Onderzoek Visa: 31% online shoppers slachtoffer fraude
- Online
- 26 nov 2024 @ 11:18
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 26 nov 2024 @ 11:18
- Sjaak Hoogkamer
Een derde van de Nederlandse online shoppers (31%) is ooit slachtoffer geworden van e-commercefraude.
Dit vormt volgens Visa een groeiende bedreiging nu online winkelen steeds populairder wordt. Dit blijkt uit recent onderzoek van Visa, in samenwerking met Ipsos, waarbij meer dan 10.000 Nederlandse consumenten werden ondervraagd over online fraude in Nederland.
E-commercefraude heeft een aanzienlijke impact in Nederland. Tot 10% van de online shoppers wordt jaarlijks getroffen, wat resulteert in een geschatte totale fraudewaarde van €350 miljoen. Jaarlijks zijn er ongeveer 1,5 miljoen gevallen van fraude, met een gemiddeld financieel verlies van €231 per incident. Slechts 40% van deze schade wordt vergoed, waardoor er jaarlijks €165 tot €210 miljoen aan niet-teruggevorderde verliezen blijft.
Soorten e-commercefraude
Van de mensen die fraude hebben meegemaakt, gaf 63% aan dat ze hadden betaald voor een product dat nooit is geleverd. Daarnaast kreeg 31% namaakproducten in plaats van echte producten, en 15% zag hun betaalgegevens zonder toestemming gebruikt worden voor online aankopen.
Mode is de meest voorkomende categorie van fraude. Van de consumenten die in de afgelopen drie jaar met fraude te maken kregen, had 26% te maken met aankopen in de modebranche. Ook consumentenelektronica (11%) en beauty, gezondheid & wellness (8%) behoren tot de categorieën met de hoogste fraude-incidentie. Consumentenelektronica wordt vaak getroffen op online marktplaatsen, met hogere bedragen van boven de €100. Bovendien komt fraude aanzienlijk vaker voor bij aankopen op buitenlandse websites dan op binnenlandse.
Betaalmethoden en frauderisico’s
De keuze van betaalmethode speelt volgens het onderzoek een belangrijke rol in zowel het frauderisico als de mate van consumentenbescherming. Online bankbetalingen, gebruikt in 42% van de frauduleuze gevallen, zijn populair maar kennen ook een hoog fraudeverlies. In 65% van de gevallen verloren consumenten hun geld, omdat deze verliezen niet werden vergoed.
Credit- en debitcards bieden daarentegen betere bescherming tegen fraude. Ze zijn veelzijdig en worden vaak gebruikt voor dagelijkse aankopen met weinig risico, maar ook voor duurdere of internationale transacties. Dankzij extra beveiligingsfuncties zoals chargebacks en tokenisatie hebben consumenten een grotere kans om hun geld terug te krijgen als er fraude plaatsvindt. Hoewel kaarten vaak worden gebruikt voor aankopen met een hoger risico, houdt Visa het fraudecijfer met minder dan 0,1% van de transacties historisch laag – een van de laagste percentages van alle betaalmethoden. Uit onderzoek blijkt bovendien dat kaartgebruikers vaker fraude melden en hun geld terugkrijgen dan gebruikers van andere betaalopties.
Jos van de Kerkhof, Country Manager van Visa in Nederland: ‘Het maakt uit hoe je betaalt. Elke betaalmethode biedt een ander niveau van bescherming tegen fraude. Dat bepaalt niet alleen hoe goed consumenten zich bewust zijn van de risico’s, maar ook hoe snel ze fraude melden bij hun bank – beide erg belangrijk in de strijd tegen fraude. Nu fraude toeneemt, is het belangrijker dan ooit dat consumenten weten welke bescherming ze kunnen verwachten bij verschillende betaalmethoden. Zo kunnen ze beter fraude voorkomen en zichzelf beschermen, terwijl online winkelen blijft groeien.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- HomeExchange lanceert "Be My Guest": ruil je woning met die...
- Google: Gemini Live spreekt nu vloeiend Nederlands
- Kees van der Spek killt de smaak van Stëlz
- Stiva ontwerpt alcoholtest voor influencers
- Waarom de huidige pay-or-okay-modellen in strijd zijn met de AVG
- Onderzoek door Warc en TikTok: 'Relevantie is een ambitie om...
Laatste Nieuws
- Onderzoek Visa: 31% online shoppers... 26-11-2024
- Waarom de huidige... 25-11-2024
- Onderzoek door Warc en TikTok:... 25-11-2024
- Google: Gemini Live spreekt nu... 21-11-2024
- Kees van der Spek killt de smaak van... 21-11-2024
- Stiva ontwerpt alcoholtest voor... 21-11-2024