'Consument ziet peulvrucht over het hoofd als vleesvervanger'

'Consument ziet peulvrucht over het hoofd als vleesvervanger'
  • Content
  • 12 jul 2024 @ 10:12
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

67% van de Nederlanders ziet de peulvrucht - zoals de bruine boon, linzen of kidneyboon – nog niet als geschikte vleesvervanger. Dit blijkt uit het Nationale Bonenonderzoek, dat Hak liet doen onder Nederlandse consumenten.

Volgens Hak, dat zelf veel peulvruchten verkoopt, kan een gezin honderden euro’s per jaar kan besparen als ze vlees een keer per week verruilen voor bonen. Die wissel is niet alleen goed voor de portemonnee, maar ook voor het klimaat, want bonen hebben een lagere CO2-uitstoot. 

Uit het Nationale Bonenonderzoek blijkt dat de bruine boon nog steeds de favoriete boon van de Nederlander is, gevolgd door de witte boon en de kikkererwt. De favoriete maaltijd met bonen van de Nederlander is dan ook chili con carne. Curry met linzen en curry met kikkererwten zijn nummer twee en drie in de lijst. 

Gezondheidsvoordelen
Het onderzoek laat verder zien dat consumenten weinig kennis hebben over de gezondheidsvoordelen van peulvruchten. Ze zijn een bron van plantaardige eiwitten en door vlees af en toe te vervangen door peulvruchten, krijgen consumenten meer vezels binnen en minder verzadigd vet. Bovendien verlagen peulvruchten het LDL-cholesterol, wat helpt om de bloedvaten gezond te houden. De Gezondheidsraad stelt dat Nederlanders doorgaans al voldoende eiwitten eten en zij zich daarom überhaupt geen zorgen hoeven te maken over een tekort aan eiwitten, als zij regelmatig bonen op het menu zetten in plaats van vlees.

Boonus-calculator
Om inzichtelijk te maken wat je zou kunnen besparen, heeft Hak een tool ontwikkeld: de ‘Boonus-calculator’. De calculator laat zien wat consumenten kunnen besparen in euro’s, als ze vlees een keer vervangen door peulvruchten. De calculator vergelijkt de gemiddelde categorieprijs van vlees in een maaltijd, met de gemiddelde categorieprijs van een geschikt alternatief in peulvruchten. De wissel van vlees naar peulvruchten kan voor een gezin al gauw oplopen tot honderden euro’s per jaar. Als een gezin van vier personen bijvoorbeeld twee keer per week kipfilet vervangt door kikkererwten, levert dat een jaarlijkse besparing op van € 476,32.

 Hak hoopt dat de calculator consumenten motiveert om vaker voor de peulvrucht te kiezen als vleesvervanger. Uit recente CBS-cijfers blijkt dat consumenten door de hoge vleesprijs vaker andere keuzes maken. Het onderzoek bevestigt dit: sommige Nederlanders kiezen vanwege de prijs voor minder vlees (29%). Anderen gaan juist vaker voor goedkoper vlees (32%), bijvoorbeeld in grootverpakking of zonder keurmerk.

Naast winst in euro’s laat de calculator zien wat consumenten kunnen besparen aan CO2-uitstoot, met deze wissel naar peulvruchten. Bonen hebben een veel lagere uitstoot dan vlees en leveren bovendien een positieve bijdrage aan een bodem en biodiversiteit, met hun vlinderbloemige gewassen, die stikstof opslaan in de grond. Bovendien hebben peulvruchten weinig water en kunstmest nodig om te groeien, zo staat ook in de Nationale Eiwitstrategie.

Recepten
Veel Nederlanders weten nog niet hoe ze bonen lekker kunnen klaarmaken, zo blijkt ook uit het onderzoek. Zeker een derde van de consumenten geeft aan niet te weten wat voor gerechten ze kunnen maken met peulvruchten. Zij geven aan dat dat een drempel is om vaker bonen te gaan eten.  De Boonus-calculator biedt naast inzicht ook inspiratie met recepten.

Supermarkt
De Gezondheidsraad kwam onlangs met een advies dat Nederlanders moeten streven naar een dieet dat voor 60 procent plantaardig en 40 procent dierlijk is (2). Op dit moment is die verhouding nog andersom: het merendeel van de eiwitten (57%) die Nederlanders binnenkrijgen bestaat nu uit dierlijke voedingsmiddelen. 

Nicole Freid, algemeen directeur bij Hak: ‘Als we willen dat consumenten meer plantaardig gaan eten, moeten we de peulvrucht echt een veel beter podium geven. Iedere consument zou moeten weten dat peulvruchten niet alleen heel smakelijk zijn maar ook wat ze doen voor je gezondheid en het milieu. En dat je er dus ook nog eens serieus geld mee kan besparen bij het boodschappen doen.’ 

‘Daarom willen we consumenten helpen en inspireren om vaker peulvruchten te eten, maar dat kunnen we zeker niet alleen. Het is van groot belang dat supermarkten de peulvrucht een beter podium geven, bijvoorbeeld door ze een veel prominentere plek te geven in de winkel.  Ze zouden bij het ‘vers-eiland’ moeten staan, want dat is dé plek waar consumenten zich laten inspireren. Peulvruchten verdienen het om in de spotlight gezet te worden omdat ze een cruciale rol spelen in de transitie naar meer plantaardige en duurzame voeding. Duurzaam eten is niet per definitie ‘duur’, het kan juist goedkoper zijn en dat zou iedereen moeten weten: de peulvrucht is daarvan hét bewijs.’

Foto: Nicole Freid, algemeen directeur Hak.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken