Print een goed gevoel
- 9 okt 2018 @ 16:13
- Sales
Het is jammer dat wij dit blad niet hebben gedrukt. Dan had namelijk op deze pagina uw naam in goudfolie kunnen staan of was ons logo duidelijk voelbaar. Niet alleen aangenaam voor het oog maar ook uitnodigend om aan te raken en te voelen. Opvallend, persoonlijk en effectief door de digitale verrijking.
Print is (weer) helemaal in
Als marketeer wil je zo goed mogelijk de boodschap overbrengen. Aandacht trekken en vooral ook vasthouden. Met de opkomst van email en het internet ging er een wereld aan mogelijkheden open om doelgroepen te bereiken en te volgen. Maar vandaag de dag is het een hele uitdaging geworden om nog op te vallen in de massale online communicatiestroom. Daarnaast beperkt de nieuwe AVG sterk de mogelijkheden van het telefonisch en per email benaderen van consumenten.
Drukwerk heeft echter nog steeds een hoge attentiewaarde, is vrij eenvoudig te personaliseren en heeft bovendien geen last van de AVG-regels.
Extra dimensie
Konica Minolta levert hoogwaardige printers aan grafische bedrijven die een hoge kwaliteit willen leveren. “We zijn al jaren marktleider in Europa, dan doen we kennelijk toch iets goed,” concludeert Peter Veldhuysen, Manager Sales & Marketing Professional Printing. “Maar ook wij blijven ons verder ontwikkelen om marketeers goed te kunnen blijven bedienen. Printen is meer dan alleen papier en kleur, we kunnen het op meerdere manieren verrijken.”
Die ontwikkeling richt zich op een belangrijk zintuig: de tast. Het is nu namelijk ook mogelijk om volledig digitaal een spotvernis of een laagje folie (goud, zilver of hologram) te verwerken. Denk daarbij aan personalisatie in de vorm van een naam die glimmend is gedrukt, zelfs variërend in dikte, of een slingermotief in goud en zilver.
“Het zijn bestaande druktechnieken,” legt Veldhuysen uit. “Maar anders dan voorheen zijn er geen dure stempels nodig en kan iedere individuele print anders zijn. Het effect is een luxe en attractieve één-op-één-mailing die gegarandeerd de aandacht trekt en vasthoudt. Een mooi voorbeeld is één van onze klanten in Duitsland die voor een warenhuis de verjaardagsmailingen verzorgt. Daar krijg je als klant een prachtige, opvallende kaart met onder andere je eigen naam in goud. De respons op die kaart is ontzettend groot en wordt door de klant heel hoog gewaardeerd.”
Verpakkingen met gevoel
De verpakking is voor veel producten minstens net zo belangrijk als het product zelf. In het schap wil je opvallen en dat lukt zeker met verschil in textuur en glans. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een dergelijke verrijking leidt tot meer aandacht en tot een 80 procent grotere kans op aanraken en vastpakken. Belangrijker: eenmaal vastgepakt is de kans op aanschaf ook vele malen groter.
De verrijking met digitale technieken maakt dat deze ook bereikbaar en betaalbaar is in kleinere oplagen. Veldhuysen: “Met kleine oplagen kun je ook veel makkelijker experimenteren en testen. Bijvoorbeeld door een A/B-test of het aanpassen van de verpakking voor acties zodat je het verschil kunt meten. Zo wordt het leven van een marketeer nog leuker en makkelijker.”
Er komt meer
“Binnenkort komen we met het GenARate-platform waar iedereen na een uurtje cursus zelf toepassingen kan maken voor Augmented Reality (AR). Vanuit de print-uiting kun je geïnteresseerden bijvoorbeeld direct een filmpje of een 3D-voorbeeld laten zien of een brochure laten doorbladeren. Bij een kijk-of-u-gewonnen-heeft-actie kun je zo de uitslag een stuk feestelijker maken met virtuele confetti en ballonnen. Of iemand het nieuwste model auto van binnen laten ervaren. Of laten toespreken door een celebrity. De mogelijkheden zijn eindeloos, je spreekt meer zintuigen aan en daarmee wordt de aandacht en effectiviteit groter.”
Een volgende stap voor Konica Minolta wordt het aanbieden van een portal waarin bedrijven zelf campagnes kunnen bouwen op basis van eigen componenten in hun eigen huisstijl. Filialen kunnen relevante delen van bijvoorbeeld folders, mailingen en email-nieuwsbrieven aanpassen en daarmee een campagne plannen en uitvoeren in zowel print als online.
“Als derde pijler, naast hard- en software bieden wij ook dienstverlening aan marketeers middels Konica Minolta Marketing Services,” voegt Veldhuysen daaraan toe. “Zij verzorgen al jarenlang de uitvoering van campagnes voor grote merken als Heineken, Unilever, BMW en Renault. Dienstverlening is voor ons onlosmakelijk verbonden met ons productaanbod.”
Print, en wel hierom
Print is niet ‘plat’, je kunt het tegenwoordig heel makkelijk verrijken. Op het printwerk zelf met verschillende soorten folie en vernis en door middel van Augmented Reality.
De digitalisering maakt kleine oplagen mogelijk en zelfs één-op-één-personalisaties zijn al snel rendabel. Mooi drukwerk geeft letterlijk en figuurlijk een goed gevoel: dat biedt een wereld aan mogelijkheden voor slimme, creatieve marketeers.
Meer informatie:
sensory-experiences.konicaminolta.eu
ms.konicaminolta.com
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Ed Stibbe over PIM nominatie 'Duurzame Verleiding'
- De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal...
- Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit...
- Onderzoek: 'Morele mismatch reden opstappen jongeren'
- Sanquin en Gladiator II eren bloeddonors met standbeeld
- [column] 'Employer branding is geen vak apart'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events