Onderzoek Visa: 31% online shoppers slachtoffer fraude

Onderzoek Visa: 31% online shoppers slachtoffer fraude
  • Online
  • 26 nov 2024 @ 11:18
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Een derde van de Nederlandse online shoppers (31%) is ooit slachtoffer geworden van e-commercefraude.

Dit vormt volgens Visa een groeiende bedreiging nu online winkelen steeds populairder wordt. Dit blijkt uit recent onderzoek van Visa, in samenwerking met Ipsos, waarbij meer dan 10.000 Nederlandse consumenten werden ondervraagd over online fraude in Nederland.

E-commercefraude heeft een aanzienlijke impact in Nederland. Tot 10% van de online shoppers wordt jaarlijks getroffen, wat resulteert in een geschatte totale fraudewaarde van €350 miljoen. Jaarlijks zijn er ongeveer 1,5 miljoen gevallen van fraude, met een gemiddeld financieel verlies van €231 per incident. Slechts 40% van deze schade wordt vergoed, waardoor er jaarlijks €165 tot €210 miljoen aan niet-teruggevorderde verliezen blijft.

Soorten e-commercefraude

Van de mensen die fraude hebben meegemaakt, gaf 63% aan dat ze hadden betaald voor een product dat nooit is geleverd. Daarnaast kreeg 31% namaakproducten in plaats van echte producten, en 15% zag hun betaalgegevens zonder toestemming gebruikt worden voor online aankopen.

Mode is de meest voorkomende categorie van fraude. Van de consumenten die in de afgelopen drie jaar met fraude te maken kregen, had 26% te maken met aankopen in de modebranche. Ook consumentenelektronica (11%) en beauty, gezondheid & wellness (8%) behoren tot de categorieën met de hoogste fraude-incidentie. Consumentenelektronica wordt vaak getroffen op online marktplaatsen, met hogere bedragen van boven de €100. Bovendien komt fraude aanzienlijk vaker voor bij aankopen op buitenlandse websites dan op binnenlandse.

Betaalmethoden en frauderisico’s

De keuze van betaalmethode speelt volgens het onderzoek een belangrijke rol in zowel het frauderisico als de mate van consumentenbescherming. Online bankbetalingen, gebruikt in 42% van de frauduleuze gevallen, zijn populair maar kennen ook een hoog fraudeverlies. In 65% van de gevallen verloren consumenten hun geld, omdat deze verliezen niet werden vergoed.

Credit- en debitcards bieden daarentegen betere bescherming tegen fraude. Ze zijn veelzijdig en worden vaak gebruikt voor dagelijkse aankopen met weinig risico, maar ook voor duurdere of internationale transacties. Dankzij extra beveiligingsfuncties zoals chargebacks en tokenisatie hebben consumenten een grotere kans om hun geld terug te krijgen als er fraude plaatsvindt. Hoewel kaarten vaak worden gebruikt voor aankopen met een hoger risico, houdt Visa het fraudecijfer met minder dan 0,1% van de transacties historisch laag – een van de laagste percentages van alle betaalmethoden. Uit onderzoek blijkt bovendien dat kaartgebruikers vaker fraude melden en hun geld terugkrijgen dan gebruikers van andere betaalopties.

Jos van de Kerkhof, Country Manager van Visa in Nederland: ‘Het maakt uit hoe je betaalt. Elke betaalmethode biedt een ander niveau van bescherming tegen fraude. Dat bepaalt niet alleen hoe goed consumenten zich bewust zijn van de risico’s, maar ook hoe snel ze fraude melden bij hun bank – beide erg belangrijk in de strijd tegen fraude. Nu fraude toeneemt, is het belangrijker dan ooit dat consumenten weten welke bescherming ze kunnen verwachten bij verschillende betaalmethoden. Zo kunnen ze beter fraude voorkomen en zichzelf beschermen, terwijl online winkelen blijft groeien.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken