De Luisterlijn en Beter Horen bundelen krachten

De Luisterlijn en Beter Horen bundelen krachten
  • Sponsoring
  • 24 sep 2024 @ 08:42
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Tijdens de Week tegen Eenzaamheid, van 26 september tot en met 2 oktober, slaan de Luisterlijn en Beter Horen de handen ineen om eenzaamheid in Nederland onder de aandacht te brengen. Een luisterend oor en goed gehoor zijn zeer belangrijk voor het welzijn van mensen die zich eenzaam voelen.

Eenzaamheid is een complex probleem dat in vele vormen voorkomt. De Luisterlijn speelt al meer dan 65 jaar een cruciale rol door mensen de mogelijkheid te bieden om hun verhaal te delen. Dag en nacht staan getrainde vrijwilligers klaar om via telefoon, chat of mail een vertrouwelijk gesprek te voeren met iedereen die daar behoefte aan heeft.

Luisterend oor
Eenzaamheid is niet alleen het ontbreken van mensen om je heen, maar ook het gevoel dat er niemand is die écht naar je luistert’, zegt Richard Coonen, directeur-bestuurder van de Luisterlijn. ‘Bij de Luisterlijn zien we elke dag hoe belangrijk het is dat mensen gehoord worden. Een luisterend oor kan net dat verschil maken dat iemand nodig heeft.’ Dat een simpel gesprek en de mogelijkheid om gevoelens te delen met de Luisterlijn een positieve impact heeft op mensen die zich eenzaam voelen, blijkt ook uit onderzoek van SEOR (2022). ‘Het is belangrijk dat mensen weten waar ze terecht kunnen voor een luisterend oor en emotionele steun.’

Tijdens de Week tegen Eenzaamheid wil de Luisterlijn het gesprek over eenzaamheid op gang brengen en mensen aanmoedigen om actief te luisteren naar mensen in hun omgeving.

Goed horen
Ook Beter Horen, specialist in hooroplossingen, ziet in de praktijk hoeveel impact slechthorendheid heeft op het sociale leven van mensen. Onderzoek naar het verband tussen eenzaamheid en gehoorverlies (2021) onderstreept dat: slechthorenden ervaren vaak uitdagingen in sociale interacties, wat kan leiden tot sociaal isolement en eenzaamheid. ‘Het is belangrijk dat onze audiciens in de winkels onze klanten altijd ondersteunen bij het omgaan met eenzaamheid. Zij herkennen de signalen en delen dezelfde waarden en missie als de Luisterlijn. Wanneer nodig, kunnen zij klanten doorverwijzen naar een luisterend oor bij de Luisterlijn’, aldus Giuseppe Vironda, General Manager bij Beter Horen.

Beter Horen wil tijdens de Week tegen Eenzaamheid het bewustzijn vergroten over de impact van gehoorverlies op eenzaamheid en mensen aanmoedigen hun luisterend oor in te zetten voor anderen. Door middel van gepersonaliseerde hooroplossingen en deskundig advies helpt Beter Horen klanten en de verbinding met hun omgeving te herstellen.

Kracht van samenwerking
'Bij de Luisterlijn en Beter Horen geloven we in de kracht van samenwerking', vervolgt Richard Coonen. 'Alleen samen kunnen we het taboe rondom eenzaamheid doorbreken en zorgen dat iedereen de aandacht krijgt die hij of zij verdient.'

Week tegen Eenzaamheid
Tijdens de Week tegen Eenzaamheid vragen alle Beter Horen-winkels aandacht voor het werk van de Luisterlijn. In een aantal Beter Horen-winkels zijn vrijwilligers van de Luisterlijn aanwezig om meer te vertellen over hun betekenisvolle werk.

Foto: Luisterlijn/Elizabeth Wattimena.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken