Fernhout over iconische fotografie en haar expo

Fernhout over iconische fotografie en haar expo
  • Design
  • 12 dec 2024 @ 11:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ContentMarketing

Vanaf 12 december 2024 presenteren vijftien opkomende fotografen van de opleiding Conceptueel Beeld aan de Fotoacademie Amsterdam hun afstudeerwerk in cultuurdorp Westergas. Wij spreken deelnemer Maud Fernoud, die dit jaar tevens verantwoordelijk is voor het openingsbeeld van MarketingTribunes veelgelezen trendvoorspelling 'Jongereniconen' editie 2025 (17 december bij abonnees op de mat).

Hieronder een impressie van het portfolio van Fernhout. Haar openingsbeeld verschijnt volgende week in MT.

Waar komt je belangstelling voor fotografie vandaan?
'Mijn naam is Maud Fernhout, ik ben 28 jaar oud, woon in Amsterdam en ben autonoom kunstenaar met een focus op fotografie. In mijn werk probeer ik zo dichtbij mogelijk bij zowel anderen als mijzelf te komen, in een poging om grip te krijgen op de intensiteit en vluchtigheid van het leven. Er zit een vleugje romantiek in alles wat ik doe, en ik gebruik verschillende media en presentatievormen afhankelijk van het project.'

Je opent vandaag je expo in ‘Debut’ op het Westergasfabriek-terrein. Hoe raakte hierbij betrokken?
'Deze maand december studeer ik samen met veertien klasgenoten af op de Fotoacademie in Amsterdam. Hiervoor houden wij van 12 t/m 22 december onze eindexamenexpositie "Debut" op het Westergasterrein. Voor mijn expositie, getiteld “Ik hou van Maud / IK NIET", combineer ik zeer persoonlijk en documentair werk, zoals dummy pagina’s, Polaroids en snapshots met de telefoon uit het dagelijks leven; met meer intentioneel fotografisch werk in de vorm van portretten van muzikanten, evenementfoto’s en stillevens, waarmee ik laat zien dat het twee kanten zijn van dezelfde munt.'

Wat kenmerkt jouw stijl?
'Waar sommigen de huidige overload en snelheid van beeld zien als een bedreiging voor de fotografie als kunstvorm, zie ik het als een nieuwe manier om me tot het media te verhouden. Ik gebruik het in mijn voordeel, door vluchtigheid en ongrijpbaarheid kern thema’s in mijn werk te maken. In een wereld waarin men steeds visueel geletterder wordt en iedereen altijd een camera op zak heeft, wordt het nemen en delen van foto’s een performatieve daad: een fenomeen dat mijn werk zowel onderschrijft als overdrijft.'

Je bent ook in het oog gesprongen van de MarketingTribune-redactie en schoot het openingsbeeld van Jongereniconen 2025 (17 december op de mat). Hoe kwam deze foto tot stand?
'De foto van een kauwgomkauwende Maria schoot ik toen wij samen verslag deden voor MarketingTribune bij Amsterdam Fashion Week (lees hier terug: 'Immersieve marketingtrends', red.). Zij als jongerenicoon en verslaggever, ik als fotograaf. Maria is één van mijn beste vriendinnen en ik fotografeer haar continue in alle staten, maar het liefst wanneer ze niet aan het opletten is. Dat was op dit moment ook zo - we stonden op de pont richting NDSM, een kort rustmoment in een chaotische week waarin we van de ene naar de andere modeshow renden. Maria stond volledig opgedost in haar Fashion Week outfit of the day Bubblicious bellen te blazen, totaal in gedachten verzonken, en daar maakte ik snel een stiekeme foto van.' 

Wie is het model Maria precies, wat maakt haar in jouw optiek bijzonder en een jongerenicoon?
'Maria is één van mijn beste vriendinnen en een briljante geest en kunstenares. Ik ken haar als onderdeel van de Unsafe House, een kunstenaarscollectief waar ik sinds kort veel mee samenwerk. Wat haar bijzonder maakt is dat ze een totaal gestoorde, vrije geest is en altijd aan het performen, zonder dat dat inauthentiek is. Dat maakt haar een fantastische muze - je wilt naar haar blijven kijken en weet nooit wat er komen gaat. Zo wordt het fotograferen echt een kat- en muisspel, waarbij je de hele tijd alert blijft, je wilt geen moment / shot missen.'

Wat hoop je te gaan doen op de expo en waar sta je over drie jaar?
'Na dit "Debut" en eindexamen wil ik graag aan nieuwe, liefst langdurige projecten gaan werken, zowel commercieel als autonoom. Zo ga ik bijvoorbeeld meer samenwerken met de Unsafe House, waar ik ga filmen en fotograferen voor films, installatiewerken en "behind the scenes" documentaire beelden. Op dezelfde manier zou ik ook graag bij bands of andere collectieve binnen de kunst- en muziekwereld met mijn vluchtige en intieme stijl documentairereeksen willen maken. Daarnaast blijf ik ook werken aan privéprojecten, die over het algemeen performatiever zijn en zich meer richten op thema's van liefde, intimiteit en lichamelijkheid. Dit autonome werk wil ik ook graag meer gaan exposeren. Over drie jaar ben ik deze dingen aan het doen, waarschijnlijk in Berlijn of LA.' 

Tenslotte, waar en tot en met wanneer moeten we zijn om je werk te zien?
'Vandaag vanaf 19:00 uur tot en met 22 december 2024 op de Debut Expo in de Pazzanistraat 1 te Amsterdam. We zijn elke dag open. Openingstijden en meer informatie over mijn werk en dat van mijn medestudenten vind je op www.debut-expo.com, ook te volgen op Instagram via @debut_expo. Welkom!'
(PvWK | fotografie: MF)

Wil je Jongereniconen 2025 als eerste lezen in print? Klik hier voor een abonnement (fiscaal aftrekbaar)

PORTFOLIO MAUD FERNHOUT
selectie gerubriceerd in 4 categorieën

Modisch

Muzikanten

Romantisch

Telefoon (zelfportret Maud linksboven)


Debut Expo
Debut Expo Afgestudeerden Conceptueel Beeld Westergas
Pazzanistraat 1
1014 DB Amsterdam

Te zien vanaf 12 t/m 22 december 2024
Ma-wo 12.00 - 20.00 uur Do-zo 11.00 - 21.00 uur

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken