The Body Shop herrijst uit de as
- Food-en-retail
- 27 dec 2024 @ 11:40
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Retail
- 27 dec 2024 @ 11:40
- Nanny Kuilboer
Goed nieuws uit Engeland via The Guardian over de The Body Shop. De drogisterijketen is terug en hoe! Drie maanden na de redding van een faillissement door de Britse cosmeticatycoon Mike Jatania maakt het bedrijf weer winst.
Op de headerfoto Anita Roddick, oprichtster van The Body Shop, met dank aan thebodyshop.nl.
Het bedrijf ging in februari 2024 failliet, wat leidde tot de sluiting van 85 Britse vestigingen, maar zou in de eerste drie maanden onder de nieuwe eigenaren een winst van £2 miljoen hebben geboekt op £28 miljoen omzet. De retailer exploiteert nu 113 winkels in Groot-Brittannië, waar ruim 1.200 mensen werken.
83 overzeese markten
Het bedrijf, dat ooit wereldwijd 3.000 winkels had, is nog steeds actief in 83 overzeese markten met meer dan 1.300 verkooppunten. De meeste van deze winkels worden geëxploiteerd door franchisepartners, waaronder ongeveer 700 in Europa, 60 in Canada en bijna 100 in Australië, evenals India, Maleisië, Indonesië en Zuid-Korea.
Lees hier verder.
THE BODY SHOP
The Body Shop werd in 1976 opgericht in Brighton, Engeland door de in 2007 overleden - en inmiddels tot de adelstand verheven - Dame Anita Roddick, die geloofde dat zakendoen een kracht ten goede kan zijn. Zij streed - toen al! - tegen dierproeven en kwam met navulbare verpakkingen. Het activistische cosmeticamerk begon in 1986 met actie voeren in samenwerking met Greenpeace tegen de walvisvangst voor potvisolie en promootte jojoba-olie als vervanging. Een van haar quotes, die aangeeft dat iedereen het verschil kan maken: ‘Als je denkt dat je te klein bent om invloed te hebben, probeer dan maar eens te slapen met een mug in je kamer’. Na zeven jaar stond de teller al op 138 winkels. Roddick strijdt tegen genderongelijkheid, springt in de bres voor fair trade, het regenwoud en mensenrechten. Ze komt zelfs in aanraking met de politie tijdens het demonstreren, maar dat gaat volgens de aandeelhouders te ver. Roddick wordt gedwongen af te treden, totdat ze het bedrijf in 2006 verkoopt aan L’Oréal, wat niet goed valt bij haar klanten. Een Engels bedrijf verkopen aan Frankrijk is natuurlijk al not done, maar dan ook nog een bedrijf dat zich lang niet zo drukt maakt om alles waar The Body Shop voor staat. Tien jaar na de overname heeft the Body Shop meer dan 3.000 winkels in 66 landen, maar toch gaat het down hill. Het merk verzakelijkt, mist authenticiteit, staat stil en wordt in 2017 verkocht aan Natura & Co, een Braziliaans concern, maar ook dat mislukt en in 2023 wordt The Body Shop voor een prikkie verkocht aan het Duitse Aurelius, een private-equityfonds. ‘Zou ze het kunnen, dan zou Roddick zich in haar graf omdraaien’, aldus een artikel op MT/Sprout. De afloop kennen we, maar nu is het bedrijf dus toch nog gered.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- The Body Shop herrijst uit de as27-12-2024
- Bestelknop zorgenkindje webshops?27-12-2024
- Koper gevonden voor failliete Blokker 23-12-2024
- Etos valt in de prijzen met 9... 23-12-2024
- [onderzoek] 'Tien procent meer vraag... 19-12-2024
- Mora mikt op feestdagen met... 18-12-2024