Website aanpassen: meer tekst of meer beeld?
- B2b
- 2 jun 2016 @ 16:00
- Link
-
Robbert van den Heuvel
eigenaar
Heuvel Marketing - WebsiteLeadgenerator
- 2 jun 2016 @ 16:00
- Robbert van den Heuvel
De ideale b2b website is erop ingericht om één of meerdere conversies tot stand te brengen. Deze conversie kan zijn: het aanvragen van een brochure; het maken van een afspraak; het downloaden van een e-book of white paper en tot slot het abonneren op een nieuwsbrief.
Om de conversie te verbeteren, is het handig om jezelf voortdurend de volgende vraag te stellen: op welke wijze moet ik de website aanpassen? Moet ik bijvoorbeeld meer tekst of juist meer afbeeldingen plaatsen? Het Amerikaanse weblaboratorium MECLABS voert talloze onderzoeken uit naar het verbeteren van de effectiviteit van websites door oneindig te variëren met allerlei variabelen, zoals kleur, tekst, afbeeldingen, locatie van objecten.
Test uitvoeren
In dit artikel beschrijf ik de bevindingen uit een test die zij onlangs uitvoerden. In deze test onderzochten zij de effecten van het variëren van tekst- cq. beeldgebruik op conversiepagina's.
Dit deden zij door onderstaande twee pagina's beurtelings te tonen aan bezoekers van de website van een vooraanstaand Amerikaans dagblad.
Pagina 1: Veel tekst
Pagina 2: veel beeld
De resultaten:
Uit deze test bleek dat het gebruik van meer beeld (significant) leidt tot een conversie die bijna 30 procent hoger ligt. Naar aanleiding van dit onderzoek werden twee dimensies onderscheiden die een positieve invloed hebben op de effectiviteit van webpagina's en de weergave van de waarde van de boodschap:
Kracht: Algemeen genomen heb je met beeld meer mogelijkheden om je boodschap met kracht te presenteren. Daarbij spelen de volgende elementen een rol:
Relevantie: hoe meer de afbeelding verband houdt met de waarde van de boodschap, des te meer kracht deze bevat.
Realiteit: de kracht van de boodschap neemt toe naarmate het beeld een realistischere weergave geeft van de waarde van het aangebodene.
Relatieve grootte: logischerwijs neemt de kracht van de boodschap ook toe met de grootte van de afbeelding.
Precisie:Algemeen genomen heb je met tekst meer mogelijkheden om de precisie van je boodschap te formuleren. Daarbij spelen de volgende elementen een rol:
Kwantificeerbare details: geef relevant cijfermateriaal weer ter onderbouwing van de boodschap. Het gebruik van de juiste toon: met tekst kun je de boodschap formuleren in de toon waarmee je in real life ook zou communiceren met je (potentiële) klant. Waak dus voor schreeuwerige koppen en expressies.
Voor een nadere uitwerking van bovenstaande samenvatting kan ik het je echt aanraden (een deel van) de presentatie over dit onderzoek te bekijken. Bekijk de presentatie in zijn geheel (+/- 59 minuten). Pas op: hoge (flauwe) grapdichtheid)
Ben jij als marketeer of ondernemer ook voortdurend bezig met het aanpassen van de website van je onderneming met als doel de conversie te vergroten? Ik nodig je van harte uit om je bevindingen uit de praktijk hier te delen!
-
Robbert van den Heuvel
- Werkt bij: Heuvel Marketing
- Functie: eigenaar
- Website:http://www.heuvelmarketing.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- AI-trends 2025: de AI-generatie en AI-agents komen er aan
- Brancheverenigingen: marketinggids Responsible AI
- [column] LinkedIn biedt als netwerkplatform meer kansen dan...
- Nederlandse missie SXSW 2025: Immersive Dreams & Nightmares
- De marketingtransfers van week 50, 2024
- ‘What Matters 2025’-trendrapport: Fulfillment Rewired
Laatste Nieuws
- ‘What Matters 2025’-trendrapport:... 20-12-2024
- De marketingtransfers van week 50,... 20-12-2024
- Nederlandse missie SXSW 2025:... 17-12-2024
- AI-trends 2025: de AI-generatie en... 13-12-2024
- Brancheverenigingen: marketinggids... 12-12-2024
- DDMA viert jubileum, Janssen... 29-11-2024