Campagne 'Ken Je Borsten' moet jongvolwassenen bewust maken van risico's borstkanker
- Bureaus
- 3 okt 2023 @ 12:34
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 3 okt 2023 @ 12:34
- Michiel van Zaane
Met de campagne ‘Ken Je Borsten’ willen het Alexander Monro Ziekenhuis en de Breast Care Foundation jongvolwassenen bewust maken van de risico’s op borstkanker. Uit cijfers blijkt dat 20 tot 25% van de diagnose borstkanker wordt gesteld bij mensen onder de 50 jaar.
Jaarlijks krijgen 17.000 Nederlandse vrouwen en 100 mannen de diagnose borstkanker (inclusief voorloperstadium). 20% tot 25% van deze diagnoses wordt gesteld bij mensen die jonger zijn dan 50 jaar. Daarom lanceert het Alexander Monro Ziekenhuis samen met de Breast Care Foundation en TBWA\Neboko het Borstkankeralfabet. Het Borstkankeralfabet valt onder de campagne Ken Je Borsten. In het Borstkankeralfabet worden 26 factoren en symptomen met betrekking tot borstkanker op een opvallende en toegankelijke manier uitgebeeld.
Marjolein de Jong, voormalig oncologisch chirurg, bestuurder van het Alexander Monro Ziekenhuis en oprichter van de Breast Care Foundation, benadrukt de urgentie van deze campagne: ‘In Nederland krijgt 1 op de 7 vrouwen op een moment in haar leven te maken met borstkanker. Zo’n 20% tot 25% daarvan is dan jonger dan 50 jaar. Daarom is awareness en educatie ontzettend belangrijk. Hoe eerder we vrouwen en ook mannen kunnen diagnosticeren, hoe groter de kans op genezing.’
De 'Ken Je Borsten'-campagne heeft als doel jongvolwassenen in Nederland te helpen hun borsten en de 26 factoren van borstkanker te leren kennen. Het Borstkanker Alfabetillustreert belangrijke factoren en veelvoorkomende symptomen van borstkanker met behulp van de letters van het alfabet.
Hannah Sterke & Nina Mispelblom Beijer, Creatives TBWA\Neboko: ‘Door het maken van deze campagne hebben we vooral geleerd hoe weinig mensen er bekend zijn met de symptomen van borstkanker. We kennen allemaal de bekende knobbel, maar er zijn zoveel meer symptomen en factoren om op te letten. We konden zelfs een heel alfabet mee vullen. Hopelijk biedt ons alfabet een geheugensteun voor alle mannen en vrouwen Nederland, en kan borstkanker zo eerder gedetecteerd worden.’
Het Borstkankeralfabet werd in Utrecht gelanceerd met een foto waarop 26 patiënten, artsen, verplegers, familieleden en vrienden van borstkankerpatiënten poseerden met een letter van Het Borstkanker Alfabet voor hun borst. Steun voor de campagne kwam onder andere van Floortje Dessing en Jörgen Raymann.
Darre van Dijk, CCO TBWA\Neboko: ‘Bij TBWA\NEBOKO zetten we ons creatieve talent graag in voor goede doelen die ons aan het hart gaan. De 'Ken Je Borsten'-campagne is een uitstekend voorbeeld van hoe creativiteit en communicatie kunnen worden ingezet om aandacht te vragen voor dit belangrijke onderwerp.’
Cijfers uit eerder onderzoek van het Alexander Monro Ziekenhuis:
- 1 op de 5 vrouwen controleert zelden of nooit haar borsten.
- 84% van de vrouwen kent de twaalf meest voorkomende symptomen van borstkanker niet.
- 85% van de vrouwen is niet op de hoogte dat de meeste symptomen zichtbaar zijn aan de borsten.
Credits:
Opdrachtgevers: Alexander Monro Ziekenhuis/ Breast Care Foundation
Bureau: TBWA\Neboko
PR: Ovide Agency
Mediabureau: EssenceMediacom
Productie: Make
Fotograaf: Maxime Cardol (represented by Czar Amsterdam)
DOP: Tom Enzler
Geluid: Joris Prakken
Locatie lancering campagne: Jaarbeurshallen Utrecht
Techniek: Raam Digital Cinema B.V.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Kerst 2024: Doe als Deutsche Telekom24-12-2024
- Drie bureaus bundelen krachten:... 24-12-2024
- ASN neemt afscheid van Selmore (en... 23-12-2024
- [interview] ADCN herontdekt kracht... 20-12-2024
- John Meulemans partner bij Hibou... 19-12-2024
- Abovo Maxlead neemt DASE Analytics... 19-12-2024