Het e-book als onderschat marcom-instrument

  • Content
  • 7 dec 2015 @ 09:00
  • Link
  • Peter van der Wijk
    Peter van der Wijk

    creative director
  • DoelgroepenMarketingcommunicatie

Content betekent: inhoud. Je zou echter het bijna vergeten zoveel tijd en geld als er nu door veel partijen besteed wordt om met content niet meer te doen dan opvallen. Zoals het op zichzelf wel leuke ideetje: 'Weet je wat we doen: we laten mensen in achtbaankarretjes door een huis rijden dat verkocht moet worden en maken daar een filmpje van, nou?'

Zo kreeg een woning in Ermelo vorig jaar dus een rollercoaster door het huis en een geinig filmpje dat 3.788.999 keer bekeken werd tot nu toe. Niet gek, operatie geslaagd. Helaas gaat het met de patient een jaar later nog niet geheel naar wens.
Het huis staat nog altijd te koop. Voor de liefhebber van wonen in Ermelo: de prijs is gezakt van 650.000 euro naar 595.000 euro

Waardevol
Content is geen wondermiddel. Content die erop gericht is louter exposure te genereren, schiet z’n doel voorbij. Content is pas kansrijk als het inhoudelijke relevantie in zich heeft die een brug kan slaan naar de mensen voor wie dat bestemd is.
Denk als instrument om dat te doen eens niet alleen na over geinige creatieve filmpjes, maar ook weer eens over de mogelijkheid om waardevolle old school content om te zetten naar waardevolle new school content.
Ontwikkel een origineel e-book, al dan niet in enhanced uitvoering - in het laatste geval kun je dan nog altijd uit de bol met geinige video’s als je wilt. Je merk-, product- of bedrijfsboodschap kan uitgroeien tot een digitaal en prachtig vormgegeven e-hebbeding, waar de downloader ‘wow’ tegen zegt en dat enthousiasme graag deelt op Twitter, Facebook en Pinterest.


Premium
Zelfs wie nauwelijks papieren boeken leest, kun je interesseren met een e-book geven waar de audio-visuele vonken van afvliegen. Als je het goed doet, is een e-book niets minder dan een ware brand experience. Met name bedrijven en organisaties die weten dat meer en beter informeren van doelgroepen hun diensten extra waarde geeft, kunnen er veel baat bij hebben. Net zo goed als het bij wijze van premium of salesinstrument slim kan zijn om aan een e-book te denken.

Een paar gedachten
* Elk foodmerk kan de zoveelste website met handige receptjes bedenken. Maar waarom niet een deal maken met Jamie Oliver of lovely Nigella Lawson om een eenmalig, exclusief e-book te creëren? Met de recepten uitgeschreven, maar ook filmisch toegevoegd? Alleen te downloaden bij afname van X producten en klantgegevens.
* Een goed doel met een BN’er als ambassadeur bundelt zijn reisverhalen, zelfs aangevuld met filmpjes en podcast tot een aansprekend e-book, dat laat zien dat het geld ter plekke komt en dat er iets mee gedaan wordt. Bovendien kan het e-book voor een klein bedragje gedownload worden en op die manier extra donaties opleveren.
* Een high-end beddenfabrikant verpakt z’n expertise en bedrijfsverhaal in een exclusief e-book met de 10 meest bijzondere bedtimestories aller tijden. Of contacteert de meest populaire kinderboekenauteur voor een speciaal in opdracht geschreven bijzonder e-book met voorleesverhalen, gratis te downloaden voor wie een kleine enquete over slapen, bedden en matrassen invult.


Verrassend
Enzovoort. En dan doe ik nog niets eens mijn best. Het e-book als marketingtool, communicatiedrager én content is even veelzijdig als betekenisvol. Hoe bijzonderder het e-book, hoe groter de aantrekkingskracht en het spraakmakend vermogen. Het is werkelijk wat je er zelf van maakt. De technische ontwikkelingskosten vallen bovendien verrassend goed mee.

Het beste van alles is echter dat ene essentiële, waardevolle verschil tussen online reclame- en spektakelcontent en een speciaal e-book.Zo’n e-book is altijd een cadeautje. En de rest bepaald niet.

Peter van der Wijk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken