Mevr. De Vries centraal! Betere ouderenzorg tegen minder kosten

  • Algemeen
  • 20 feb 2015 @ 09:30
  • Link
  • Alice van den Boogaard
    Alice van den Boogaard

    Opportunity Manager
    Value X i.o.
  • OuderenzorgApps

Deze blog is een vervolg op mijn vorige blog ‘Mevr De Vries blijft langer zelfstandig thuis wonen’. Mijn eerste blog over mevrouw De Vries is veel gelezen op deze website. Ik heb er met veel mensen over gesproken; media, ouderenbelangen organisaties, gemeenten, etc. Reacties zijn allemaal positief. Dit is zoals men ouderenzorg graag ziet. Men vindt het een geweldige applicatie.

Lees hier mijn eerste blog over mevr. De Vries.

Punt is: primair gaat het verhaal gaat over het invullen van de behoeften van mevr de Vries. Daarmee wordt haar leven aangenamer, en dalen haar zorgkosten. Daarmee wordt mevr de Vries weer een actief persoon in onze samenleving.
Met inzet van mantelzorgers, vrijwilligers uit de buurt en verschillende (commerciële) zorginstellingen worden de behoeften van mevr. De Vries centraal gesteld. Van een eenzame oudere dame die de deur niet meer uit kwam werd mevr. De Vries weer een zeer waardevolle participant in onze samenleving. Ze blijft langer op een prettige manier zelfstandig thuis wonen.

Tafeltje dekje
Dit is wat we allemaal graag willen voor onze ouders en grootouders. De realiteit van vandaag is echter anders. Mevr. De Vries heeft de maken met verschillende partijen: voor het aandoen van haar steunkousen, tafeltje dekje, thuiszorg, het is zeer lastig om vrijwilligers te vinden, etc. Allemaal verschillende organisaties met hun eigen procedures, hun eigen websites, telefoonnummers en applicaties. Allemaal gericht op een enkele taak en daarbij ook niet op sociale interactie en al helemaal niet op het zorgen dat mevr de Vries een waardevolle participant in onze samenleving blijft. Het is voor mevr. De Vries en haar mantelzorgers ook moeilijk om door de bomen het bos te vinden, die zorg en inzet van vrijwilligers die de behoeften van mevr. De Vries op maat invullen.


Samenwerking Om de behoeften van mevr. De Vries in te vullen en van haar een gelukkige, participerende en waardevolle oudere te maken is het nodig om zorg rondom ouderen op een andere manier in te richten. Hiervoor zijn twee voorwaarden: 1) vanuit het perspectief van mevr de Vries naar de eigen rol en het eigen aanbod kijken en 2) samenwerken.
Samenwerking en een combinatie aanbieden die helemaal aansluit op de behoeften van mevr de Vries, heeft positieve effecten voor alle betrokken partijen: de kwaliteit van leven voor en de zelfredzaamheid van mevr. De Vries gaan omhoog, ontlasting van mantelzorgers, vrijwilligers kunnen zelf participeren en contact leggen, (commerciële) zorginstellingen kunnen inspringen en hun aanbod afstemmen op behoeften, minder declaraties voor de zorgverzekeraar.

Applicatie
Een app is natuurlijk niet onbelangrijk is het verhaal. Om mevr. De Vries goed te helpen is het ook belangrijk dat het gecombineerde aanbod haar wordt aangeboden in één handige en begrijpbare tool. Dit hoeft natuurlijk helemaal geen nieuwe applicatie te zijn. Je kunt ook bestaande middelen effectief combineren. Maar, de applicatie is een middel dat een doel dient: betere ouderenzorg tegen minder kosten. Alleen maar voordelen!
De vraag is: wie zou dit moeten regelen? Wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor de zorg van mevr. De Vries? Wie is de probleemeigenaar van mevr. De Vries? Wie trekt de kar als je het hebt over betere ouderenzorg tegen minder kosten? Is dat een rol voor gemeenten? Voor zorgverzekeraars? Ik hoor het graag!

Alice van den Boogaard

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken