Come as You Are'. Dit is de eerste echte multi-channel campagne, die ook de eerste stappen van Lotte van Raalte (Halal) in de wereld van video toont. Zij regisseerde twee korte films die de campagne ondersteunen.
![[interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens van Baunat](/templates/img/lazyload.gif)
[interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens van Baunat
Als nummer 120 in de successerie 'Ondernemer van de Week' interviewt de redactie Food&Retail Stefaan Mouradian en Steven Boelens, oprichters van de nieuwe digitale edelsteenwinkel en beleggingsplatform Baunat.

Na China wil Ajax ook Japan veroveren
Ajax wil na China ook Japan veroveren. Afgelopen maand sloot de Amsterdamse voetbalclub een partnership met Chinese club Guangzhou, vandaag volgt de Japanse topclub Sagan Tosu. De komende drie jaar willen de Japanners hun jeugdopleiding met behulp van Ajax naar een hoger plan tillen.

Sjors Fröhlich: 'Podcast is logische stap voor BNR'
BNR neemt als radiostation het voortouw in podcasting. Vorig jaar lanceerde de zender een eigen Expert Podcast Network, dit jaar gevolgd door de journalistieke podcastreeks 'Newsroom'. MarketingTribune interviewde BNR-hoofdredacteur Sjors Fröhlich: 'Met alleen FM win je de oorlog niet.'

Isostar verbindt zich aan Beat Cycling Club
Beat Cycling Club en Nutrition & Santé hebben een partnerovereenkomst getekend. Nutrition & Santé is eigenaar van het wereldwijd bekende sportvoedingmerk Isostar, dat op de shirts van de baan- en wegploeg komt te staan.

Zonnatura opent pop up ontbijt-restaurant
Zonnatura en Nina Pierson, founder van Sla en Bedrock, lanceren een nieuwe all day breakfast pop-up bij de Albert Cuypmarkt. Sunny’s is onderdeel van de nieuwe campagne met kickbokskampioen Rico Verhoeven. Marketingdoel: promotie gezond ontbijt.

Publiek vertrouwen herstelt niet volgens Edelman Trust Barometer 2018
Uit de Edelman Trust Barometer 2018 blijkt dat het vertrouwen van het publiek in de overheid, het bedrijfsleven, media en NGO’s wereldwijd onder druk blijft staan, waarbij de twee grootste economieën ter wereld, de VS en China, een sterk uiteenlopend beeld laten zien.

Jumbo actief op Coolste Baan van Nederland
Jumbo is deze winter ‘Presenting Partner’ van de Coolste Baan van Nederland. Deze schaatsbaan in het Olympisch Stadion in Amsterdam is daarom op 17, 18 en 28 februari het decor voor de Jumbo Schaatsdagen.

Albert Heijn wint Gouden Loeki met 'Appie Christmas'
'Appie Christmas!' van Albert Heijn en TBWA\Neboko heeft de Ster Gouden Loeki 2017 gewonnen. Het is de tweede keer voor AH, dat in 2015 al eens won met ‘Meneer Van Dalen neemt afscheid’.

Snickers hackt Instagram met The Hungry Games
De nieuwe campagne van Snickers Nederland speelt 'radicaal anders' in op Instagram. Het is een hack van de manier waarop gebruikers met Stories omgaan. 'The Hungry Games' is de eerste campagne die Instagram-video's verandert in Instagram-games.

Is biologisch de oplossing voor het wereldvoedselprobleem?
De groei van de wereldbevolking en de stijging van het welvaartsniveau stelt ons naar de toekomst toe voor een probleem in de productie van voedsel.
![[interview] Fuze-marketeer Gijs Brons over introductie: 'we delen ruim één miljoen samples uit'](/templates/img/lazyload.gif)
[interview] Fuze-marketeer Gijs Brons over introductie: 'we delen ruim één miljoen samples uit'
IJstheemerk Fuze Tea gaat de concurrentiestrijd aan met Unilevermerk Lipton, de huismerken en Pickwick. We spreken Fuze-marketeer Gijs Brons over de gemaakte keuzes en introductie-strategie.

Gelredome verruilt Heineken voor Jupiler
Arnhems voetbalstadion annex evenementenlocatie Gelredome is een exclusieve samenwerking aangegaan met Jupiler. Het biermerk van AB InBev vervangt Heineken, waarvan het partnership met het Gelredome na tien jaar is beëindigd.

Shula Rijxman blij met NPO Start, maar boos op politiek
Dagelijks maakt 1 miljoen Nederlanders gebruik van NPO Start, de on-demand dienst van de publieke omroep. NPO-voorzitter Shula Rijxman vindt dit een groot succes 'in een medialandschap dat steeds meer gedomineerd wordt door voornamelijk Amerikaanse mediareuzen.'

Natwerk en rapper Jebroer promoten Beerenburg
Bureau Natwerk ontwikkelde twee nieuwe mixen samen met Hooghoudt Beerenburg. Ze worden geïntroduceerd met de campagne ’Whoop Whoop Winter’. Rapper Jebroer mikt daarin op een après-ski hit met 'Leven na de dood'. De videoclip is onderdeel van de campagne.
![[video] Bijenkorf als Cupido](/templates/img/lazyload.gif)
[video] Bijenkorf als Cupido
De Bijenkorf lanceert deze week zijn nieuwe campagne 'Hello Beautiful' met de boodschap dat iedereen mooi en bijzonder is. Onderdeel hiervan is de unieke samenwerking met dating app Happn en de Bijenkorf als ontmoetingsplaats.

Ook Feyenoord sluit Chinees partnership
Na Ajax en PSV slaat ook Feyenoord de vleugels uit naar China. De Rotterdamse club heeft dinsdag in Beijing een strategische partnership gesloten met het bedrijf Viva China voor het opzetten van een ‘Feyenoord Viva Football Academy’ in meerdere steden in het Aziatische land.

Today is Canday op safari met Beekse Bergen
Beekse Bergen is bezig met een nieuw project: de bouw van een Safari Resort met 200 luxe accomodaties, waarin men letterlijk tussen de dieren kan overnachten. In het kielzog hiervan is er een nieuwe merkstrategie ontwikkeld samen met Today is Canday.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
- Abonneren
Meest gelezen
- NieuwsNMD 2018 Van het Leger tot het...10630x
- NieuwsWinnaars CustomerFirst Awards...10308x
- NieuwsNMD 2018 Interview Joep Langen...4x
- NieuwsNMD2018 Interview Jan Willem...4x
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
- ✔ Gratis tablet versie
Vacatures
- (Recruitment) Marketeer (Utrecht)
- Marketing en Communicatie Specialist...
- Senior Marketing Analyst...
- Head of SEA (Amsterdam)
- Omnichannel Manager - Fashion Europe...
- Directeur Communications &...
- Studio Piraat zoekt ervaren senior...
- Brand Manager Benelux (Harderwijk)
- E-businessmanager (Amsterdam)
- Formulemanager Front Office (Zwolle)
MarketingTribune Events
- 17mei 2018
Nationaal Customer Contact Congres
- 21jun 2018
NIMA Marketing Day
- 11sep 2018
Influencer Marketing Event