Gen Z en Millennials verkiezen de bank boven de bar: alcohol verliest populaire status

Gen Z en Millennials verkiezen de bank boven de bar: alcohol verliest populaire status
  • Online
  • 12 dec 2024 @ 16:45
  • Link
  • Imke Walenberg
    Imke Walenberg

    Hoofdredacteur Online
    MarketingTribune
  • Geen tag

Waar cafés en clubs ooit de hotspots waren voor gezellige avonden, kiezen Nederlandse Gen Z’ers en millennials nu steeds vaker voor een avondje thuis. Alcohol speelt daarbij een steeds kleinere rol. Onderzoek toont aan dat smaak en betaalbaarheid de belangrijkste factoren zijn bij de keuze van een drankje, tegelijkertijd lijkt het idee dat alcohol noodzakelijk is voor gezelligheid definitief te verdwijnen.

Thuis is het nieuwe uitgaan

Het onderzoek, uitgevoerd door fritz-kola, laat een duidelijke trend zien: bijna de helft van de Nederlanders (48,3%) geeft de voorkeur aan een sociale avond thuis met vrienden en familie, tegenover 21,5% die liever het uitgaansleven opzoekt. Alcohol blijkt steeds minder belangrijk tijdens deze momenten. Meer dan de helft van de thuisblijvers (54,1%) zegt zich net zo goed te vermaken zonder alcohol. Het idee dat je een drankje met alcohol nodig hebt om plezier te hebben, lijkt passé.

Waarom kiezen we vaker voor alcoholvrij?

Praktische redenen voeren de boventoon: de Bob zijn of de volgende dag fris en productief willen zijn, zijn veelgenoemde argumenten. Toch blijft smaak de belangrijkste factor in de keuze voor een drankje, volgens 95% van de respondenten. Betaalbaarheid volgt als tweede belangrijke overweging (38,8%). Dit alles leidt ertoe dat Nederlanders regelmatig (27,6%) of soms (32,3%) kiezen voor alcoholvrije alternatieven tijdens sociale gelegenheden.

Energieboost blijft populair

Hoewel alcohol aan populariteit verliest, blijft de vraag naar een energieboost bestaan. Voor 70% van de ondervraagden is dit soms tot altijd een vereiste tijdens sociale activiteiten, vooral onder degenen die wél graag uitgaan. Koffie is met 40,8% de populairste keuze, maar cafeïnehoudende frisdranken zoals fritz-kola winnen terrein (13,7%).

De toekomst van drinken: bewust en smaakvol

Met de opkomst van alcoholvrije alternatieven en een groeiende focus op smaak en betaalbaarheid, lijkt een nieuwe standaard voor sociale momenten te ontstaan. De Nederlandse consument kiest steeds bewuster, en merken spelen slim in op deze trend door te laten zien dat je niet hoeft in te leveren op smaak of beleving.

 

Imke Walenberg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken