[column] LinkedIn biedt als netwerkplatform meer kansen dan ooit

[column] LinkedIn biedt als netwerkplatform meer kansen dan ooit
  • B2b
  • 12 dec 2024 @ 11:11
  • Link
  • Michiel Verstraten
    Michiel Verstraten

    Founder @ YouLynq.me
    YouLynq.me
  • Geen tag

Even kijken naar de LinkedIn trends in 2025. Super cliché, maar relevanter dan ooit.

LinkedIn wordt steeds meer Facebook, althans, dat hoor ik vaak. Ons bereik wordt desastreus afgepakt door het vervelende algoritme van LinkedIn, ook oneerlijk! Veel mensen gebruiken automatisering en niks is meer authentiek, bah!

Wat een ontevredenheid, het is helemaal niks meer dat LinkedIn! Toch? Of toch niet?

Nee hoor, het platform biedt juist meer kansen dan ooit. Zeker in 2025. Het is alleen niet meer zo makkelijk als toen LinkedIn nog ‘nieuw’ en 'onontgonnen' was. In deze blog vat ik nog eens samen hoe je het platform optimaal kunt inzetten zodat je meer bereik en relaties krijgt dan ooit tevoren.

Het begint met de mindset. LinkedIn is je uithangbord qua content en je kunt op die manier top of mind blijven bij je relaties en laten zien dat jij de expert bent. Ook kun je nieuwe mensen leren kennen en op die manier je ‘warme’ netwerk uitbreiden zodat je er op termijn ook meer business uithaalt. Het is net alsof je 2 keer per week je gezicht laat zien op een netwerkevent. Alleen daar heb je het al: je moet wel 2 keer per week opdagen en dat het liefst het hele jaar door. Als je 1x per maand of per jaar je gezicht laat zien, leert niemand je kennen en haal je er ook niks uit. Zorg dus voor continuïteit en focus je op de lange termijn op het opbouwen van nieuwe relaties.

Strategie

Hoe ga je aan de slag? Wat vraag je van je sales- en marketingteam? En je directieteam? Het is allemaal van belang! De meeste marketingafdelingen zetten het vinkje ‘LinkedIn ✅’ als er 3 keer per week op de bedrijfspagina gepost wordt. Mooi, maar je hebt nog maar 10% van het totaal te pakken. De bedrijfspagina gaat over je thought leadership en employer branding. Je post dus kennis, branded content en verhalen over je team en klanten. Maar wacht even. Persoonlijke pagina’s hebben tot 10 keer zoveel bereik dan bedrijfspagina’s. Laat dat even bezinken. Je mist dus 90% van het totale potentieel! Het is uiterst belangrijk dat je het sales- en marketingteam en ook het directieteam actief betrekt in je contentstrategie. Zorg dus voor een aparte contentplanning voor het bedrijf én voor het team. Op die manier kun je van 3000 views per week makkelijk 30K views maken met 1 of 2 collega’s erbij, laat staan met 10 of 15 collega’s!

Relevantie

Maar wat moet je dan posten? Dat is een goeie! Even wat getallen! Sinds de nieuwe videofeature van LinkedIn zien we een enorme stijging van het aantal views, likes, shares en comments. Bij deze de analytics van mijn content van het afgelopen jaar. Ten eerste zie je een enorme stijging ten opzichte van vorig jaar en je ziet ook weer een enorme stijging in de afgelopen 6 maanden.

Alleen hoe krijg je dit voor elkaar?

3 dingen: video, relevantie en continuïteit.

Dat spreekt voor zich toch? Het is namelijk afhankelijk van de volgende factoren.

Ten eerste heeft LinkedIn een redactie en ze kunnen jouw video of andere post uitkiezen om te featuren. Dat betekent dat jouw video ineens overal bovenaan komt te staan. Dat kunnen ze echt zomaar doen en soms heeft dat niet eens te maken met dat je post al hard aan het gaan is. Kijk maar naar deze post:

1,5 miljoen views! En niet eens zoveel likes in verhouding, dat geef ik toe. Dus mijn post viel tegen, eerlijk is eerlijk ;) Maar ik had wel in 1 week 1000 volgers erbij! Als je video wel echt leuk is, kan dit gebeuren:

Het tweede is dat je met de nieuwe videofeature de hele wereld over kan gaan. Het gebruik van de swipe functie is enorm. Je ziet dit natuurlijk op alle social media, TikTok begon, toen Insta, YouTube en nu ook LinkedIn. Dit format vinden mensen blijkbaar fijn. Op deze manier gedragen we ons nu massaal.

Je kunt hier dus op inspelen door ook met regelmaat video’s te posten in 9:16 formaat.

Het nadeel van LinkedIn vind ik zelf dat iedereen dezelfde soort video’s post, namelijk iemand die wat tips opzegt voor de camera. Kijk maar eens, het is allemaal hetzelfde qua format ;) Zorg er dus voor dat je je onderscheidt door ook eens wat anders te posten dan een pratend iemand in beeld. Bijvoorbeeld een inspirerend filmpje, een recap van een event, een #dayofmylife of een spontaan vlogje. Het werkt echt!

Op dit moment is LinkedIn ook hard aan het werk om Nederlandse content te promoten. Hierdoor maak je met Nederlandse filmpjes ook veel kans op bereik, omdat je nog sneller gefeatured kan worden. Korte tips: Nederlands gesproken, duidelijke ondertiteling in het Nederlands en schrijf ook een kort verhaaltje als post, storytelling, in het Nederlands ook!

Het derde punt is het algoritme en dat wordt echt enkel en alleen bepaald door jouw relevantie. Niet door het tijdstip, niet door de #’s of tags, niet door boost groepjes, nep likes of auto comments, nee, enkel en alleen door goede content. Het algoritme werkt zo: Er gaat steeds een luikje open met wat views. Eerst 200 views. Als deze 200 views veel liken en lang op je post blijven (dwell time) dan krijg je nog eens 200 views. Als dat goed gaat, krijg je 400 views. Als dat goed gaat, krijg je 800 views etc. Een echte viral post kan zo weken of maanden doorgaan. Een boost groepje helpt dus maar 1 keer voor 1 luikje met een paar honderd views, meer niet.

Hoe maak je goede content! Heel simpel: het begint bij 3 elementen: je eerste zin, je visual of video en de blog zelf, het verhaal. Hoe zorg je ervoor dat deze 3 echt pakkend zijn? Verdiep je in je klant! Vertel niet wat jij wilt zeggen, maar wat je doelgroep wilt horen. Een mooie klus voor 2025. Succes.

Foto: Angelique Merks.

Michiel Verstraten

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken