Kantar BrandZ Top 30: 'Booking.com meest waardevolle Nederlandse merk'
Het nieuwe Kantar BrandZ Top 30 Most Valuable Dutch Brands 2024-rapport is verschenen. Hieruit blijkt dat de totale waarde van de meest waardevolle Nederlandse merken met 10% gestegen. Booking.com is voor het eerst het meest waardevolle Nederlandse merk, dankzij een waardestijging van maar liefst 40% naar 16 miljard dollar.
Wanted: wielrennende of mountainbikende marketeers
Voor een nieuwe online rubriek is de redactie van MarketingTribune op zoek naar marketeers die in hun vrije tijd op de pedalen staan op de weg of in het bos. Dit is je kans om je sportieve hobby te combineren met je professionele expertise!
[RMD24] 'Over retailmedia leven nog veel praktische vragen'
Retailmedia is ‘the next big thing’. Om het kaf van het koren te kunnen scheiden en volledig up to date te komen, lanceren BBP Media-titels MarketingTribune en Twinkle daarom samen '#RMD24': Retail Media Day op 28 mei 2024. Vandaag blikken we vooruit met spreker Heidi Anthonis, CIO bij Happy Horizon.
Wet aangenomen: TikTok VS moet verkocht worden, anders verbod
ByteDance, het moederbedrijf van TikTok, heeft zes maanden de tijd TikTok te verkopen. Lukt dat niet, dan wordt de app verboden in de Verenigde Staten. Volgens TikTok is de wet niet om de gegevens van Amerikaanse gebruikers te beschermen, maar wordt deze gedreven door 'een geopolitiek spel'.
[longread] Veel bedrijven hebben geen geduld om een merk te bouwen
‘Tom, je bent begonnen als brand manager in een bedrijf dat daar eigenlijk geen geduld voor heeft’, stond lang geleden in mijn beoordeling. Ik was pas net aan de slag bij een geelrode pakketbezorger, die een sterke zakelijke positie had, maar nog geen consumentenmerk was en de opmerking was spot-on.
Age Huitema van Quatt: 'Taylor Swift is mijn marketingheld'
Age Huitema werkt als Manager Marketing voor de Nederlandse start-up Quatt. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Onze ambitie is om de komende jaren miljoenen huishoudens stap voor stap te verduurzamen. Met de hybride warmtepomp Quatt Hybrid besparen gebruikers op gasverbruik, CO2-uitstoot en energiekosten.’
EasyToys lanceert realityshow The Clitoris Conquest
Retailer in erotische speeltje EasyToys heeft de ‘’The Clitoris Conquest’’ gelanceerd. Drie avontuurlijke koppels strijden tegen elkaar om de top van Mount Clitoris te vinden en een niet-zo-verborgen schat te ontdekken.
Wehkamp lanceert naast nieuwe merkstrategie ook eigen audio-identiteit
In het verlengde van de nieuwe merkstrategie lanceert Wehkamp in samenwerking met Tambr ook een eigen audio-identiteit.
Dennis van de Sande van Royal Swinkels: 'Mark Ritson's artikelen zijn als goede campagnes, die mogen schuren en iets met je doen'
Dennis van de Sande is Senior Brand Marketeer Pils in de Benelux, waarbij hij onder meer verantwoordelijk is voor de merken Bavaria, Swinckels’ en het Belgische Estaminet. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Carnaval is een belangrijk momentum voor Bavaria.’
Certificaat en register voor influencers om betrouwbaarheid te vergroten
Met de certificering en registratie van influencers willen de brancheverenigingen brancheverenigingen DDMA, BvA en de Stichting Reclame Code de betrouwbaarheid en transparantie van influencers vergroten. Ook moet sluikreclame op deze manier worden voorkomen.
Shortlist SAN Next Merkenbouwer bekend
Na de eerste juryrondes heeft de jury van SAN Next Merkenbouwer uit alle kandidaten er vijf op de shortlist 2023 geplaatst. 6 mei 2024 vindt bij EY Amsterdam de jurering van de vijf gelukkigen plaats. Na hun presentaties en een plenaire discussie wordt er direct gestemd. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens de uitreiking van de SAN Accenten 2023 op 30 mei 2024 bij Studio 21 in Hilversum.
[column] Battle of the smartphones
Niets zo dynamisch en heftig als de voortdurende strijd op de smartphonemarkt. Naast Samsung en Apple melden zich nieuwe spelers. Waarin zit het onderscheid en hoe merktrouw zijn we eigenlijk?
[column] Ontmenselijking
‘Buiten is het twaalf graden, binnen zit Klaas Samplonius…’. Het was eind jaren '70 en je nestelde je nog eens lekker onder de warme dekens. Transistorradio aan, ‘Gute Nacht Freunde’ van Reinhard Mey en dan die eikenhouten stem van Hans Hogendoorn... De nacht kon beginnen met nog een uurtje radioluisteren.
DOSSIER MERKENBOUW Marketeers op stelling
Ben je als marketeer niet voor alles een merkbouwer? En hoe laveer je tussen snel salessucces en een stevig merkfundament? Dit eeuwige dilemma hebben we in een stelling gegoten: ‘Snel salessucces sloopt stevig merkfundament’ Of is het eigenlijk helemaal geen dilemma en is het gewoon je werk als markteer en moeten we af van de gedachte dat kortetermijndoelstellingen en langetermijndoelstellingen niet door één deur kunnen?
DOSSIER SOCIAL MEDIA 15 vragen aan TikTok-opperhoofd Bastian Verhulst - 'De dansjes voorbij'
Nog niet eerder gaf TikTok Benelux een interview en dat werd tijd. Immers spreekt het medium tot de verbeelding, is het een mega-hit onder GenZ en -alfa en er zijn er ook wat prangende vragen over deze 'social'. MarketingTribune spreekt opperhoofd Bastian Verhulst.
DOSSIER MERKENBOUW Merk toch hoe kwetsbaar
Een sterk en betrouwbaar merk bouwen is een kwestie van een lange adem hebben en eenmaal sterk en populair blijkt nog geen garantie voor de toekomst. We kennen allemaal de voorbeelden: van McDonald’s tot Adidas en van Google tot Nike.
Jan Beckers van SodaStream Benelux: 'Zie jezelf niet als je doelgroep'
Jan Beckers is marketing director bij SodaStream Benelux. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Mijn guilty pleasure? Joost Klein door de boksen laten knallen met mijn zoontje op de achterbank, een echte Europapa ;) #Netherlands12points’.
[column] Wayfinding in de winkel: Werkt dat met een sociale robot?
Werken sociale robots echt op de winkelvloer? Maken klanten er gebruik van en wat vinden zij van de robot? En hoe kijken winkelmedewerkers tegen de robot aan? Ewout Nas, Tibert Verhagen, Jacqueline Arnoldy, Stephanie van de Sanden (HvA) en Koen Hindriks (VU Amsterdam) zochten het uit.
[RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en 14 andere 'stats'
Ben Davids van Econsultancy publiceert geregeld als expert over retailmedia. Het leek hem een goed idee de hoogtepunten in onderzoek en de relevante analyses van het afgelopen jaar die hij vond te bundelen en op een rij te zetten met duiding. Hier de 15 vondsten.
OrangeValley erkend als 'Great Place to Work' in 2024
OrangeValley kondigt trots aan te zijn erkend als een 'Great Place to Work’, een certificaat van het gelijknamige wereldwijde instituut op het gebied van werkcultuur, werknemerservaring en leiderschapsgedrag.
Gewoon geweldig werk om het goede te doen: Het Act Good Report
Het Act Good Report is een samenwerking tussen Act Responsible en Warc en viert de beste creatieve campagnes op het gebied van sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid.
Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
Supermarktketen Plus introduceert een nieuw platform voor plus.nl en de bijbehorende app. Het nieuwe platform bestaat uit een mix van nieuwe technologieën en nieuwe functionaliteiten.
[column] TikTok China beschermt de eigen jeugd wel
Kun je vanavond deze pasta maken? Mijn 15-jarige dochter stuurt een TikTok-video van 10 seconden hoe je de lievelingspasta van supermodel Gigi Hadid maakt. Het is heel romig omdat er double cream in moet, veel vetter dan onze slagroom en niet te koop in Nederlandse supermarkten. We zullen het moeten doen met gewone slagroom. Gemiste kans voor de retail? Het zou als een dolle verkopen, want de Gigi Hadid-pasta is op dit moment de favoriete pasta van heel veel tienermeisjes.
Odido Business wil met B2B-campagne grote én kleine ondernemers bereiken
Odido Business, de B2B-tak van telecomprovider Odido, lanceert deze week haar campagne gericht op ondernemers: ‘Hoe groot je bedrijf ook is, of wordt.’ De campagne moet de merkbekendheid van Odido Business in de B2B-markt versterken.
DOSSIER SOCIAL MEDIA Daniek Spanjers van KitKat
Daniek Spanjers is Marketing Manager Confectionery bij Nestlé en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor de marketingactiviteiten van KitKat. In gesprek met haar over het merk KitKat op social: ‘Dit jaar ligt de focus op Instagram, maar het is een no brainer dat we TikTok verder moeten ontdekken.’
Videoserie De Impact vraagt aandacht voor de overgang
Vrouwen die in de overgang zijn, kunnen daar veel last van hebben. Espria Ledenvereniging en Zorghulp vragen met de videoserie De Impact daarom aandacht voor dit onderwerp. De aftrap van de serie is in de Week van de Overgang, die start op maandag 8 april 2024.
Energieleveranciers scoren gemiddeld NPS van +39
De gemiddelde NPS van de grootste Nederlandse energieleveranciers is +39. ANWB Energie krijgt de hoogste NPS (+90) en Coolblue Energie de laagste (+3). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Energieleveranciers, een onderzoek van Multiscope onder ruim 6.400 Nederlanders.
[column] (On)logisch
Met alleen logica kom je niet uit bij een dansende kat die internet en tv aan de man brengt of bij een drummende gorilla die chocolade verkoopt. En al helemaal niet bij pratende koffers die bagagemedewerkers werven. Toch kun je zeggen dat het logisch is dat dit werkt.
KLM zet AI in voor 'reisinspiratie' op platform Ask Atlas
KLM lanceert op 3 april 2024 het platform Ask Atlas, dat (potentiële) reizigers op basis van AI moet helpen met reisinspiratie. Het nieuwe platform van de luchtvaartmaatschappij gaat gefaseerd live in 40 landen en in 12 talen.
Marktplaats: steeds meer Nederlanders kijken anders naar mobiliteit
Marktplaats heeft een nieuwe campagne waarin het de verschuiving in het gebruik van vervoermiddelen aanstipt.
Welkoop opnieuw winnaar Shopping Awards
De beste webwinkels van Nederland zijn bekend. Op donderdagavond 28 maart werden voor de 23ste keer de Shopping Awards uitgereikt. Welkoop won voor het tweede jaar op rij de titel ‘DHL Beste Webwinkel van het Jaar’.
Top-100 Adverteerders 2023: Radio en (D)OOH groeien sterk; tv onder druk
Zoals elk jaar heeft MarketingTribune in samenwerking met mediabedrijf Nielsen in editie 04 het exclusieve overzicht van alle actuele mediabestedingen van de top-100 merken en bedrijven in Nederland.
Nespresso gaat tot op de bodem met Mandy Woelkens
Nespresso en Mandy Woelkens, mediagezicht, lifestyle-icoon en hoofdredacteur van Linda.meiden, hebben een videoserie op YouTube gemaakt over maatschappelijke en actuele topics.
Partnership Herbalife met shorttrackster Xandra Velzeboer
Producent van voedingssupplementen Herbalife gaat een partnership aan met de Nederlandse shorttrackster Xandra Velzeboer. Zij maakte onder meer deel uit van het relay-team dat goud won op de Olympische Spelen van 2022.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Wet aangenomen: TikTok VS moet... 24-04-2024
- Certificaat en register voor... 22-04-2024
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing