Competence Factory leert cursisten denken als een ontwerper
- Algemeen
- 8 okt 2019 @ 11:16
- Link
-
Sales
BBP Media - Branded content
- 8 okt 2019 @ 11:16
- Sales
De interesse voor Design Thinking groeit, ook in marketingland. Dat zien Fieke Sluijs en Minke Havelaar van Competence Factory heel duidelijk, want de opleiding Design Thinking is razend populair. Het duo vertelt waarom er nu zo veel belangstelling voor is.
Competence Factory biedt opleidingen en trainingen aan op het snijvlak van creativiteit, strategie en technologie. Opvallend: de trainingen in Design Thinking trekken steevast volle zalen. Learning Experience Designer Fieke Sluijs heeft daar een verklaring voor: ‘We gaan langzaam over van een belevenis- naar een transformatie-economie, zoals marketinggoeroes Pine & Gilmore al begin deze eeuw voorspelden. Met een leuk event kom je er niet meer; mensen hebben behoefte aan transformerende belevenissen. Consumenten willen zo overdonderd worden, dat ze er anders uitkomen dan ze erin gingen.’
Sluijs ziet zichzelf daarom niet als trainer, maar als ontwerper van “leerbelevingen”. ‘Ik wil dat cursisten een betekenisvolle leerbelevenis meekrijgen. Wat ze geleerd hebben, moet zo’n impact maken dat er ook in hun dagelijkse werkelijkheid iets verandert. Op z’n minst wil ik cursisten inspireren en een nieuwe passie laten ontdekken. Dat vraagt om een leerbelevenis. Die krijg je niet voor elkaar met een PowerPoint-presentatie; daar bereik je weinig mee, behalve dat cursisten moe worden van de informatie die ze over zich heen krijgen.’
Verschillende perspectieven
Sluijs hanteert een simpele definitie van Design Thinking: problemen oplossen zoals ontwerpers dat doen. Sluijs: ‘Als je wetenschapper of marketeer bent, ligt dat misschien niet voor de hand. Het is goed om analytisch naar dingen te kijken, maar vaak bereik je toch het punt waarop problemen niet meer door kennis vergaren alleen kunnen worden opgelost. Daar zijn ontwerpers voor: die gaan juist dingen uitproberen, maken en testen. Als ontwerper onderzoek je eerst vanuit welke verschillende perspectieven je het probleem kunt benaderen, daarna ga je experimenteren.’
Hoofd Marketing en Business Development Minke Havelaar geeft een voorbeeld: ‘Een van onze cursisten is bestuurder bij een zorginstelling. Ze plaatste kanttekeningen bij een aantal aannames over de zorg, en besloot het roer om te gooien. Ze begon met een experiment waarbij ze studenten liet inwonen in een bejaardentehuis. De ouderen bloeiden op; ze hadden het niet meer over hun kwaaltjes, maar over de levens van de studenten. Op hun beurt beseften de jongeren dat ze moesten vertragen, want de ouderen leefden op een veel lager tempo. Ook dat is Design Thinking: uitgaan van wat mensen willen en waar ze gelukkig van worden – en het dan gewoon proberen. Zonder je al te veel aan te trekken van de kaders.’
Andere mindset
Design Thinking wordt volgens Havelaar inmiddels al omarmd door het bedrijfsleven. ‘We zien dat bedrijven behoefte hebben om vanuit een ontwerpperspectief problemen op te lossen. Design en Design Thinking zijn geëvolueerd tot een vak dat niet meer alleen om esthetiek draait; het gaat ook over uitdagingen anders durven aanpakken. Daarom kun je Design Thinking net zo goed op bedrijfsprocessen toepassen. Bovendien gaat het hand in hand met de ontwikkeling van Agile en Lean, waardoor bedrijven wendbaarder worden.’
Sluijs is het daar helemaal mee eens: ‘Disruptieve bedrijven als Airbnb snappen het cruciale belang van design heel goed. Designgedreven bedrijven hebben een grote economische voorsprong op traditionele bedrijven. Dat bleek ook uit een onderzoek van het Design Management Institute. Problemen aanpakken zoals een ontwerper dat doet, leidt eerder tot innovatieve oplossingen dan vasthouden aan de traditionele manier.’
De opleiding Design Thinking is er dan ook op gericht om deelnemers een andere manier van denken aan te leren. Een belangrijk onderdeel is reframing, waarin de cursisten getraind worden om problemen vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Sluijs: ‘Daarmee ontwikkel je een waardevolle skill, want als je dat bij één probleem kunt, dan kun je het bij alle problemen.’ De cursus is volgens Havelaar geschikt voor iedereen die een andere mindset wil ontwikkelen. Vooral marketeers, CX-professionals, art directors, beleidsmakers, data scientists en socialmedia-strategen melden zich aan.
Belang van design
De cursus Design Thinking doet een groot beroep op de creativiteit van de deelnemer. Havelaar stelt zelfs dat dit de belangrijkste vaardigheid van een marketeer is. ‘Vorige maand hebben we het hoofdkwartier van Google bezocht in Dublin. Hun consultants hamerden erop dat het succes van een onlinecampagne voor 80 procent wordt bepaald door de kwaliteit van het werk dat de creatieven leveren. Als een technologiebedrijf als Google wijst op het belang van design, dan is het voor marketeers hoog tijd om daar ook serieus mee aan de slag te gaan.’
Competence Factory is naast Design Thinking gespecialiseerd in UX, webdesign en online marketingtrainingen. Kenmerkend aan het opleidingsinstituut is dat de docenten allemaal in het werkveld actief zijn, zegt Sluijs. ‘Onze trainers zetten hun expertise dagelijks in. Ze zijn de hele dag bezig met wat er verandert in hun praktijk. Dat kunnen ze weer meenemen in de trainingen.’ Havelaar heeft het tot slot nog even over creativiteit. Volgens het World Economic Forum is dat zelfs een belangrijkere competentie dan leiderschap. ‘Onze tip is daarom: boek geen managementcursus, maar leer tekenen en ontwerpen.
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- JONGERENICONEN 2025 - POV: 'Geef me de ruimte'
- KPN's 'Piece of me'-case wint Grand Euro Effie
- Vierdaagse Nijmegen blijft nationale evenement met sterkte...
- [column] 'Blokker is het perfecte voorbeeld van hoe het niet...
- SAN breidt ABC jury uit
- Onderzoek: CEO verwacht dat AI steeds meer banen gaat vervangen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events