[branded content] Belangrijke online marketingstrategieën voor 2025
- Online
- 18 dec 2024 @ 08:21
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Marketing
- 18 dec 2024 @ 08:21
- Redactie MarketingTribune
Heb je al nagedacht over jouw strategie voor het komende jaar? Hoe ga je marketing binnen jouw bedrijf aanpassen om mee te delen in de nieuwste strategieën en de laatste trends de baas te blijven? Dan is dit het moment om hierover na te gaan denken.
Eventueel in samenwerking met een online marketingbedrijf zoals Online Klik. De ontwikkelingen op het gebied van online marketing volgen zich komend jaar namelijk als vanouds razendsnel op. Het is daarom van belang om te weten op welke vlakken je moet inhaken om je concurrenten voor te blijven. Maar wat zijn nu eigenlijk de belangrijkste online marketingstrategieën voor 2025? Wat is de voorlopige verwachting? In dit artikel duiken we hier in.
Meer focus op first-party cookies
Third-party cookies zullen in 2025 naar alle verwachting volledig verdwijnen. We zetten nu al stappen in die richting. Er is steeds meer te doen over de privacywetgeving en dat betekent ook dat er op het gebied van online marketing veel veranderingen doorgevoerd moeten worden om aan deze eisen te voldoen. Nu third-party cookies niet meer toegestaan zullen worden, zal de focus verlegd worden naar first-party cookies. Dit betekent dat kwalitatieve gegevens en andere data van bezoekers enkel wordt verzameld door het gebruik van directe marketingtools. Denk bijvoorbeeld aan het houden van enquêtes en het versturen van nieuwsbrieven.
Deze ontwikkeling betekent niet alleen dat ondernemers creatiever moeten worden in hoe ze gegevens van bezoekers en klanten kunnen verzamelen, maar dat ze ook moeten investeren in de vertrouwensband met deze mensen. Op die manier kunnen ze niet alleen de juiste data verzamelen, maar ook het contact met de klant behouden en daarmee investeren in een langdurige connectie.
Op maat gemaakte ervaringen bieden
Door geavanceerde programma's zijn bedrijven steeds beter in staat om het zoekgedrag en het klantgedrag op de site verder te analyseren. Dit stelt bedrijven in staat om de aanpak per bezoeker te veranderen en een geheel op maat gemaakte ervaring te bieden. Hoewel een geheel persoonlijke marketing nog ver weg lijkt te zijn, zetten we wel de eerste voorzichtige stappen in die richting. Marketing wordt op die manier persoonlijker en weet mensen beter te raken. Dat leidt uiteindelijk dus ook tot het binnenhalen van meer bezoekers. Ook het komende jaar zullen we dus verdere stappen zetten in de hyperpersonalisatie van marketing. Goed om hier al bij stil te staan en te onderzoeken wat er nú al mogelijk is op dit gebied.
Investeren in videomarketing
Content kent verschillende gezichten. We kennen natuurlijk allemaal wel het belang van het delen van relatieve content in de vorm van tekst, maar de afgelopen jaren zagen we langzaam een verschuiving ontstaan in de verschillende contentvormen. Zo is videomarketing tegenwoordig ontzettend populair. Dat is eigenlijk ook niet meer dan logisch. Mensen zijn nou eenmaal van nature visueel ingesteld. Het delen van video's prikkelt dan ook de zintuigen en maakt dat mensen sneller geboeid raken en de informatie ook sneller weten op te slaan en te verwerken. Daardoor zullen we het komende jaar steeds vaker zien dat bedrijven investeren in het maken van videocontent.
Dit kan op verschillende manieren. Al heel simpel door bijvoorbeeld live te gaan op social media en een snelle rondleiding binnen het bedrijf te geven of vragen te beantwoorden van klanten, maar ook door het maken van instructievideo's die van toepassing zijn op jouw producten en/of diensten. Het is bovenal belangrijk dat je onderzoekt wat de hulpvraag van jouw doelgroep is. Aan welke informatie hebben zij behoefte? Als je dit vertaalt naar een ludiek of informatief filmpje, levert dit gegarandeerd meer bezoekers op en scoor je bovendien ook nog eens sneller hoger in zoekmachines.
Op dit moment geloven experts zelfs dat er in de toekomst interactieve video's ontwikkeld gaan worden. Hierbij moet je denken aan video's waarbij de kijker telkens de keuze krijgt en zo het verloop van het filmpje kan beïnvloeden of deze verder kan personaliseren. Voor nu is dit echter nog in de meeste gevallen toekomstmuziek.
Milieuvriendelijke bedrijfsvoering
Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in de keuzes die consumenten maken. Doordat deze groep consumenten steeds verder groeit, kunnen bedrijven ook niet achterblijven. Op het gebied van marketing moeten ze hun duurzame imago dan ook de hoofdrol geven. In 2025 zullen we steeds vaker merken dat bedrijven met een milieuvriendelijke bedrijfsvoering sneller een streepje voor hebben bij het grote publiek. Hiermee kunnen bedrijven zich dus niet alleen onderscheiden, maar dit ook toepassen binnen hun marketingstrategie om zo meer potentiële klanten aan te trekken.
Micro influencers worden belangrijker
Influencer marketing is helemaal van deze tijd. In 2025 zal er echter een verschuiving plaatsvinden. Het is dan niet alleen meer van belang om een influencer met veel volgers aan te spreken, maar om juist uit te wijken naar de influencers met wat minder volgers. Zij met minder volgers spreken namelijk vaak een wat kleinere doelgroep aan. Hierdoor is het mogelijk om je echt specifiek te richten op de doelgroep die je hoopt te bereiken. Door te kiezen voor een influencer met een geschikte doelgroep, behaal je veel meer winst dan de voorkeur te geven aan een gigantische influencer. Het gaat uiteindelijk niet alleen om volgers, maar meer of je de juiste personen weet te bereiken.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Speciaal staatslot voor huisdieren:... 23-12-2024
- [branded content] Belangrijke online... 18-12-2024
- Gen Z en Millennials verkiezen de... 12-12-2024