JIC BRO lanceert buitenreclame bereiksonderzoek ‘BRO Next’
- B2b
- 21 mrt 2024 @ 07:55
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 21 mrt 2024 @ 07:55
- Michiel van Zaane
Op donderdag 21 maart lanceert de buitenreclamebranche ‘BRO Next’. Dit nieuwe bereiksonderzoek is onder toezicht van JIC BRO tot stand gekomen. Met het onderzoek krijgen Out of Home (OOH) exploitanten, adverteerders en mediabureaus op gedetailleerd niveau inzicht in het bereik van ruim 57.500 reclameobjecten van de tien deelnemende exploitanten.
BRO Next is onder auspiciën van JIC BRO tot stand gekomen. Dit is een Joint Industry Committee (JIC) die bestaat uit Outreach (OOH-exploitanten), BvA (adverteerders) en PMA (mediabureaus). Voor het eerst zijn nu digitale objecten ook op uurniveau opgenomen in het bereiksonderzoek. Vanaf 2 april heeft de markt toegang tot de data. BRO Next is verbeterd ten opzichte van het vorige buitenreclame-onderzoek. Het meest in het oog springt de veel hogere granulariteit in data: veel meer en beter gemeten volumes en verplaatsingen van personen. Ook het detailniveau waarop objecten en de kenmerken van passages rondom de objecten wordt vastgelegd, kent een zeer hoge fijnmazigheid. Daarnaast komen er vaker updates beschikbaar. Dat geldt niet alleen voor de verkeersvolumes, maar ook voor de data uit het Nederlands Verplaatsingspanel (een initiatief van Dat.mobility en Mobidot), aangezien er continu wordt gemeten. Voor digital OOH betekent dit dat per scherm op uurniveau bereik en contacten kunnen worden vastgesteld.
De rijkere datastroom zorgt voor een betere planningsoutput voor OOH. Adverteerders en bureaus worden in staat gesteld om op gedetailleerd niveau hun campagnes in te plannen op allerlei doelgroepen. Daarbij komt dat er meer exploitanten participeren in het nieuwe BRO.
De data van BRO Next wordt net als de data van lezen, luisteren, kijken en online gebruikt als bouwsteen voor de crossmedia-datasets van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).
Het bereiksonderzoek wordt uitgevoerd door een drietal partijen met verschillende expertises: Dat.mobility, Ipsos OOH en ISBA. Dat.mobility levert de verkeersvolumes voor auto, fiets, openbaar vervoer en voetgangers.. Het Nederlands Verplaatsingspanel (NVP) levert van 20.000 respondenten de profielgegevens en hun verplaatsingsgedrag. Door de verkeersvolumes en de paneldata te combineren ontstaat een volledig beeld van de dagelijkse mobiliteit van de Nederlandse bevolking.
In de classificatietool van Ipsos OOH liggen alle noodzakelijke gegevens vast van de 57.500 objecten, denk hierbij aan locatie, formaat, hoek en afstand ten opzichte van de weg, eventuele obstakels, verlichting en de snelheid waarmee het object gepasseerd wordt. Met behulp van eye-tracking-onderzoek wordt bepaald hoe groot de daadwerkelijke kans is dat een passant naar het buitenreclame-object kijkt. Het eindresultaat is een nauwkeurige bepaling van contacten waarmee de bereiksopbouw van campagnes door ISBA wordt gemodelleerd.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Stevige groei OOH-markt in Q3 202430-10-2024
- KVK start audiocampagne in... 29-10-2024
- De marketingtransfers van week 43,... 25-10-2024
- LinkedIn lanceert video tab in... 24-10-2024
- [Keuzestress Monitor] 'Juist hoge... 23-10-2024
- Via presenteert vier nieuwe... 22-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing