Fritz-kola opent bottelarij in België

Fritz-kola opent bottelarij in België
  • Food-en-retail
  • 14 okt 2024 @ 10:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingDistributie

Vanaf 1 januari 2025 zet het van oorsprong Hamburgse Fritz-kola een belangrijke stap richting internationale uitbreiding en verkorting van de transportroutes in West-Duitsland. Met Konings Juices and Drinks in Borgloon, België, breidt het drankmerk zijn aanvoerlijn uit met een bottelaar buiten Duitsland.

Dit betekent volgens het merk dat het Fritz-kola-assortiment met inhoudsmaten 0,2, 0,33 en 0,5 liter vanaf 1 februari 2025 verkrijgbaar zal zijn bij de nieuwe bottelarij. Als onderdeel van de uitbreiding richt Fritz-kola een dochteronderneming op: Fritz-kola Belgium, een société à responsabilité limitée (SRL).

Duurzamer door kortere transportroutes 
De oprichting van de nieuwe onderneming onderstreept het belang van de internationale groeistrategie van Fritz-kola en legt de basis voor een nog efficiëntere en duurzamere distributie van de producten. De locatie Borgloon is strategisch gekozen: dankzij de centrale ligging in de buurt van het drielandenpunt kunnen de milieudoelstellingen van Fritz-kola doelgericht worden nagestreefd. 'Op deze manier kan het bedrijf zijn aanwezigheid in België en Nederland verder versterken en tegelijkertijd de CO2-voetafdruk aanzienlijk verminderen door kortere transportroutes.'

Lokale aanwezigheid en flexibiliteit voor Benelux-markten 
Dichter bij klanten zijn zorgt naar eigen zeggen ook voor snellere reactietijden en verbeterde logistiek. 'Bestaande Duitse klanten zullen ook profiteren van de nieuwe bottelarij in België, aangezien de productie voor een aantal van hen ook daar zal plaatsvinden. De uitbreiding naar België is een mijlpaal voor ons bedrijf en een duidelijke verbintenis met de markten in de Benelux, die een belangrijke rol spelen in onze groei in Europa. Tegelijkertijd ondersteunt de locatiekeuze onze milieudoelstellingen. Het biedt onze klanten in West-Duitsland kortere ophaalroutes en dus minder CO2-uitstoot. Een klant uit Keulen bespaart bijvoorbeeld ongeveer 200 kg CO2 per retourrit', zegt Florian Weins, managing director bij Fritz-kola. Het project werd geïmplementeerd door Philipp Beindorf, hoofd Supply Chain, en Gesche Olesen, hoofd Inkoop, onder leiding van Oliver Moritz, directeur Operations. 

Naast de nieuwe bottelarij in België, heeft fritz-kola een netwerk van vijf bottelarijen in Duitsland (Wagenfeld, Güstrow, Sersheim, Eilenburg, Bamberg) en een logistiek centrum in Unterschleißheim. Met de oprichting van Fritz-kola Belgium SRL en de samenwerking met Konings Juices & Drinks maakt Fritz-kola naar eigen zeggen de weg vrij voor een nog grotere internationale expansie. Toekomstige stappen om het netwerk in Europa uit te breiden zijn al gepland en zullen bevorderd worden.
(PvWK | beeld: Fritz-kola)
 

Over Fritz-kola
'Fritz-kola werd in 2002 opgericht door twee studenten in Hamburg. De eerste kola werd gelanceerd in 2003, gevolgd door verschillende limonades en spritzers op sapbasis. Sinds de oprichting gebruikt Fritz-kola herbruikbare glazen flessen voor het milieu en breidt het zijn gedecentraliseerde en consumentgerichte botteling voortdurend uit. Daarnaast is Fritz-kola betrokken bij het initiatief "Every bottle helps", de beweging "Drink uit glas" en tal van projecten voor een duurzame samenleving. Mirco Wolf Wiegert en Florian Weins zijn de managing directors van het bedrijf.'

(bron: Over Fritz-kola)

Foto boven v.l.n.r.: Gesche Olesen (hoofd inkoop bij Fritz-kola), Philipp Beindorff (hoofd Supply Chain bij Fritz-kola), Oliver Moritz (directeur Operations bij Fritz-kola), Julien Jacqmin (onderhoudsmanager bij Konings Juices and Drinks), Miet Martens (fabrieksmanager bij Konings Juices and Drinks), Joris Ooms (productiemanager bij Konings Juices and Drinks).

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken