Unilever verkoopt merk Conimex aan Finse Paulig

Unilever verkoopt merk Conimex aan Finse Paulig
  • Food-en-retail
  • 18 dec 2024 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • VerkoopInnovatie

Het internationale voedings- en drankenbedrijf Paulig neemt het in 1932 opgerichte foodmerk Conimex over. De Finse branchegenoot Paulig vestigt hiermee zijn aanwezigheid in de Aziatische voedingscategorie in Nederland.

De overname omvat het merk Conimex en de bijbehorende activiteiten, waaronder alle handelsmerken en aanverwante intellectuele eigendommen. ‘Het Nederlandse voedingsmerk en marktleider in Aziatische producten bestaat inmiddels bijna honderd jaar en maakt sinds 2000 deel uit van het Unilever-portfolio’, aldus Unilever, dat momenteel meerdere foodactiviteiten afstoot zoals hier reeds opgemerkt. Conimex staat bekend om zijn assortiment maaltijdingrediënten, kroepoek, soepen, sauzen en kruiden.

De overname omvat het merk Conimex en de bijbehorende activiteiten, waaronder alle handelsmerken en aanverwante intellectuele eigendommen. Het portfolio van Aziatische keukenproducten van Conimex sluit perfect aan bij het World Foods-portfolio van Paulig. Dat creëert mogelijkheden om de inkoop- en toeleveringsketen van Paulig op te schalen en tegelijkertijd meer smaakbelevingen te bieden aan klanten en consumenten, volgens de foodproducent, een Fins familiebedrijf.

Aziatische voedingscategorie
'We willen de populaire Aziatische voedingscultuur toegankelijk maken en met de overname van Conimex streven we ernaar dat nog meer consumenten met groot plezier thuis Aziatisch eten bereiden. Deze overname vestigt onze positie in de Aziatische voedingscategorie in Nederland en stelt ons in staat om de ontwikkeling van portfolio’s en concepten te combineren. Hierbij kunnen we de sterke R&D- en productiecapaciteiten van Paulig benutten om ons World Foods-portfolio in Europa verder uit te breiden', zegt Rolf Ladau, CEO van Paulig.

Conimex werd in 1932 opgericht in het Nederlandse Baarn en is in de loop der jaren aanzienlijk gegroeid. Inmiddels bestaat het productassortiment uit meer dan 100 artikelen. Het merk heeft een merkbekendheid van 87 procent in Nederland, staat bekend om zijn opvallende gele verpakking en is in Nederlandse en Belgische huishoudens volgens Paulig 'uitgegroeid tot een absolute must'.

Panesar Foods
Eerder dit najaar nam Paulig Panesar Foods over, een producent uit het Verenigd Koninkrijk van sauzen, salsa's en kruiden. Paulig zal nu gebruik gaan maken van de productiecapaciteiten van Panesar Foods om de groei van de merken Conimex en Santa Maria in Europa te stimuleren. De afronding van de overname van Conimex moet nog worden goedgekeurd door de Nederlandse mededingingsautoriteit en getoetst aan het consultatieproces met de relevante autoriteiten in Nederland, aldus Paulig. 
(PvWK | bronnen: Unilever, Volkskrant en Paulig | beeld: Conimex)

Over Paulig  
'Paulig is een internationaal voedings- en drankenbedrijf dat een nieuwe, duurzame voedingscultuur ontwikkelt – een cultuur die goed is voor mens en planeet. Paulig zorgt voor alles wat lekker is: Tex Mex, Snacks, koffies en kruiden van over de hele wereld. De merknamen van het bedrijf zijn Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco en Zanuy. Paulig produceert ook producten voor private label en industriële klanten. De omzet van Paulig bedroeg in 2023 ongeveer 1,2 miljard euro. Paulig werd opgericht in 1876 en is voor 100% eigendom van de familie Paulig. In dertien verschillende landen heeft Paulig 2500 gepassioneerde medewerkers die zich inzetten voor hetzelfde doel: For a life full of flavour.'

(bron: Paulig)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken