PIM systemen: van handwerk naar een super marketingmachine

  • B2b
  • 1 nov 2016 @ 07:30
  • Link
  • Arwen Obermeyer
    Arwen Obermeyer

    directeur, partner
    Jelba
  • ContentE-commerceMarketingautomation

Het b2b PIM-systeem – product informatie management systeem - is hot en die trend zien wij ook terug in de wereld van de technische groothandels, die ook steeds vaker online te vinden zijn mét een webwinkel. PIM stelt fabrikanten en producenten in staat productdata te creëren en beheren. Het systeem zorgt bovendien dat deze data snel en eenvoudig in de webwinkels van de groothandels kan worden geplaatst.

Het resultaat is macht over de gepubliceerde content. En dat fabrikanten die macht in handen willen hebben is niet vreemd. Fabrikanten hebben immers belang bij correcte productdata. En de groothandel trouwens ook. Het verklaart de interesse in PIM-systemen. Ook in de b2b-wereld neemt deze interesse toe.

Hoe het werkt
PIM-systemen bevatten verschillende typen content (per product): productomschrijvingen en specificaties, video- en beeldmateriaal en soms zelfs complete handleidingen en gebruiksaanwijzingen. Het systeem structureert deze content en maakt dat koppelingen met andere systemen gemaakt kunnen worden. Productspecificaties, afbeeldingen en andere content kunnen automatisch in de webshop worden geüpload.

De voordelen
Het automatiseren van productdata levert een aantal voordelen op. Het risico op fouten wordt een stuk kleiner: het aantal handelingen dat nodig is om de content op de website te plaatsen is minimaal. Het aanbrengen van eventuele wijzigen vindt centraal plaats; dat garandeert dat alle webshops over de meest actuele informatie beschikken.

  • Het eerste voordeel voor de fabrikant is de correctheid van de productdata; alle resellers kunnen met het PIM-systeem over up-to-date content beschikken. Het aanpassen van de productdata vindt centraal plaats; dat scheelt de fabrikant de nodige extra communicatie met de verschillende partners. Updates over producten en –beschrijvingen hoeven niet meer per e-mail te worden verzonden in enorme Excel-bestanden.
  • Het voordeel voor de resellers is helder: up-to-date productdata en aanvullende content zijn direct beschikbaar. Webshops hebben niet allemaal de (financiële) middelen om deze content zelf te produceren. Het schrijven van een enkele productomschrijving is misschien niet zo’n probleem, maar wat als een webwinkel duizenden producten in het assortiment heeft?

Het PIM-systeem en marketing-communicatie
Het PIM-systeem en het automatiseren van productdata bieden een aantal voordelen op het gebied van marketing en communicatie. Fabrikant en reseller zijn beiden verzekerd van correcte en kwalitatieve productdata. Het wordt voor de fabrikant ook interessanter om de resellers van productdata én aanvullende content te voorzien; de kosten worden immers terugverdient door een netwerk van resellers. Het produceren van content is een kostbare zaak. En dan hebben we het niet alleen over het inhuren van een copywriter en een eventuele vertaler. Content is meer dan alleen tekst; video- en beeldmateriaal zijn de nieuwe content-standaard. Zeker in webwinkels. Het rendement van deze marketinginspanningen? Reken maar uit hoeveel extra omzet 100 webwinkels voor een fabrikant kunnen genereren.

Fabrikanten krijgen met de sterke opkomst van het PIM-systeem de macht over hun merk weer (een beetje) terug, maar de fabrikant moet ook een super-marketing-machine zijn: resellers kiezen voor een partner die hun problemen begrijpt én weet op te lossen.

Het PIM-systeem en Customer Relationship Management
Het onderhouden van relaties met de verschillende partners (dealers en resellers) is van levensbelang voor fabrikanten; deze verkoopkanalen vormen de levensaders van de onderneming. Hoe kan een systeem dat productinformatie beheert helpen om deze relaties te onderhouden? Het systeem stelt de leverancier in staat om voor zijn resellers te zorgen. PIM-as-a-service (of DAAS, data as a service) is een term die steeds vaker wordt gebruikt. Het is een mooie uitdrukking, die goed verwoordt wat het systeem in de praktijk kan betekenen.

Het PIM-systeem in de B2B-wereld
Het systeem wordt ook steeds vaker ingezet in de b2b-wereld: de eerste PIM-systemen die zich specifiek op b2b-marketing richten doen hun intrede. Het b2b PIM-systeem biedt een aantal extra opties, die specifiek rekening houden met de wensen en behoeften van de gebruiker. Voorbeelden van deze wensen zijn bijvoorbeeld web-to-print-opties en opties die de fabrikant ondersteunen in de groothandel strategie: een groothandel, die online actief is, kan een andere datafeed ontvangen dan een groothandel die niet online actief is.

Kansen in de b2b-wereld
Jelba deed onderzoek naar de kansen die het PIM-systeem biedt in de b2b-wereld. Het onderzoek richtte zich specifiek op technische groothandels en fabrikanten. Conclusie van het onderzoek: fabrikanten hebben nu de kans om 55 procent van de technische groothandels direct van productinformatie te voorzien met behulp van een b2b PIM-systeem.

Het implementeren van een webwinkel loopt in de praktijk nog vaak stuk op content-creatie: software oplossingen zijn niet langer het grootste struikelblok. Het creëren van content is dat wél. Het weerhoudt ondernemers van online ondernemerschap en dat beïnvloedt direct de kansen van de fabrikant. B2b-inkopers oriënteren zich immers steeds vaker online. Het is dus logisch dat de fabrikant zich als super-marketing-machine zal moeten opwerpen om deze kansen te pakken.

 

Arwen Obermeyer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken