Pfauth: 'Sam Altman (Open AI) vindt zelf schrijven belangrijk'
- Online
- 16 okt 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - CopywritingVROpleidingOnderzoek
- 16 okt 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Alles wat je meer dan twee keer doet, kun je automatiseren, stelt Ernst-Jan Pfauth, mede-oprichter van De Correspondent, maker van POM, Jonge Jaren en het Dankboek. Des te verbaasder is hij over de bejubeling van 'zelf schrijven' door AI-goeroe Sam Altman.
'Ik ben soms bang dat schrijven als vaardigheid overbodig wordt door AI. Maar uitgerekend Sam Altman, de baas van OpenAI, verwacht dat schrijven nog lang een belangrijke skill blijft', zag Pfauth.
'Altman vertelt in de podcast How I Write dat hij zichzelf geen goede schrijver vindt, maar dat hij schrijven om deze drie redenen als één van zijn meest waardevolle hulpmiddelen ziet', signaleert Pfauth. Altman noemt daarin drie reden waarom zelf schrijven zo goed is.
1. Vage ideeën scherpstellen: Altman vindt het onmogelijk om bijvoorbeeld tijdens een wandeling rommelige gedachten in zijn hoofd te ordenen. Pas als hij gaat schrijven, krijgt hij helderheid.
2. Extern denken: Hij gebruikt schrijven om nieuwe ideeën te ontdekken. Tijdens het schrijven merkt hij waar zijn gedachten vastlopen en door die blokkades al schrijvende te overwinnen, ontstaan er nieuwe inzichten.
3. Beter communiceren op werk: Als directeur van OpenAI zet hij zijn plannen eerst op papier, bijvoorbeeld in tweejarenstrategieën. Pas daarna gaat hij erover in gesprek. 'Schrijven is beter dan vergaderen' en 'duidelijke schrijvers zijn ook duidelijke communicators', zegt Altman daarover.
Altmans eindconclusie is volgens Ernst-Jan Pfauth dat het, ongeacht de ontwikkeling van AI, altijd relevant blijft om te leren schrijven, omdat het helpt je gedachten te ordenen. Opmerkelijk. Lees Pfauths column hier verder.
(PvWK, beeld: Wikimedia via commons Flickr2commons - Wikimedia.org)
bijschrift foto:
President Sam Altman speaks onstage during TechCrunch Disrupt SF 2017 at Pier 48 on September 19, 2017 in San Francisco
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- digital native
- Open AI
- verbaasd
- creativiteit
- ai
- AI-guru
- Dankboek
- ChatGPT
- Jonge Jaren
- Sam Altman
- POM
- zelf denken
- copywriter
- De Correspondent
- Ernst-Jan Pfauth
- automatiseren
- zelf schrijven
- autonomie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [interview] Picnic zet klantdata om in hyperpersoonlijk aanbod
- Google lanceert nieuwe functies in Maps, Waze en Earth
- ACM waarschuwt jongeren voor onbetrouwbare webshops
- Eerste Nederlandse TikTok Ad Awards uitgereikt
- Senior Intelligence benadrukt waarde pensioengerechtigden...
- Red Bull zet in op gaming met YouTube-serie Xceptional Player
Laatste Nieuws
- HomeExchange lanceert "Be My Guest":... 13-11-2024
- Red Bull zet in op gaming met... 12-11-2024
- Eerste Nederlandse TikTok Ad Awards... 06-11-2024
- Senior Intelligence benadrukt waarde... 06-11-2024
- Google lanceert nieuwe functies in... 01-11-2024
- [interview] Picnic zet klantdata om... 01-11-2024