Musea Amsterdam lanceren eenduidige communicatieaanpak 'toegankelijkheid'

Musea Amsterdam lanceren eenduidige communicatieaanpak 'toegankelijkheid'
  • Sponsoring
  • 10 okt 2024 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOKunst & CultuurMarketing

Op initiatief van het overkoepelende netwerk Overleg Amsterdamse Musea (OAM), introduceren de musea in Amsterdam tijdens de Week van de Toegankelijkheid een nieuwe communicatiestijl om de toegankelijkheid van culturele instellingen in Amsterdam eenduidig en gemakkelijk inzichtelijk te maken.

Samen met de verschillende belangenorganisaties is daarvoor onder meer een basisset van symbolen ontwikkeld om op de websites op te nemen. De set is tevens uitvoerig getest onder de verschillende doelgroepen, meldt OAM. Zo kunnen museumbezoekers snel zien welke voorzieningen er wel of niet zijn en inschatten in welke mate het museum toegankelijk is voor bezoekers met een beperking. Deze symbolen werken als een eerste indicatie en zijn nadrukkelijk niet bedoeld als keurmerk. De lancering wordt ondersteund met een campagne waarin ambassadeurs Eva, Erik, Jess en Tijmen inzoomen op de nieuwe aanpak en tevens aandacht vragen voor heldere communicatie over toegankelijkheid van culturele instellingen. De set symbolen en de campagne werden ontwikkeld door Amsterdam&partners.


Enkele voorbeelden uit de basisset symbolen om toegankelijkheid te duiden

'Toegankelijkheid is cruciaal voor een inclusieve samenleving. We hopen dat we met deze uniforme aanpak een belangrijke stap kunnen zetten, zodat nog meer mensen kunnen genieten van kunst en cultuur in Amsterdam. Dit samen met belanghebbenden en de instellingen ontwerpen is zo belangrijk maar was ook vooral heel erg leerzaam', aldus Géke Roelink, voorzitter Overleg Amsterdamse Musea en directeur Nemo.

De campagne
De introductie van de ontwikkelde communicatiestijl wordt ondersteund met een campagne waarin de vier ambassadeurs Eva, Erik, Jess en Tijmen vertellen dat het belangrijk is om helder te communiceren over toegankelijkheid. De campagne wordt online ingezet en in landelijke dagbladen en werd ontwikkeld door Amsterdam&partners.
(PvWK)



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken