Hoe zet je als B2B-bedrijf een heel nieuw merk in de markt?

Hoe zet je als B2B-bedrijf een heel nieuw merk in de markt?
  • B2b
  • 16 mrt 2023 @ 08:31
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewMarketingEvenement

Lisa van den Berg is Director Marketing bij NorthC Datacenters, een internationaal opererende datacenterdienstverlener met zijn oorsprong in Nederland. Van den Berg is een van de sprekers tijdens de 7e editie van Nima Marketing Day op donderdag 15 juni 2023 in DeFabrique in Utrecht.

‘Ik ben verantwoordelijk voor de internationale merkpositionering, marketing- en communicatiestrategie en geef leiding aan een internationaal team van marketingmanagers en marketingspecialisten, waarmee ik samen het merk NorthC bouw en versterk.’

De titel van je presentatie is ‘Complete rebranding in 6 weken!’ Kun je alvast een tipje van de sluier lichten?
De datacenterbedrijven The Datacenter Group en NLDC gingen in 2020 verder onder de nieuwe naam NorthC Datacenters en hoe zet je dan als B2B-bedrijf een heel nieuw merk in de markt? En hoe zorg je er vervolgens voor dat klanten en prospects je daarna ook meteen weten te vinden? Van de kleurstelling binnen de panden, de nieuwe logo’s op de muren en het binnen no-time bovenaan de zoekresultaten in Google komen; NorthC werd na een ingrijpende rebranding binnen 6 weken een vertrouwde naam in de sector. Bovendien wordt deze rebranding nu als blauwdruk gebruikt voor verdere expansie in Europa.

Wat zie jij als uitdaging voor 2023?
Ik zie het niet als een uitdaging, maar als een kans voor marketeers om meer vanuit het duurzaamheidsperspectief te communiceren. Het is niet de vraag óf organisaties gaan verduurzamen maar wanneer. Wat doet jouw bedrijf eraan om jullie CO2-footprint te verkleinen? Communiceer hierover! Vertel met welke gave duurzaamheidsinitiatieven jullie bezig zijn met zowel jullie interne als externe stakeholders. Dus wat je als bedrijf voor je medewerkers doet zoals hybride werken, een elektrisch wagenpark, groene stroom inkopen, afval scheiden et cetera, maar ook wat je doet om klanten te helpen verduurzamen met behulp van jullie innovaties. Potentiële klanten kijken hiernaar. Die willen het liefst met partners samenwerken die, net als zij, duurzaamheid hoog op de agenda hebben staan.

Wat is momenteel een hot marketing issue voor jouw merk?
Duurzaamheid dus! Bedrijven, maar ook consumenten, zien steeds meer de noodzaak van duurzaamheid. Datacenters zijn de ruggengraat van onze digitale economie. Achter het gebruik van je computer, smartphone en tablet gaat een hele wereld schuil van dataverkeer en daar zorgen datacenters voor. Voor NorthC is duurzaamheid van groot belang. Het is echt verweven in onze filosofie. We proberen zo duurzaam mogelijk te werken. Als eerste datacenter in Europa, en als een van de eerste in de wereld, heeft NorthC in 2022 een groene waterstofoplossing ingezet. Daarnaast participeert NorthC in grote restwarmteprojecten zoals in Rotterdam, waar het bedrijf helpt met het verwarmen van meer dan 10.000 huishoudens en bijna 400 bedrijven. In Eindhoven wordt de restwarmte van ons datacenter gedeeld met de High Tech Campus en in Aalsmeer draaien een sportcomplex, zwembad en een kinderdagverblijf op de restwarmte vanuit het naastgelegen NorthC datacenter. Dankzij deze initiatieven en het volledig draaien op groene stroom is NorthC goed op weg om in 2030 de gehele operatie CO2-neutraal te kunnen laten zijn.
Als marketingteam proberen wij op een duidelijke en aansprekende manier te communiceren over onze duurzaamheidsinitiatieven en innovaties, wat bijdraagt aan het vergroten van het bewustzijn en de waardering van onze klanten en andere belanghebbenden.

Welke tips/adviezen heb je voor collega B2B-marketeers?
Maak duurzaamheid tastbaar! Wij hebben bijvoorbeeld campagnes gelanceerd over groene waterstof met als gevolg dat NorthC in Google organisch op 1 staat op de zoekterm duurzaam datacenter, onze uitleganimaties over de duurzaamheidsambitie van NorthC zijn tienduizenden keren bekeken en we geven op regelmatige basis interviews in relevante (vak)bladen.

N I M A  M A R K E T I N G  D A Y  2 0 2 3
Nima Marketing Day vindt plaats op donderdag 15 juni 2023 in DeFabrique in Utrecht.
Reserveer hier uw ticket.
Meer informatie via nimamarketingday.nl.

Lees ook: John Kivit van Multiscope: 'Marketeer zou directe contact met doelgroep moeten koesteren'
Lees ook: Center Parcs: 'We vertellen het verhaal over hoe we ons merk vanuit de kern hebben veranderd'
Lees ook: Arnoud Schonis van Eredivisie: 'Hoe een digitale voetbalcompetitie opnieuw geboren werd'
Lees ook: 
'De Volksbank meet ook op vertrouwen en liefde'

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken