[onderzoek] Duurzaamheid belangrijk thema voor banken en verzekeraars

[onderzoek] Duurzaamheid belangrijk thema voor banken en verzekeraars
  • Algemeen
  • 14 okt 2024 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOAccountabilityMarketing

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in de verwachtingen van consumenten ten aanzien van banken en verzekeraars. Uit nieuw onderzoek blijkt dat maar liefst de helft van de Nederlanders het belangrijk vindt dat deze financiële instellingen bijdragen aan milieu en maatschappij.

Dit geldt voor alle generaties, van Gen Z tot Babyboomers. Dit blijkt uit de nieuwste editie van het What’s Happening Finance 2024 trendrapport van bureau Ruigrok onderzoek en advies.


Financieringsbeleid als sleutel tot duurzaamheid in de ogen van consumente
Consumenten zien volgens de onderzo4ekers het financieringsbeleid van banken en verzekeraars als een van de belangrijkste manieren waarop deze instellingen kunnen bijdragen aan duurzaamheid. Wanneer gevraagd naar de belangrijkste maatregelen, geeft 33% van de Nederlanders aan dat banken geen leningen moeten verstrekken aan vervuilende of niet-ethische bedrijven en projecten. Daarnaast wil 28% dat banken juist duurzame initiatieven ondersteunen.

Volgens de meeste Nederlanders is het financieringsbeleid dé manier waarop banken en verzekeraars een positieve impact kunnen maken. Bovendien vindt een kwart van de respondenten transparantie over investeringen essentieel.

'De resultaten van ons onderzoek zijn duidelijk', licht Marit Klooster, algemeen directeur van Ruigrok toe. 'Consumenten verwachten steeds meer dat banken en verzekeraars actief bijdragen aan duurzaamheid en hun verantwoordelijkheid hierin nemen.'

Het duurzaamheidsbeleid van banken en verzekeraars beïnvloedt beperkt de keuzes die consumenten maken


Ondanks de hoge verwachtingen rondom duurzaamheid, blijkt dat duurzaamheid slechts voor 10% van de Nederlanders belangrijk is bij de eventuele keuze voor een nieuwe bank. 6% geeft aan daadwerkelijk wel eens van bank te zijn gewisseld om deze reden.


Iets vaker maken Nederlanders een duurzame keuze uit het productaanbod van een bank, bijvoorbeeld het openen van een duurzame spaarrekening (10%) en beleggen in duurzame fondsen (10%).
(PvWK | beeld:  Stephen Phillips / Unsplash)


Onderzoeksverantwoording
'In het What’s Happening Finance 2024 rapport bekijken we de trends en ontwikkelingen over belangrijke thema’s binnen de financiële dienstverlening (zoals bankfraude en vertrouwen, duurzaamheid, financiële fitheid en de nieuwe pensioenwet). Het volledige rapport is gratis te downloaden via deze link. Het onderzoek is op eigen initiatief uitgevoerd door marktonderzoekbureau Ruigrok onderzoek en advies. De doelgroep bestaat uit Nederlanders van 18 jaar en ouder. In totaal hebben 1.306 Nederlanders de online vragenlijst ingevuld. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. De datacollectie liep van 11 september tot en met 27 september 2024.'

(bron: Ruigrok)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken