Zorgverzekeringen: 'Kijken, kijken en pas heel laat kopen'
- Algemeen
- 11 feb 2015 @ 07:03
- Link
-
Redactie Zorgmarketing
Redactie
MarketingTribune - MarktwerkingZorgverzekering
- 11 feb 2015 @ 07:03
- Redactie Zorgmarketing
Een recordaantal van maar liefst 6,5 miljoen Nederlanders heeft zich eind vorig jaar op een nieuwe zorgverzekering georiënteerd. Slechts 1,1 miljoen consumenten hebben de overstap daadwerkelijk gemaakt. Dat blijkt uit onderzoek van M2Media & More en MeMo2.
Het aantal overstappers, geregistreerd door informatiecentrum Vektis, laat zien dat de zorgverzekeraars dit jaar minder Nederlanders hebben weten te overtuigen om daadwerkelijk over te stappen: 1,1 miljoen overstappers dit jaar versus 1,2 miljoen vorig jaar. Bijna de helft van deze overstappers (45 procent) heeft de switch bovendien pas gemaakt in de laatste vijf dagen van het jaar.
Oriënteren
‘De oriënterende consument heeft kennelijk alle beschikbare tijd nodig om wijs te worden uit de enorme diversiteit van producten, regels en aanbieders. Combineer dit met de beperkte kennis van de gemiddelde consument en het mag geen verrassing heten dat de potentiele switcher vooral druk was met het verkrijgen van inzicht in de best passende verzekering,’ aldus de onderzoekers. De meest gebruikte oriëntatiekanalen hiervoor waren ook dit jaar weer de website van een aanbieder (54 procent) en vergelijkingswebsites (50 procent).
Vergelijker-van-vergelijkers
De dertienhonderd verschillende combinaties zijn volgens de onderzoekers door de online vergelijkers nauwelijks meer overzichtelijk terug te koppelen aan de consument. De enorme verscheidenheid aan merken, producten, aanvullingen, selecties, tekortkomingen en tarieven doet de consument enkel nog meer twijfelen. Er ontstond weer een roep om de vergelijker-van-vergelijkers.
Switchers
De Nederlanders die wel zijn overgestapt omdat een andere zorgverzekeraar beter uit een vergelijking kwam, zijn overwegend de hoger opgeleiden tussen de 25 en 34 jaar oud. De switchers wonen voornamelijk in de grote steden en zijn student of zelfstandig ondernemer. Lager opgeleiden en ouderen bleven bovengemiddeld vaak zitten waar ze zaten - vaak in de foutieve veronderstelling dat een nieuwe verzekeraar hen mogelijk niet zou accepteren.
Inzichten
Resultaat van de onduidelijkheid voor de consument is volgens de onderzoekers dat de keuze voor een nieuwe zorgverzekeraar minder rationeel plaatsvindt, maar meer gedreven wordt door eerdere ervaringen en het gevoel van vertrouwen dat de verzekeraar uitstraalt. Een ander gevolg is dat de keuze om te switchen vaker achterwege blijft.
Jack van den Burger, strategy director van M2Media: ‘Een belangrijk inzicht voor de ruim veertig actieve merken in deze markt die doorgaans alleen in het jachtseizoen van zich laten horen en in deze laatste zes tot acht weken van het jaar gezamenlijk ruim 70 miljoen euro aan media besteden. Zij doen er goed aan het gehele jaar te bouwen aan hun bekendheid als betrouwbare verzekeraar zodat zij daar tijdens de laatste weken van het jaar de vruchten van kunnen plukken. Doen zij dat niet, dan is het wellicht een goed idee om consumenten de mogelijkheid te bieden zich aanvullend te laten verzekeren tegen keuzestress. Maar of dat bij een therapeut bij u in de buurt kan, is natuurlijk nog maar de vraag...’
In samenwerking met M2Media & More heeft MeMo2 onderzoek uitgevoerd om meer inzicht te krijgen in de switchintentie (meting in november 2014) en het feitelijke switchgedrag (meting in januari 2015) omtrent zorgverzekeringen in Nederland. Tussen november 2014 en januari 2015 hebben 1.560 Nederlanders van 18 jaar en ouder deelgenomen aan het online onderzoek. De resultaten zijn gewogen op geslacht, leeftijd, inkomen, regio en opleiding naar de Gouden Standaard 2014 (CBS/MOA) om een representatieve steekproef te garanderen.
-
Redactie Zorgmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/zorg/
- Profiel »
- M2Media & More
- Marktwerking
- MeMo2
- Overstapperiode
- Vektis
- Zorgverzekeraar
- Onderzoek
- Zorgverzekering
- Vergelijkingssite
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- KPN's 'Piece of me'-case wint Grand Euro Effie
- JONGERENICONEN 2025 - POV: 'Geef me de ruimte'
- [column] 'Blokker is het perfecte voorbeeld van hoe het niet...
- Marjolein Montijn-Groenendijk nieuw bestuurslid PvKO
- De marketingtransfers van week 50, 2024
- Onderzoek: CEO verwacht dat AI steeds meer banen gaat vervangen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events