Foodmerken Unox en Zwan verkocht aan Zwanenberg Food Group

Foodmerken Unox en Zwan verkocht aan Zwanenberg Food Group
  • Food-en-retail
  • 18 dec 2024 @ 13:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • DoelgroepFood

Zwanenberg Food Group neemt de merken Unox en Zwan over. Beide iconische merken zijn al bijna 100 jaar onderdeel van het Unilever-portfolio, vandaag kwam er een bindend bod.

Eerder vandaag lazen we al over de verkoop van Conimex en meldde MarketingTribune daarvoor in vroeg stadium over de aanstaande verkoop van Ben & Jerry's en de Vegetarische Slager.

Het Nederlandse merk Unox was sinds 1937 en het Belgische Zwan merk sinds 1928 onderdeel van de Food-divisie van het fmcg-concern. Unilever zegt haar Foods-portfolio te willen aanscherpen 'met het oog op groei en schaalbaarheid op de lange termijn, waarbij de nadruk ligt op: minder en grotere merken, in categorieën als kookhulpmiddelen, minimaaltijden en specerijen'.

Mini-maaltijden Unox, Noodles en Cup-a-Soup blijven bij Unilever
De vlees en soepproducten van Unox en Zwan vereisen volgens Unilever een aparte supplychain, een eigen sourcing-model en set van technologische en R&D-mogelijkheden, waardoor deze minder schaalbaar zijn binnen het bredere Unilever Foods portefeuille.

'De producten Noodles en Cup-a-Soup van Unox passen goed in de categorie minimaaltijden zal daarom onderdeel blijven van de totale Unilever Foods-portfolio', reageert Heiko Schipper, president van Unilever Foods, 'Unox is een geliefd en iconisch merk in de wereld Nederland en de beslissing om er afstand van te doen is niet eenvoudig geweest. De associatie met de Nederlandse winter activiteiten, zoals de nieuwjaarsduik in Scheveningen en schaatsevenementen, daarbij onderscheidende oranje hoedbranding en een breed scala aan bekroonde reclamecampagnes versterkte de plaats van Unox in de Nederlandse cultuur. Zwan is een geliefd merk in België, geassocieerd met comfort en nostalgie en met snelle en gemakkelijke maaltijden, waardoor het merk een geliefd onderdeel van het dagelijks leven is België leven. Ik ben ervan overtuigd dat Unox en Zwan in eigendom van Zwanenberg Food Group zich snel zullen kunnen aanpassen aan trends en relevant blijven in deze competitieve markt.'

Sjoerd van der Laan, CEO van Zwanenberg Food Group, vult aan: 'De merken Unox en Zwan zijn een prachtige aanvulling op ons assortiment. Wij zijn een breed foodbedrijf met sterke merken. Na de overname van de Unilever-fabriek in Oss in 2018, is de overname van de merken Unox en Zwan een mooie toevoeging die perfect aansluit op onze ambities.'

De deal van vandaag omvat ook de productie van 'soep-in-zakken' range (foto) in de fabriek in Poznan. Het bindende bod is onderworpen aan de gebruikelijke sluitingsvoorwaarden, wettelijke vereisten en overlegprocessen vertellen de heren nog. 'We verwachten de deal in 2025 af te ronden.'
(PvWK | beeld: Unilever)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken