Europees Parlement stemt in met grote inperkingen macht Big Tech
- Online
- 15 dec 2021 @ 08:36
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 15 dec 2021 @ 08:36
- Michiel van Zaane
Vandaag stemde een meerderheid het Europees Parlement in met de Digitale Markten Wet (DMA). Deze wet, die naar verwachting in 2023 ingaat, gaat de marktmacht van de allergrootste Big Tech-bedrijven inperken.
Onderhandelaar Paul Tang: ‘We zijn getuige van de grootste lobbyoperatie die Brussel ooit heeft gezien. En toch heeft het parlement vandaag ingestemd met een voorstel dat de marktmacht van techconglomeraten drastisch gaat inperken’. De Digitale Markten Wet (DMA) werd een jaar geleden gepresenteerd door de Europese Commissie met als doel machtsmisbruik van Big Tech onmogelijk te maken. Sindsdien hebben de onderhandelaars in het Europees Parlement zeventien verplichtingen en verboden uitonderhandeld die moeten gaan gelden voor de zogeheten poortwachters als Facebook, Google en Apple.
Tracking ads
Het veelomvattende voorstel pakt onder meer ‘tracking en targetting’ op het internet aan. Tang vindt dat een noodzaak: ‘Deze tracking ads zorgen voor een massale schending van onze privacy. Bovendien gaat het ten koste van traditionele media en het midden- en kleinbedrijf. Van elke euro aan advertenties steken Facebook en Google ruim 50 cent in hun zak. Ik pleit voor een verbod op tracking-ads. Het is een sterk begin dat we vandaag al besloten hebben dat minderjarigen niet langer als doelgroep ingezet mogen worden.’
Aggressieve overnames
Twee andere belangrijke onderdelen waar het parlement vandaag het over eens is geworden, is interoperabiliteit en de aanpak van agressieve overnames. Tang: ‘Interoperabiliteit is een sleutelwoord om de macht van techconglomeraten te breken. We breken hiermee systemen open waardoor we voortaan van Signal naar WhatsApp kunnen communiceren. Daarnaast maken agressieve overnames het mogelijk om innovatie en concurrentie tegen te houden. De DMA gaat meer informatie eisen over alle overnames om zo concurrentie beter te borgen.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- tracking-ads
- youtube
- beperkingen
- DMA
- big tech
- tiktok
- wetgeving
- Europees Parlement
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [branded content] Belangrijke online... 18-12-2024
- Gen Z en Millennials verkiezen de... 12-12-2024
- Onderzoek Visa: 31% online shoppers... 26-11-2024
- Waarom de huidige... 25-11-2024