[onderzoek] Nederlandse CMO kijkt meest rooskleurig naar de toekomst
- Algemeen
- 27 nov 2024 @ 16:54
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 27 nov 2024 @ 16:54
- Kel Koenen
De nieuwste CMO Barometer van de Serviceplan Group onthult dat Nederlandse Chief Marketing Officers (CMO’s) wereldwijd voorop lopen in optimisme en een strategische focus op kunstmatige intelligentie (AI). Het jaarlijkse trendonderzoek, gebaseerd op input van 835 CMO’s uit elf landen schetst de belangrijkste marketingtrends en verwachtingen voor 2025.
Hoewel mondiale vooruitzichten gemengd zijn, tonen Nederlandse CMO’s een opmerkelijk positieve blik op de toekomst. Bijna de helft (48%) verwacht een verbetering van de economische omstandigheden in hun sector, terwijl slechts 15% een verslechtering voorziet. Ter vergelijking: in landen zoals Oostenrijk en Frankrijk overheerst pessimisme. Christiaan van Betuw, CEO van Serviceplan Group Netherlands, benadrukt het optimisme van de Nederlandse markt. 'Het feit dat Nederlandse CMO’s zo vooruitstrevend zijn, bevestigt dat we samen klaar zijn om de golf te pakken die 2025 ons biedt naar een innovatierijke toekomst.'
AI-integratie
Kunstmatige intelligentie is het meest besproken thema onder Nederlandse marketeers (86%). Volgens de CMO Barometer ligt de focus op zinvolle implementaties die marketingprestaties verbeteren en hypergepersonaliseerde klantervaringen mogelijk maken. Susanne Damen, CMO Marketing & E-commerce bij AGU, stelt dat '2025 het jaar wordt van AI-integratie, na een jaar van experimenteren in 2024.' Andere prominente trends zijn contentcreatie (85%) en personalisatie van de customer journey (85%). Naast AI zien Nederlandse CMO’s ook kansen in marketingautomatisering (73%) en ROI-optimalisatie (83%).
Tegenovergesteld beeld
Meer dan de helft van de Nederlandse respondenten verwacht een toename van marketingbudgetten in 2025. Dit is een duidelijk signaal van bereidheid om te investeren in technologische innovatie. Terwijl landen zoals Spanje en Italië deze trend delen, is in Oostenrijk een tegenovergesteld beeld zichtbaar met verwachte budgetdalingen. Ondanks de verschuiving naar procesoptimalisatie en automatisering, blijft emotionele merkopbouw een belangrijke pijler. Menno Westinga, Managing Director van Mediaplus, merkt op: 'AI biedt niet alleen efficiëntie, maar versterkt ook klantrelaties door gepersonaliseerde content en ervaringen.'
De CMO Barometer is een jaarlijks onderzoek dat topmarketeers van de belangrijkste bedrijven in Europa en het Midden-Oosten ondervraagt. Dit is de vijfde keer dat het onderzoek wordt uitgevoerd door de Serviceplan Group en dit jaar ook in samenwerking met de Universiteit van St. Gallen (HSG). Op basis van een online-enquête onder marketingmanagers van bedrijven in elke sector en van elke omvang, namen in september 2024 835 CMO's deel uit Nederland, Duitsland, België & Luxemburg, Frankrijk, Spanje, Italië, het VK, Zwitserland, Oostenrijk en het Midden-Oosten.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- JONGERENICONEN 2025 - POV: 'Geef me de ruimte'
- KPN's 'Piece of me'-case wint Grand Euro Effie
- Vierdaagse Nijmegen blijft nationale evenement met sterkte...
- [column] 'Blokker is het perfecte voorbeeld van hoe het niet...
- SAN breidt ABC jury uit
- Onderzoek: CEO verwacht dat AI steeds meer banen gaat vervangen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events