Joyce Bierman (AH) over foodtrends richting Kerst en 2025

Joyce Bierman (AH) over foodtrends richting Kerst en 2025
  • Food-en-retail
  • 16 dec 2024 @ 11:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodTrendsMarketing

Albert Heijn presenteerde tijdens het j.l. media-event voor de foodpers en influencers nostalgische gerechten met een twist, in aanloop naar de Kerst. Allerhande-hoofdredacteur Joyce Bierman deelt met ons de hoogtepunten, trends en vertelt over 'Mijn AH assistent' die met AI helpt bij het samenstellen van het kerstmenu.

Van een marktleider als Albert Heijn wordt jaarlijks een nieuwe eigen trend verwacht. Was dat in 2023 de 'cirkel'-trend (lees terug op MT: Cirkel verbindt in Kerst Allerhande 2023), is dat in 2024 de 'piramide' die verwijst naar de kerstboomvorm. Bierman legt uit dat die driehoek deze decembermaand in honderden varianten wordt uitgerold. Met een speciale rvs-piramidebouwer verkrijgbaar bij AH, kun je in deze vorm bijvoorbeeld van alles richting de piek vastspiezen met sateprikkers. Van marshmellow en fruit tot (vega) balletjes, olijven en sushi. Een driedelige, stapelbare siliconenvorm maakt kegelvormige baksels mogelijk.


Presentatie Joyce Bierman

Bierman begint haar presentatie in een skihut van Up Events te Weesp aan een fraai gedekte tafel met de opmerking dat het nogal onstuimig is in de wereld, niet iedereen heeft het goed. Het is belangrijk ook daar aan te denken en je juist extra bewust te zijn van de geborgenheid van Kerst, waar je met je dierbaren veilig bent en kan genieten. Ook aan wie een minder dikke portefeuille heeft is door Albert Heijn gedacht: zo is er al een Kerstdiner met drie gangen voor nog geen €6,- p.p. 'Daarnaast zijn er ruim 400 AH Excellent-producten en –gerechten in de 1000 AH winkels en online, plus de "AH Kerstmakers" die ieder gerecht helemaal afmaken en een ruim vega(n) assortiment. De speciale kerst Allerhande, Ah.nl en de Mijn AH assistent in de app bieden daarnaast genoeg inspiratie om deze feestdagen écht uit te pakken.'  

Twee soorten koks
De AH Kerstmakers blijken een soort bouwstenen te zijn voor een oogverblindend gerecht, waarvoor in de winkel dan bijvoorbeeld de meringue-basis te vinden is in piramiddevorm - het thema van dit jaar. Versier 'm verder zelf. Ingaand op de kersttrends in food, vertelt Joyce Bierman deze te identificeren door 'social listening'. Dat wil zeggen: wat gebeurt er op bijvoorbeeld TikTok? Welke insights leveren beppalde gerechten op, welke chefs zijn hot en wat maken zij? Wat melden andere foodmedia en trendvoorspellers? Begin januari worden zo al de meest interessante foodtrends samengebracht. 'Daar gaan we dan recepten op ontwikkelen. In de zomer zetten we alles op de foto. Begin oktober staat alles voor de kerst-editie.'

Gemaks-trend
Bierman legt uit dat er in dit proces rekening gehouden wordt met maatschappelijke trends, zoals 'gemak'. De gemiddelde kooktijd in Nederland bedraagt 29 minuten. Met Kerst heb je twee soorten kokers: de uitpakkers; en de simpele chefs, die gaan voor gemak en snel klaar. Speciaal voor de laatsten is bijvoorbeeld gourmetten aantrekkelijk, waar AH met een speciale Kerstgids en een Excellent-assortiment op inhaakt. Koksmutsen geven hierin de moeilijkheidsgraad aan. Daarnaast heb je natuurlijk de Kerst Allerhande die in een oplage van vijf miljoen exemplaren verschijnt.

Dubai pistachetrend
Als kleurenpalet werd voor de Kerst Allerhande altijd paars aangehouden. Dit jaar horen daar bewust de kleuren groen, magenta en rood bij. Bierman: 'die gaven ook in de jaren 70 hoop. Daarnaast koppelen we iets nadrukkelijker aan oud&nieuw. Centraal qua receptuur staan enerzijds klassiekers, maar wel met een moderne twist. Denk daarbij aan een garnalencocktail maar dan met Aperol Spritz. Of aan een Tiramisu plus; een bavette met miso peperroomsaus; de meringue 2.0 piramide en de door de Dubai-trend ontstane lava cake.' De beef Wellington vormt een goed voorbeeld voor de 'elk wat wils'-recepten dit jaar: op maar liefst vier manieren kun je die bereiden: klassiek / vega / vegan / voor de kids. Ook nieuw zijn de allergie-receptem, zoals glutenvrij - aansluitend op wat je tegenwoordig in ieder restaurant wordt gevraagd: 'nog dieetwensen?'

Pimptrend
Dan behandelt Bierman de vorig jaar met het goudpoeder al ingezette pimptrend: mooier maken maar. 'Die was zeer succesvol, dus is geprolongeerd. In drie stapjes helpen we je allerlei versierde gerechtjes te maken, met bijvoorbeeld balsamico parels voor mooie amuses' Qua drinken anticipeert AH op meer alcoholvrij, zo wordt de perenmocktail gelanceerd geserveerd in een glas met knettersuiker om de rand. Voor de drank kun je verder kijken in een gids die een oplage van 2 miljoen stuks kreeg.

In de nieuwe Kerst Allerhande staat 'bewust genieten' centraal, dus niet te zwaar op de maag. Denk daarbij volgens Bierman aan lichte smaakversterkers als vinigrette; aan vleesvervangers in vorm van witvis en gevogelte en/of van toevoegen van meer groente; maar ook aan geglaceerde worteltjes; en aan Eton Mess light. 'Overal staan calorieën bij', aldus Bierman. Uit het eerdergenoemde social listening en uit het zoekgedrag op Allerhande.nl blijkt dat groente vaker de basis van de (kerst)maaltijd vormt. Salades zijn in opmars; een kerstkrans van groenten was dan ook snel bedacht voor 2024. Roodlof en romanesco zijn twee favoriete groenten deze maand. Voor de kids worden bananenpoffertjes in kerstboomvorm gelanceerd; worstjes-in-bladerdeegboomvorm; en een kindervariant op Tiramisu.

Circulair dineren
De derde kerstdag staat in het teken van de left overs, waarop de AH media ook inhaken. Via de AH app kun je met een nieuwe functionaliteit scannen wat over is; wat je wilt koken en krijg je receptsuggesties. 'Weggooien is taboe. In de app vind je 2000 recepten die rond de kerst bij ons zo'n vijf miljoen keer worden geraadpleegd. Via een speciale kookstand voorkom je op de smartphone vette vingers tijdens het bereiden. '
Nieuw is de AI tijdens het koken die AH introduceert onder de naam 'AH Assistent'. Bierman licht toe dat je hiermee kan chatten, recepten vinden, culi-tips kunt delen, gericht vragen kan stellen en laten beantwoorden. 'Lekker samen met elkaar over de as van lekker eten', daar gaat Kerst anno 2024 samengevat over en daar haken alle foodtrends op in, vat de Allerhande hoofdredacteur samen.

Smakelijke plantbased innovaties
Dan gaan we verder proeven, ingeleid door Imme Heestermans, manager Allerhande. Zoals vorig jaar de nieuwe vegan garnaal indruk maakte, nu nog voordeliger gezien de bizar gestegen Hollandse garnalenprijzen; zo steelt dit jaar de nieuwe vegan Coquille saint Jacques de show. Inderdaad een plantbased weekdier op basis van champignon-stammetjes, sous vide gegaard en kant-en-klaar te koop bij Albert Heijn. De aanwezige foodmedia-VIPS zijn onder de indruk: kersttafel waardig en smaakvol, zeker wanneer opgediend in schelp.

Klassieker met een twist: Whamster
Dan krijgt CMO Johan van der Zande de vloer. Hij vertoont de nieuwe Whamsterfilm twee keer; bekijk hem in het venster hieronder. Door de originele Wham-clip naast deze tvc te vertonen, laat hij goed zien hoe subtiel en geestig veel details naar 2024 zijn getrokken. Hij is weer gemaakt met het vaste bureau TBWA\Neboko, onder creatieve supervisie van Darre van Dijk. Naast supermarktmanager Ilse en hamster Harrie, die in de commercial bijna vergeten was (traan) maar toch mee mag op skivakantie, is zelfs de originele Wham-zanger Andrew Ridgeley te bespeuren, waarop al werd gespeculeerd in de 'Whamster' (sic!)-teaser campagne voorafgaand aan 6 december 2024. Zulke teasers zijn nieuw dit jaar. Met verschillende korte commercials vlak na de hoofdcommercial, licht Albert Heijn de komende weken tot 25 december 2024 het speciale kerstassortiment verder uit. 

Influencer-wedstrijd
Tenslotte mogen de media-VIPS afdalen uit de skihut naar een enorme winterwoestijntent, waar influencers met samen tientallen miljoenen volgers samen aan het werk gezet zijn om eetbare kerstbomen te fabriceren, dit proces natuurlijk zoveel mogelijk delend. Aansluiten onthullen Heestermans en Bierman de nieuwe Kerst Allerhande-cover waarop uiteraard een boom prijkt, in vorm van een eetbaar dessert en op het eerste gezicht onnavolgbaar. Althans, Daan van der Lecq blijkt tijdens de influencerwedstrijd toch een goede poging te hebben gedaan en wint de challenge. En wie de kersteditie openslaat, ziet dat o.m. de cover makkelijker dan je denkt zelf thuis te bereiden is...
Geïnspireerd keren we thuiswaarts.
(PvWK)

* Instructiefimpje over AH AI-tool voor op je smartphone
Beeld uit de teaser op de socials

Voorbeeldgerechtje uit de nieuwe Kerst Allerhande

Bestel hier Jongereniconen 2025 (MT16/'24) v/a 17 december beschikbaar. Klik hier voor een abonnement 

BEELDIMPRESSIE AH Kerstlunch 2024

AH communicatieteam bij de Up tent in Weesp

Feestelijke kersttafel voor de foodmedia VIP-lunch

TikTok influencer Booi die begin november viraal ging als AH pepernoot

Lecq-telg Daan bekroond voor de piramide-challenge onder aanwezige food-influencers

Onthulling van de cover Kerst Allerhande met ook de 'echte' uitvoering



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken