Eerste Nederlandse TikTok Ad Awards uitgereikt

Eerste Nederlandse TikTok Ad Awards uitgereikt
  • Online
  • 6 nov 2024 @ 16:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • AwardsMediastrategieMarketing

TikTok heeft voor het eerst in Nederland de als beste door een vakjury beoordeelde campagnes van het afgelopen jaar bekroond. Adverteerders KPN, Bol, Hema en het creator-team van Tess V ontvingen in Club Air een 'TikTok Ad Award'. Hier de complete uitslag, het juryrapport en een korte impressie door onze special reporter.

TikTok heeft inmiddels zes miljoen actieve Nederlandse gebruikers. Eind 2023 waren dat er 5,8 miljoen, blijkt uit cijfers die TikTok recent heeft vrijgegeven. TikTok Benelux gaf begin dit jaar dit eerste interview aan de vakpers over de mega-hit onder Gen Z en -Alfa waarin opperhoofd Bastian Verhulst al vijftien prangende vragen beantwoordde. Intussen werd de tijd ook rijp voor een eigen award, voor marketeers die met hun bureau succesvol zijn met hun 'TikTok first'-strategie. Aldus geschiedde, aan de vooravond van de Amerikaanse verkiezingen voor een select gezelschap in de voormalige club iT -nu Club Air- nabij het Amsterdamse Rembrandtplein.

Na een rode loper-moment manoevreren we met een flute champagne naar de tafeltjes voor alle genomineerden. De showhost interviewt juryvoorzitter Veronika Tarjan van Unilever (foto boven), die terugblikt op de enerverende sessies om het werk te beoordelen. 'I crashed the creative spark. It was tough, but of high quality', vertelt ze. Rauwe en authentieke verhalen vormden de rode draad. 'TikTok is no one night stand', is Tarjans conclusie. 'Marketeers should push these buttons.' In de creator-modus van TikTok, bedoelt ze. Zoals MarketingTribune al eerder opperde: begin er mee te spelen, spring op de trein. Of mis hem.

Een hoge TikTok-strateeg uit het TikTok Beneluxteam maakt een vergelijking met het Fringe Festival in het Schotse Edinburgh, waar de laatste editie in augustus 2024 zo'n 4000 acts maar liefst 50.000 shows realiseerden. 'Voor miljoenen gasten. Creativiteit maakte hier het verschil. Net als op TikTok. Promotie verliep via flyers maar ook via de socials. Veel hadden daar hun TikTok-rij voor de voorstelling aan te danken.'
Via -uiteraard- verticale schermen op het podium, net als op je mobieltje, wordt haar betoog ondersteund. 'De vinger is onze grootste bedreiging', vervolgt ze. Voor je het weet word je als gebruiker en/of als merk immers weggeswiped. Wie het bijvoorbeeld wel goed deed op TikTok was volgens haar Hilton, die met influencer Paris Hilton natuurlijk in een paar seconden aansprekende content wist te produceren en die in dit geval 40 miljoen views -volgens TikTok- scoorde. En zo vele nieuwe Hilton Members verzamelde. 'It is about driving value', stelt ze, om vervolgens niemand minder dan onze eigen Raymond Cloosterman te tonen in een TikTok-campagne, waarin deze ceo en founder van Rituals met enige zelfspot zeer effectief het kerstgevoel koppelt aan zijn merk. Ook internationaal een grote hit, volgens TikTok.

Tijd voor de prijsuitreiking, zegt de Amerikaanse komische host, die zoals meer expats graag Nederlands praat. Hij weet het grootdeels Nederlandse publiek te charmeren met enkele typisch Nederlandse stopwoordjes uit zijn prille vocabulair:

  • Ja ja ja ja;
  • Waaaaat?
  • Naja;
  • Poepoe;
  • Het (zoals deze ceremonie) is een beetje spannend; en
  • He he.

'With those Dutch sounds you can build a social media imperium', tipt hij. Dan de winnaars. De shortlist van de TikTok Ad Awards Nederland 2024 met de nominaties was al even bekend. Bol, Tess V en Hema krijgen de eerste drie Nederlandse TikTok Ad Awards. Het juryrapport lees je hieronder. De winnaars ontvangen ieder naast een LED-trofee ook een online TikTok-badge, advertentietegoed op het sociale medium en paid media-samenwerking. De vakpers is even confuus over wie van de drie nu Tess V precies is als de dames op het podium staan... ach, als haar volgers dat maar weten concluderen we later. We zijn blij verrast dat ook TikTok als jongerenmedium de naam van winnaar Bol goed spelt, dus met hoofdletter. Nederlandse taalregels zijn blijkbaar relevant voor elke generatie: zo hoort het.

Er worden nog wat flink geroosterde hamburgers met ingebrand TikTok-logo rondgedragen en de bar gaat weer bijna open. De sfeer in de zaal en op de VIP-balkons wordt nog even extatisch als KPN de hoofdprijs pakt. Met het team van Dentsu Creative Amsterdam en A Bigger Circle mag KPN op kosten van TikTok als Nederlandse Greatest TikTok-inzending door naar de Europese finale; waar de beste Europese TikTok-campagne in Lissabon gekozen wordt. De casevideo's van de winnaars zijn hier te vinden: Bol, KPN, Hema, en Tess V. Leuk en interessant om weer eens iets bij te leren over dit gigantisch groeiende medium, in real life nog wel. Wordt vervolgd.
(tekst & fotografie: PvWK)

UIT HET JURYRAPPORT: OVER DE VIER WINNAARS

1. TikTok Ad Award Greatest Creative

'Deze prijs erkent de algehele creatieve aanpak van een merk op TikTok, met een strategische inzet van betaalde campagnes en organische content om een blijvende TikTok-aanwezigheid op te bouwen. Credits: Bol.com | bureau: Dept. Casefilm: Bol.

De TikTok-aanpak van Bol.com
Met succes positioneert Bol.com zich als een ‘love-brand’ onder Gen Z door middel van een TikTok-first strategie die draait om entertainende en betrokken content. Bol.com had een duidelijk doel: zich positioneren als een geliefd merk voor de nieuwe generatie consumenten, vooral Gen Z. Hun aanpak op TikTok richt zich niet direct op verkoop, maar op het op een entertainende manier presenteren van hun producten en diensten. Bol.com volgt TikTok's filosofie van 'Make TikToks, not ads' en is diep verankerd in de subculturen, humor, niche-interesses en memes van hun publiek. Ze voegen altijd hun eigen twist toe aan TikTok- trends in plaats van deze simpelweg te kopiëren. Zo experimenteerden ze onder andere met poppenshows en een populaire video met de kattenborstel Marcel, die nu deel uitmaakt van de TikTok-identiteit van Bol.com. Ze versterken hun best presterende content met betaalde advertentieformaten zoals In-feed Ads, Top-feed ads en Spark ads om een breder publiek te bereiken en hun volgersaantal te laten groeien. Hun aanpak was zeer succesvol met 38 miljoen views, 1,4 miljoen likes en 294 miljoen impressies—een bewijs dat hun gedurfde aanpak op TikTok loont.'

2. TikTok Ad Award Greatest Performance

'Deze prijs viert de innovatieve TikTok-first creatieve aanpak en campagne-strategie die uitstekende resultaten in de onderste funnel opleveren. Credits: Tess V. Casefilm: Tess V.

Conversiecampagne

Door regelmatig te posten en te experimenteren met verschillende TikTok-first creaties, behaalde Tess V uitstekende resultaten met hun conversiecampagne. Tess V is een echt TikTok-first merk, dat minstens drie video's per dag plaatst en constant experimenteert met nieuwe creaties waarin hun nieuwste producten en platformtrends centraal staan. Voor een zomercampagne gericht op conversie richtten ze zeven advertentiegroepen op, elk met verschillende KPI’s, advertenties en doelgroepen. Ze experimenteerden dagelijks met nieuwe advertentieformaten om relevant te blijven, van Carousel Ads tot het versterken van creators-content via Spark Ads. De doelgroepen waren divers: interactie, interesses en retargeting. Ze zorgden ervoor dat de video's nooit aanvoelden als advertenties, maar leuk en doelgroepgericht waren. De resultaten waren indrukwekkend, met 2612 conversies, een ROAS die 50% hoger was dan bij andere mediakanalen en een cost-per-conversion die 50% lager lag.'

3. TikTok Ad Award Greatest Branding

'Deze prijs beloont een opvallende brandingcampagne die een innovatieve campagne-strategie gebruikte voor uitstekende resultaten in de bovenste funnel. Credits: Hema | bureau: GoSpooky. Casefilm: Hema.

Back to School-campagne - SLAYMA 2024

’Innovatieve TikTok-first campagne om de verkoop van Hema's Back to School-collectie te stimuleren. Hema wilde de online verkoop van hun Back to School-merchandise verhogen en sloeg hiervoor de handen ineen met GoSpooky om een vernieuwende, TikTok-first campagnestrategie op te zetten. Ze creëerden een originele TikTok-serie genaamd ‘Sappige Zomer’, waarin creators het alledaagse drama en de emoties van studenten weergaven. Elke aflevering toonde een Back to School-collectie, met teasers en cross-posts op de kanalen van de creators. De campagne was gericht op het begeleiden van studenten bij het vinden van hun ware zelf en hen te helpen de overgang van basisschool naar middelbare school te "slayen". Als laatste toevoeging creëerde Hema een custom map in Fortnite waarin spelers exclusieve 'Slayma Summer School'-items konden verzamelen, om de community verder onder te dompelen in de ervaring van de campagne. Hema gebruikte Spark Ads, Carousel Ads en Video Shopping Ads om nieuwe klanten te vinden en conversies te stimuleren. De resultaten waren zeer succesvol met 16 miljoen views, meer dan 270.000 totale interacties en 1.000 Fortnite-spelers.'

4. TikTok Ad Award Greatest TikTok

'Deze prijs wordt toegekend aan de beste algehele campagne: een campagne die de creativiteit van het platform optimaal benut, impact creëert en de doelstellingen door de funnel heen behaalt. Credits: KPN | bureaus: Dentsu Creative Amsterdam en A Bigger Circle. Casefilm: KPN.

TikTokTalkshow
Een innovatieve TikTok-first campagne die zinvolle gesprekken met Gen Z op gang brengt en op slimme wijze TikTok Live en betaalde advertenties inzet om betrokkenheid te stimuleren. KPN, een van de toonaangevende telecommerken in Nederland, heeft een sterke toewijding aan sociale impact en creëerde het #BetterInternet-platform ‒ een initiatief voor een veiliger, duurzamer en socialer internet voor iedereen. Voor een nieuwe campagne wilden ze Gen Z betrekken bij het idee van een #BetterInternet op TikTok, bewustzijn creëren en merkwaarde opbouwen. Ze lanceerden een live talkshow op TikTok, speciaal voor Gen Z, om hen de ruimte te bieden voor gesprekken over onderwerpen die hun (digitale) welzijn raken. Ze versterkten de afleveringen om volgers en views te genereren en maakten videofragmenten die door de week heen werden gepost (organisch en betaald) om het gesprek te verbreden en bereik te vergroten. De resultaten overtroffen alle verwachtingen, met miljoenen bereikte Gen Z-ers, 37,6 miljoen views en 321.000 interacties. Het belangrijkste is dat ze een generatie een stem gaven en gesprekken over moeilijke onderwerpen op gang brachten.'

ALDUS JURYLEDEN:
Veronika Tarjan (voorzitter) - Marc Duquesnoy - Boudewijn de Kemp - Harleigh Welvaart - Jeanette Kerssens - Andrea Huijssoon - Steven Lammertink - Soraya Riem - Michael Nap & Roland Teerenstra.

BEELDIMPRESSIE

(beeld: PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken