Interview: 'Jongeren willen geen suikercoating, maar de harde waarheid'

Interview: 'Jongeren willen geen suikercoating, maar de harde waarheid'
  • Content
  • 16 dec 2024 @ 09:07
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Content

Robin Raynor, Creative Lead bij StudioM, de contenttak van GroupM, deelt inzichten over de campagne Doe ff lekker niet. Deze campagne, een samenwerking tussen Money Start, de organisatie achter het lesprogramma, en het ING Fonds, richt zich op het voorkomen van schulden bij jongeren. StudioM werd uitgeroepen tot Bureau van het Jaar tijdens de Grand Prix Content Marketing en de campagne won Goud in de Categorie Maatschappelijk.

Een urgente maatschappelijke uitdaging vormde de aanleiding voor deze campagne. Het aantal jongeren met schulden is de afgelopen jaren explosief gestegen. Raynor: ‘Money Start en het ING Fonds zagen dat 70 procent van de jongvolwassenen wel eens betalingsproblemen heeft. De kritieke fase blijkt vooral het bereiken van de 18-jarige leeftijd, wanneer jongeren plotseling worden geconfronteerd met financiële verantwoordelijkheden en verleidingen zoals zorgtoeslag, studiefinanciering en buy now, pay later-constructies. Money Start hanteert een tweeledige aanpak in de strijd tegen jongerenschulden. Enerzijds de Doe ff lekker niet-campagne die jongeren waarschuwt voor financiële valkuilen. Anderzijds Hoe word je rijk?, het lesprogramma dat structurele ondersteuning biedt aan kwetsbare jongeren in het praktijkonderwijs, speciaal onderwijs, vmbo en mbo. Waar de campagne zich richt op bewustwording en acute gedragsverandering, zorgt het lesprogramma voor financiële educatie. Het behandelt dezelfde thema's als de campagne, maar dan in een doorlopende leerlijn die start vanaf de eerste schooldag. Professionals uit de schuldhulpverlening en ervaringsdeskundigen verzorgen de lessen, wat zorgt voor een krachtige combinatie van theorie en praktijk.’

Sugar coating
Uit jongerenpanels kwam een verrassend inzicht naar voren: jongeren willen geen suikercoating, maar de harde waarheid horen. Raynor: ‘Dit leidde tot een no-nonsense campagnestrategie die direct inspeelt op de leefwereld van de doelgroep. De campagne wordt verspreid via social media, digitale billboards bij scholen en de ING-app.’
De campagne is gebouwd op gedragsveranderende principes, aldus Raynor: ‘Money Start identificeerde terugkerende patronen in hoe jongeren schulden maken en ontwikkelde daarop gerichte content. Dit resulteerde in tien verschillende campagnevideo's die elk een specifiek financieel risicomoment behandelen, zoals het uitgeven van zorgtoeslag of studiefinanciering. De tone of voice is direct en eigentijds: Stappen met de stacks van ome duo? Doe ff lekker niet! Deze boodschap wordt ondersteund door praktische informatie op 18worden.nl waar jongeren concrete handvatten krijgen om schuldenvrij te blijven.’
De campagne loopt tot eind 2024 en mag tevens white label ingezet worden door scholen, financiële instanties en gemeenten. Het lesprogramma wordt continu doorontwikkeld op basis van de respons van de doelgroep.’

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 15, 2024.

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken