[column] Waarom keert LinkedIn je de rug toe?

[column] Waarom keert LinkedIn je de rug toe?
  • Media
  • 11 okt 2024 @ 10:44
  • Link
  • Michiel Verstraten
    Michiel Verstraten

    Founder @ YouLynq.me
    YouLynq.me
  • Geen tag

Ciao, ik ga ervan door! "Waarom?", vraag je je dan af. Precies zoals ik je hier letterlijk de rug toekeer, voelt het soms alsof LinkedIn je ook de rug toekeert.

Het lijkt wel of niks meer helpt om je bereik te vergroten. Wat is hiervan de oorzaak?

"Het algoritme is weer veranderd!", horen we overal. We moeten nu allemaal video's maken, want dat is weer helemaal 'in'. Of we proberen de post formats van de LInfluencers na te doen, omdat die blijkbaar het geheim hebben ontdekt. Hier gaat het niet om! Waar het wel om gaat is het verhaal dat je vertelt.

Waar gaat het mis?

Wat er écht ontbreekt op LinkedIn is storytelling. We zijn zo eager om onze producten of diensten te promoten en successen te delen, dat we vergeten de connectie te maken met ons netwerk. De focus ligt te veel op snelle resultaten in plaats van het bouwen van relaties.

In plaats daarvan posten we massaal generieke AI-content. Berichten, reacties en zelfs comments worden tegenwoordig steeds vaker door bots gegenereerd. Bizar toch?! Wist je dat het aantal AI-geschreven posts op LinkedIn de afgelopen zes maanden met 200% is toegenomen? Is het echt zo dat we LinkedIn veranderen in een tweede Instagram of Facebook, waar alles draait om oppervlakkige interacties?

Waarom werkt AI-content niet?

AI-content is te standaard en mist persoonlijkheid.

Mensen voelen dat en daardoor scrollen ze snel door zonder echt te reageren. Dit is slecht voor je bereik, omdat je geen vertrouwen creëert en al helemaal geen waardevolle relaties opbouwt. Het resultaat? Je bereik stort in en je trekt anderen in je netwerk met je mee.

Wat moeten we anders doen?

Stop met je te richten op kortetermijnresultaten. Netwerken en personal branding zijn een marathon, geen sprint. Zoals ik vaak zeg: je moet tussen de 7 en 21 keer in beeld komen voordat iemand jou of je bedrijf echt gaat overwegen. Dit bereik je door oprechte connecties te maken en verhalen te delen die mensen aanspreken.

Authenticiteit is je kracht. Wanneer je hele strategie wordt overgenomen door AI, verlies je het menselijke aspect dat mensen aantrekt.

Het posten van 20 AI-gegenereerde reacties per dag is niet de oplossing. Mensen herkennen het en het werkt juist averechts: je verliest geloofwaardigheid en maakt geen echte verbindingen meer.

Het belang van persoonlijke relaties

Die echte verbinding is precies wat je nodig hebt. Wist je dat 80% van je new business voortkomt uit je bestaande netwerk? Warme relaties die je door de jaren heen hebt opgebouwd zijn goud waard. Daarom is het belangrijk om vol te houden, te blijven geloven in je aanpak en consistent te blijven in je opvolging. Bouw nieuwe relaties en onderhoudt je huidige relaties. Dat zijn de twee sporen.

What's the plan?

Wil je echt meer bereik? Geef mensen dan iets echts om op te reageren. Gebruik AI als hulpmiddel, maar leun er niet te veel op. Vertel authentieke verhalen en chat persoonlijk met mensen. Dat is wat mensen aanspreekt en ondanks dat het misschien langer duurt, is het resultaat op lange termijn veel groter dan de standaard posts en flows die je tegenwoordig overal ziet.

Mijn idee is dat we, ondanks de druk om ons heen om meer te automatiseren, juist terug moeten naar de basis: persoonlijke relaties opbouwen. Deel niet alleen wat je doet, maar ook waarom je het doet. Geef je netwerk een reden om te reageren.

Foto: Angelique Merks

 

Michiel Verstraten

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken