[column] Toekomst tijdschriften glanst als nooit tevoren
- Media
- 23 dec 2024 @ 08:00
- Link
-
Art of positioning
- 23 dec 2024 @ 08:00
- Art of positioning
Tijdschriften. Ooit hadden ze een prominente plek op onze salontafels, in wachtruimtes, bij de kapper en op kantoren, maar sinds de komst van digitale media wordt de ondergang van tijdschriften voorspeld. Alsof tijdschriften niet veel meer zijn dan een stapel papier die moeiteloos vervangen kan worden door digitale content.
Zo dachten we ook dat de komst van tv het einde zou zijn van radio, maar niets bleek minder waar. Radio ging zichzelf opnieuw uitvinden, met een focus op muziek, live uitzendingen en ochtendshows die inmiddels niet meer weg te denken zijn uit ons leven. Radio werd juist sterker en relevanter na de komst van tv.
Goede vriendin
Zo zijn ook tijdschriften absoluut niet dood. Sterker nog, ze hebben iets wat digitale media vaak missen. Tijdschriften hebben de kracht om een diepe emotionele band met hun doelgroep te creëren. Denk bijvoorbeeld aan Libelle, een merk dat al meer dan 85 jaar een betekenisvolle rol speelt in het leven van veel vrouwen in Nederland. Libelle is als een goede vriendin, altijd aanwezig, betrouwbaar en geliefd. In een wereld waarin we overspoeld worden door losse flarden content en tegenstrijdige informatie, bieden tijdschriften herkenbaarheid en zekerheid. Ze zijn een baken van rust in de chaos van algoritmes en eindeloos scrollen.
National Geographic
Tijdschriften zijn in potentie sterke merken. De redactieformule is wat ze een sterk merk maakt, het fundament van alles dat ze doen en publiceren. De redactieformule moet ervoor zorgen dat de merkbelofte in alles consistent doorklinkt en gevoeld wordt. Het succes van een tijdschrift zit in consistentie en emotie. Elke dag weer.
National Geographic is hier een goed voorbeeld van. Oorspronkelijk in 1888 begonnen als een tijdschrift, heeft National Geographic zich gepositioneerd met de belofte: de wereld ontdekken en beschermen. Dit voel je in elk artikel, elke foto, elke documentaire en elk evenement. Met adembenemende beelden vertelt National Geographic verhalen zonder woorden. Deze visuele kracht is niet alleen een van de meest onderscheidende kenmerken van het merk, maar ook een belangrijk aspect van hoe National Geographic impact maakt. Met hoogstaande visuele storytelling, wetenschappelijke diepgang en een duidelijke missie: ‘To inspire people to care about the planet’. National Geographic is een beweging die miljoenen mensen wereldwijd inspireert en verbindt. Ook digitaal.
Age of Aquarius
Maar ook onze Linda is een mooi voorbeeld. Begonnen als vernieuwer van de tijdschriftenwereld, met Linda zelf als een ijzersterk rolmodel die gevoelige thema’s niet uit de weg ging. Linda combineerde glamour met feministisch activisme. Twintig jaar later was het rolmodel van Linda niet meer de spiegel voor de vrouw van nu. Het was tijd voor verandering. Linda wilde opnieuw vernieuwend zijn en vroeg ons om het merk opnieuw relevant te maken voor de vrouw van nu, van jong tot oud. Wij vonden die vernieuwing in het inzicht hoe vrouwen over elkaar praten, elkaar vaak de maat nemen en eigenlijk concurreren met elkaar. Dit komt voort uit het patriachaal systeem waarin we zijn opgegroeid, maar die tijd is voorbij. The age of Aquarius, die officieel nu echt begonnen is, vraagt om vrouwelijke energie. De tijd is dus gekomen voor vrouwen om de weg te wijzen en om elkaar te steunen in solidariteit. En zo kreeg Linda een nieuwe missie: de solidariteit tussen vrouwen versterken. Met lef, liefde en lol natuurlijk. Want Linda’s mix van zelfspot, ambitie en kwetsbaarheid maakt het merk herkenbaar en geliefd.
Tijdschriften zijn niet alleen springlevend, maar kunnen ook een missie uitdragen die verder reikt dan papier. Wie de kracht van merken begrijpt, ziet dat de toekomst van tijdschriften glanst als nooit tevoren.
Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 16, 2024. De illustratie is gegenereerd met Bing Create.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Mediahuis: lancering Mediahuis Raakt
- AMMA Awards 2025: tijdloos sterk werk in de spotlight
- Peter Contant ontvangt LOF d’Or Oeuvreprijs 2024
- Magna: Digitale media blijven de drijvende kracht achter groei
- [column] Toekomst tijdschriften glanst als nooit tevoren
- Hanneke Berghoef (Bruna): 'Nichetitels hebben het minder...
Laatste Nieuws
- Hanneke Berghoef (Bruna):... 23-12-2024
- Peter Contant ontvangt LOF d’Or... 19-12-2024
- Magna: Digitale media blijven de... 17-12-2024
- AMMA Awards 2025: tijdloos sterk... 12-12-2024
- Mediahuis: lancering Mediahuis Raakt10-12-2024
- Artsen zonder Grenzen:... 06-12-2024