Biografie Heeft in zijn ruim 30-jarige carrière bijna alle denkbare functies gehad bij reclamebureaus. Behalve boekhouder. Hij is assistent art-direcor en studiochef geweest, copywriter, strateeg en zelfs Europees Creatief directeur voor merken als Ford, Amex en British Airways. Nu is hij algemeen directeur van BeyenMeyer. Hét full-service reclamebureau voor merken die zich beseffen dat ze in een vechtmarkt zitten, ook zijn ze marktleider. Het bureau past bij de persoonlijkheid van Lodewijk: ze hebben vrienden en vijanden en weinig daar tussen in. Naast reclame maken schreef Lodewijk columns in het Financieele Dagblad, Adformatie en Fonk. Een groot deel van zijn columns zijn gebundeld in het boekje 'MerkWaardige Bazen'.
Lodewijk van der Peet
Onze vakbladen beheersen het vak niet meer
Adformatie, Fonk en Marketing Tribune hebben redacties van anderhalve man en een paardenkop. Er is geen geld. Topverkoper Eric-Jan Vis kan advertenties verkopen als geen ander: 'Vriend! Ik heb ineens twee pagina’s over van iemand die in de penarie zit, ik mag niet zeggen wie het is want het is jouw ouwe baas, maar jij mag ze nu hebben voor de helft!'
[Commercial review] Kutjepoepandijvie
Deze leen ik even van dominee Gremdaat: kent u die uitdrukking? Garbage in, garbage out. Natuurlijk is dat als een koe zo waar, maar met hard poetsen kan je een heel eind komen. In Cannes bijvoorbeeld. Neem de online campagne van Under Armour. De briefing is: als je nou maar hard genoeg traint, dan word je hartstikke goed.
Eerste hulp bij pitchen
Sommige adverteerders willen verrast worden door hun bureau. Opschepper als ik ben, werk ik bij zo’n bureau. Maar niet iedereen houdt van avontuur en verrassingen, Gelukkig zijn er ook een aantal succesvolle bureaus waarvan je vooraf precies weet waar je aan toe bent. Dat is handig!
Dansen voor geld
Het idee van adverteren is dat er meer uitkomt dan dat je er instopt. Kortom, we meten de effecten en berekenen de return on investment. Ik zou niet anders kunnen. Maar nu heb ik een adverteerder ontdekt die niets verkoopt en zelfs niet met zijn logo in beeld wil. Hij heeft bovendien een flink budget. Is dat een natte droom of is het gebrek aan restricties juist een handicap?
Waarom strelen we onszelf zo graag?
We zitten nu in het award-seizoen. Hoe zou het toch komen dat met name de creatieve industrie zoveel belang hecht aan al die prijzen? Zo’n award gaat prestige voorbij, het lijkt een doel op zich.
U mag de tering krijgen
Beste minister Dijsselbloem, Heeft u ze gezien? Uw incassobureau, ook wel belastingdienst genoemd, hangt Nederland vol met Abri’s. Daarop staat het volkomen-van-de-pot-gerukte regeltje: ‘u mag weer aangifte doen’.
Getverperry, wie volgt?
Blokker staat, ondanks een uitstekende presentatie op de Huishoudbeurs, bovenaan mijn lijst. Maar de eigenaar heeft zoveel vet op zijn botten dat ze het nog wel even vol kunnen houden. Als ze - net als Perry of V&D - elke maand weer de huur zouden moeten betalen, waren ze al gesloten.
Wendy van Dijk wálgt van Telegraaf
September 2015 : Wendy van Dijk vindt de journalistiek die de krant bedrijft 'kansloos’. De Telegraaf schreef donderdag een paginagroot artikel over haar tv-collega Martijn Krabbé, waarin wordt beweerd dat iedereen bij hem wegloopt. 'Dan heb je het ook weer over een krant, hè. Het is een bloody shame wat die gasten allemaal doen, zeggen en schrijven. Dat vind ik echt stuitend', briest Van Dijk.
Kleine ergernissen
Een Mazda rijdt een rondje tussen trommeltjes (waarom?), zegt de voice-over: “Anders door jezelf te zijn”. Hoor ik dat nou goed? Ja, dat hoor ik goed, want het staat ook nog onder het logo. Wat bedoelen ze daarmee? Ik kom er niet uit.
[Column] Lost in transformation
Stel, je werkt bij de allergrootste drogisterij van Nederland. En de grootste concurrent stuurt een headhunter op je af. Ze willen je hebben. Jij eist bewegingsruimte van je nieuwe bazen en die krijg je natuurlijk. Inclusief meesterlijk salaris.
Dikke tieten
Heel 2015 mocht ik op deze plek mijn hart luchten. Als direct marketeer in hart en nieren vind ik het geweldig dat er precies bijstaat hoeveel lezers de column heeft. Ondubbelzinnig krijg ik de neiging het aantal lezers van de vorige column te willen verslaan bij het bedenken van een nieuwe.
UWV zegt nee
Alle (semi) overheidsorganen met een behoorlijk communicatiebudget moeten dat elke 4 jaar Europees ‘aanbesteden.’ Ook al zijn ze hartstikke tevreden over hun bureaus, het moet. Dat soort aanbestedingen staan zomaar ineens op een website, het is me niet opgevallen dat het ergens wordt aangekondigd.
Astrid en Sjuul, doe het niet!
Als je niet tegen kritiek kan, moet je niet in de reclame gaan werken. Reviews door je collega’s en presentaties aan klanten zijn vaak pijnlijk. Voor gevoelige zielen zelfs traumatisch. Die beoordelingen gaan de hele dag door.
Ik heb niets meer te vertellen
100 jaar geleden had ik geen Maxim Hartman nodig. Het was een a mans world. Heerlijk. Zelfs nadat vrouwen in 1917 voor het eerst mochten stemmen, bleven ze dienstbaar aan de man. Wij harkten de pieken bij elkaar, zij waren thuis bij de koters.
Idioter kunnen we het niet maken
Je hebt een hekel aan feestjes en vindt het dus helemaal niet erg dat je nooit meer wordt uitgenodigd. Je stuurt tientallen vriendschapsverzoeken op Facebook, maar niemand reageert: je bent baas communicatie van De Belastingdienst.
Kuttekoppen
De Volkskrant heeft maar liefst 3 commercials gemaakt. Er was één drol bedacht en die hebben ze op drie manieren uitgeperst. Dan is het geen losse keutel maar een campagne (zo werkt dat). De strateeg: 'Er zijn slimme en domme mensen. Wij zijn natuurlijk voor de slimme mensen! Voor de domme mensen zijn, is dom. Domme mensen hebben de klok horen luiden en slimme mensen weten waar de klepel hangt.'
De jokkebrokken van Volkswagen (en al die anderen)
Het is alweer een jaar of drie geleden dat ik samen met De Nederlandse Energie Maatschappij een advertentie schreef die het acht-uur-journaal haalde en de dag erna zelfs tot vragen in de Tweede Kamer leidde.
Pissen in je eigen broek
De laatste weken worden de reclameblokken ineens vol gekotst met grote brokken feel-good. LOI doet het met een mooi inzicht: ‘leer door’. Hoogstaand vakwerk, mooi gefilmd, goed gecast, veel oprechte emoties maar allemachtig, wat jammer dat die heerlijke campagne ‘Nederland wordt steeds slimmer’ er voor moest wijken.
Telegraaf gaat dood (2): moordenaars lopen nog vrij rond
In deel 1 heb ik, gelardeerd met bitterheid, over de teloorgang van De Telegraaf geschreven. Om met een vieze smaak uit te komen bij de huidige CEO, Geert-Jan van der Snoek. Ik beticht hem van machtsvertoon zonder visie.
De Telegraaf gaat dood
Jaren tachtig. Op het terras met een krant. In Nederland het NRC. Want ik ben belezen en intelligent, ziet u wel? In het buitenland De Telegraaf. Want tussen chauvinistische Fransen, Italianen of Duitsers ben ik plotseling trots op Holland, Oranje, de Nederlandse wielrenners in de Tour en zelfs op onze minister president.
WC-Eend jury
Stel, je gaat een restaurant beginnen. Ga je voor Librije of voor Febo? Voor een uitgebreide, wisselende kaart of voor een mono-concept à la Loetje? Wat past het beste bij je?
Lodewijk van der Peet: Een nieuwe traditie?
Al meer dan 40 jaar geven David Milne en Marco Wempe iedere dinsdag, om 9.00 uur precies, elkaar een hand op hole één van de golfbaan in Purmerend. Ze zwerven dan zo’n 3 tot 4 uur over 18 holes zonder een woord te zeggen.
Is die walgelijke reclame met Arie Boomsma van jou?
Op verjaardagen moet ik mij wel eens verantwoorden. ‘Heb jij die walgelijke reclame gemaakt met Arie Boomsma?’ Op de een of andere manier is ‘reclame’ synoniem voor televisiecommercials. ‘Die man van Albert Heijn was gewoon een acteur! Wist jij dat?’
Lodewijk van der Peet: Negafobia
De creatief directeur gaf een inleiding voordat hij de kartonnen zou omdraaien op de vergadertafel van Simson, de marktleider in fietsbanden reparatiesetjes. Hij vertelde geestige anekdotes over de ongeschreven wet dat lekke banden per definitie op een rotmoment komen.
Lodewijk van der Peet: Niet zo hip
Je hebt als aandeelhouder wel wat uit te leggen als je een kerel benoemt die Miss Etam naar de fillistijnen heeft geholpen. Vorig jaar gaf hij het ene interview na het andere hoe hij Miss Etam klaarstoomde voor een multimediale toekomst.
Ik snap er geen reet van
V&D heeft een nieuwe topman benoemd die ze moet redden: John van der Ent. Tot voor kort was hij de topman van Miss Etam. Een merk van bijna honderd jaar oud met 130 winkels en 1500 medewerkers. Afgelopen week heeft het uitstel van betaling aangevraagd.
Vrouwen doen niet mee
Schrijver en cabaretier Bert Klunder was nogal stellig in 2012: “Vrouwen kunnen niet denken” (daarna zei hij dat mannen niet kunnen voelen, maar dat viel een beetje weg). Zijn collega Herman Finkers zei: “In elke relatie wordt na een tijdje gezeurd en gezeverd. Ik heb geen idee waarom vrouwen dat doen.”
Investeerders van V&D opgelet: ik kan jullie redden!
Nee, dat is geen grootspraak. Geef me drie (nee twee is genoeg!) weken de tijd om te werken met een paar retailgekken. Nee, niet zo’n azijnpisser als Cor Molenaar, maar mannen en vrouwen met positieve energie. Iemand van G-Star en van Kruidvat, een directeur van een shopping mall in Zuid Korea en een vrijdenker zoals Daan Roosegaarde.
Kill de hunters
Onder de toenmalige tribune langs de Bosbaan zat een gehaktballen-met-mayonaise-kantine. “Lekker anoniem” zei Henk Mastwijk, ooit een beroemde headhunter. Dat viel tegen; zijn concurrent Henny Koerselman zat in een hoekje met Wim Ubachs (of zo) papieren door te bladeren.
Niemand begrijpt mij
Er is een aantal organisaties en branches die vinden dat ze niet begrepen worden door ons. En met ons bedoel ik dan reclamemakers. Bijna alle mode- en parfummerken vinden dat wij er geen moer van snappen. Ze maken alles in huis want ze voelen zich ver verheven boven het platte volk dat zich reclamemakers noemt.
Lodewijk van der Peet: Super op TV
Moet jij ook een traantje wegpinken bij de laatste commercial van Albert Heijn? Ik wel drie. De Sinterklaas- en Kerstcommercial laten een nieuwe aanpak zien. Een klein verhaaltje dat me bij de strot grijpt. Warm en mooi gemaakt (het mocht wat kosten). Bijkomend voordeel van de vernieuwde aanpak is dat Harry Piekema de hoofdrol niet meer speelt. Ik voorspel dat wat ontroeringsaandeel, sympathie-aandeel en creativiteitsaandeel Albert Heijn in 2015 terrein gaat winnen.
- AlgemeenNieuws JONGERENICONEN 2025 - POV: 'Geef me...Nieuws SAN breidt ABC jury uitNieuws Vierdaagse Nijmegen blijft nationale...Weblog [column] 'Blokker is het perfecte...Nieuws Onderzoek: CEO verwacht dat AI...Nieuws KPN's 'Piece of me'-case wint Grand...
- B2BNieuws ‘What Matters 2025’-trendrapport:...Nieuws De marketingtransfers van week 50,...Nieuws Nederlandse missie SXSW 2025:...Nieuws AI-trends 2025: de AI-generatie en...Nieuws Brancheverenigingen: marketinggids...Weblog [column] LinkedIn biedt als...
- BureausNieuws [interview] ADCN herontdekt kracht...Weblog [column] In alle eerlijkheid...Nieuws John Meulemans partner bij Hibou...Nieuws Abovo Maxlead neemt DASE Analytics...Nieuws Retailmediarevolutie: De hype voorbijWeblog [column] Creativiteit heeft geen...
- ContentmarketingNieuws Nieuwe vuurwerkcampagne...Weblog [column] Nu ook al in de advent...Nieuws Interview: Van saaie snijboon tot...Nieuws Interview: 'Jongeren willen geen...Nieuws Interview: Hema verovert TikTok met...Weblog [column] De klantreis: jeuk- of...
- DesignNieuws Fernhout over iconische fotografie Nieuws Jaguar toont lef met komst Type 00Nieuws ASML en Van Gogh Museum verlengen...Nieuws ADCN Awards 2024 open voor inzendingenWeblog [column] Jaguar: De dood of de...Nieuws PostNL lanceert decemberzegels met...
- Food en RetailNieuws [onderzoek] 'Tien procent meer vraag...Nieuws Mora mikt op feestdagen met...Nieuws Foodmerken Unox en Zwan verkocht aan...Nieuws Unilever verkoopt merk Conimex aan...Weblog [column] foodexpert Elody de Vries:...Nieuws Joyce Bierman (AH) over foodtrends...
- MediaNieuws Peter Contant ontvangt LOF d’Or...Nieuws Magna: Digitale media blijven de...Nieuws AMMA Awards 2025: tijdloos sterk...Nieuws Mediahuis: lancering Mediahuis RaaktNieuws Artsen zonder Grenzen:...Nieuws Samen kijken versterkt impact van...
- Online MarketingWeblog [column] The power of women in...Nieuws [branded content] Belangrijke online...Nieuws Gen Z en Millennials verkiezen de...Weblog [column] SearchGPT: de nieuwe...Nieuws Onderzoek Visa: 31% online shoppers...Nieuws Waarom de huidige...
- SponsoringNieuws RTL partner SAIL 2025Nieuws KPN is wederom hoofdsponsor van SAIL Nieuws Line-up Vrienden van Amstel is bekendNieuws Picnic titelpartner van wielerploeg...Nieuws Energiedirect en PSV brengen negende...Nieuws Eredivisie wordt VriendenLoterij...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Peter Contant ontvangt LOF d’Or... 19-12-2024
- Magna: Digitale media blijven de... 17-12-2024
- AMMA Awards 2025: tijdloos sterk... 12-12-2024
- Mediahuis: lancering Mediahuis Raakt10-12-2024
- Artsen zonder Grenzen:... 06-12-2024
- Samen kijken versterkt impact van... 27-11-2024