Zorgmarketing jaaroverzicht: oktober,november,december

  • Algemeen
  • 26 dec 2014 @ 13:00
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • StichtingMarktwerkingKwaliteitZorgverzekering

MarketingTribune Zorg blikt deze week terug op het afgelopen jaar met artikelen en interviews, die eerder dit jaar op de site zijn geplaatst. Vandaag de maanden oktober, november en december. Van succesvolle contentmarketing in de zorg, de psychologie achter kleuren in zorgmarketing tot beperkingen en kansen voor de online farma-marketeer.

Fatima Zorg ontvangt internationaal Planetree label (oktober)
Fatima Zorg, een zorginstelling voor de begeleiding en behandeling van mensen met een ernstige verstandelijke beperking, heeft als allereerste ter wereld in de gehandicaptenzorg het internationale Planetree label voor mensgerichte zorg in ontvangst mogen nemen. Het label geeft aan dat de instelling voldoet aan de twaalf componenten van het Planetree zorgmodel…

Nieuwe trend in liefdadigheidsland? (november)
De Ice Bucket Challenge, Alpe d’Huzes, Movember en Nomakeupday. Stuk voor stuk voorbeelden van ernstige ziekten en aandoeningen die door slimme marketeers zijn gekoppeld aan ludieke acties die aanslaan bij het grote publiek. Wat is de aantrekkingskracht van deze acties voor het goede doel? En welke rol spelen social media?…

Maak jij het verschil in de zorg? (oktober)
Al in de middeleeuwen gingen geneesmeesters en kwakzalvers langs de deur om tegen betaling mensen van hun kwalen af te helpen. Toch werd pas in 1987 voor het eerst gesproken over ‘marktwerking’ in de zorg. De Commissie Dekker bracht toen zijn advies uit. Meer marktwerking moest leiden tot meer kwaliteit, lagere zorgkosten en meer keuzevrijheid voor de patiënt…

[Boek] Succesvolle contentmarketing in de zorg (december)
Richard van Berkel, directeur en medeoprichter van LVB Networks, is auteur van het boek ‘Succesvolle contentmarketing in de zorg’. Zijn tip: ‘Haak in op de mediaconsumptie van de hedendaagse consument, overtuig met inhoudelijke communicatie en besef dat zelfs de meest ideële zorgverlener iets moet verkopen: autoriteit en betrouwbaarheid.’…

Terugblik op eerste Stoptober in Nederland (november)
De succesvolle Engelse campagne Stoptober is in oktober ook in Nederland van start gegaan. Via nationale en sociale media zijn rokers aangemoedigd om in oktober 28 dagen te stoppen met roken. Met succes: bijna 40.000 rokers zijn de uitdaging aangegaan. Campagnemanager Debbie Prijs kijkt terug op een geslaagde eerste Stoptober in eigen land…

Beperkingen en kansen voor online farma-marketeer (1) (oktober)
Dat de farmaceutische sector qua marketing achterloopt op andere sectoren komt enerzijds door de beperkingen die wetgeving de farmaceut oplegt en anderzijds door de angst voor nieuwe meldingen van bijwerkingen. Dat er toch vooruitgang is, komt doordat de kansen voor de farma-marketeer online groot zijn. Dit zijn kansen die een pull-effect teweegbrengen…

De psychologie achter kleuren in zorgmarketing (december)
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat kleur van grote invloed is op de keuzes van consumenten. Voor zorgaanbieders worden een sterk logo en herkenbare huisstijl daarom ook steeds belangrijker. Ontwerper en illustrator Jeanne Melchels vertelt over kleurgebruik in de zorgsector. Ook weet zij welke kleuren in een logo en huisstijl aanspreken of juist afstoten…

'Contentmarketing biedt de zorgsector enorme kansen' (november)
Sanne Gooskens en Erica Bouma hebben Spring marketing opgericht. Erica vertelt: ‘Juist in de zorgsector biedt contentmarketing, ons specialisme, enorme kansen. Als je content goed en structureel inzet en het verhaal van je organisatie op verschillende manieren deelt met je doelgroepen, zorg je ervoor dat klanten je vinden en zich aan je willen verbinden.’…

[Forum] Van polisjungle tot vernieuwend marktconcept (december)
Jos Nederpel, consultant en partner bij VODW Marketing, en Jan Berkvens, partner Health bij IG&H Consulting & Interim, geven vandaag namens het panel zorgverzekeraars een reactie op de stelling: ‘2014 was voor zorgmarketing een enerverend jaar’. Een terugblik op het afgelopen jaar door de ogen van twee marketingexperts…

Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken