Heineken en DJ Barry CS trappen ADE af met geheime boodschap

Heineken en DJ Barry CS trappen ADE af met geheime boodschap
  • Food-en-retail
  • 17 okt 2024 @ 12:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieEvenement

Uit onderzoek blijkt dat 64% van de ondervraagden meer van muziek denkt te genieten als ze hun telefoon zouden uitzetten. Vandaar dat tijdens de door Heineken gesponsorde opening van het Amsterdam Dance Event (ADE) in The Loft het offline feestvieren centraal stond.

Heineken, ADE en DJ Barry Can't Swim vierden samen 'de magie van het genieten van bijzondere momenten', zo melden ze. Ze moedigen bezoekers aan om hun ervaringen volop te omarmen en niet te laten verstoren door telefoongebruik tijdens festivals en concerten. Dit sluit aan op recent onderzoek waaruit blijkt dat 81% van de ondervraagden* aangeeft onbewust te scrollen tijdens sociale momenten, tegelijkertijd vindt 57% dat dit de kwaliteit van hun gesprekken met vrienden negatief beïnvloedt. De boodschap 'Keep the moment in your memory, not on your phone’ werd op innovatieve wijze overgebracht via een geheime boodschap die alleen op de telefoon te zien was. Bezoekers werden aangemoedigd om volledig op te gaan in het moment en de muziek, zonder afleiding van schermen.

Vlak voor aanvang van de set van Barry Can’t Swim werd de spanning opgebouwd, de lichten werden gedimd en de energie in The Loft was voelbaar, memoreert de brouwerij. Op dat moment pakten alle bezoekers hun telefoon om de opkomst van de DJ vast te leggen. 'Een fenomeen wat je overal bij concerten en live optredens ziet. Wat het publiek niet wist, was dat Heineken en Barry Can’t Swim een bijzondere boodschap in petto hadden, die met het blote oog niet zichtbaar was, maar wel door de cameralens van hun telefoon. Dankzij een innovatieve infraroodtechniek verscheen op alle telefoonschermen tegelijkertijd de tekst: "Keep the moment in your memory, not on your phone." Een krachtig visueel statement dat de aanwezigen opriep om de muziek en de sfeer om hen heen echt te beleven, zonder afleiding van hun telefoons', aldus Heineken.

Els Dijkhuizen, nog even Marketing Directeur van Heineken Nederland, vult aan: 'We willen met deze activatie festivalgangers aansporen om bewuster te genieten van de muziek en de sfeer om hen heen. Door de telefoon even weg te leggen, kun je echt opgaan in het moment en de connectie maken en proosten met de mensen om je heen. Dat is ook wat ADE zo bijzonder maakt.'

Meer genieten van muziek zonder telefoon
Heineken en ADE zeggen samen te willen zorgen voor de 'ultieme ervaring' tijdens ADE. Dat telefoons die beleving vaak in de weg staan blijkt uit recent onderzoek. 81% van de ondervraagden heeft zichzelf regelmatig betrapt op het doelloos scrollen of checken van hun telefoon tijdens sociale momenten. Hoewel 62% hun telefoon vooral gebruikt om foto’s en video’s te maken, geeft een aanzienlijk deel van de respondenten aan dat dit hun beleving van sociale situaties negatief beïnvloedt. Zo zegt 50% dat hun smartphone hen belemmert om écht in het moment te zijn. Het bewustzijn hierover groeit: 73% heeft al eens geprobeerd hun telefoon minder te gebruiken om meer aanwezig te zijn. Opvallend is dat 64% ervan overtuigd is dat ze meer van livemuziek zouden genieten als ze hun telefoon zouden loslaten en zich volledig op de ervaring zouden focussen.

Boring Phone
De bezoekers van het openingsfeest in The Loft ontvingen aan het einde van de avond ook de Heineken Boring Phone. De naam zegt het al, een telefoon waar je niet veel meer mee kunt dan bellen en SMS'en. Uit hetzelfde onderzoek blijkt namelijk dat 47% van de ondervraagden hun smartphone sneller thuis zou laten als ze een eenvoudiger apparaat zouden hebben.

De Schotse DJ en producer Barry Can’t Swim over het initiatief: 'Ik ben helemaal voor de Boring Phone die Heineken heeft bedacht. Toen ik hoorde van het nieuwe "anti-smart’" telefoonconcept, raakte het een snaar bij me. Bij live muziek ben je natuurlijk veel meer aanwezig en ondergedompeld als je er je volledige aandacht aan geeft, in plaats van een video op je telefoon te maken. En zonder telefoons is de energie zeker anders – mensen zijn meer met elkaar verbonden op de dansvloer.'

ADE Pro Pass en Boring Phone weggeefactie
Om bezoekers nog meer te laten opgaan in de muziek, bood Heineken festivalgangers op donderdag 17 oktober 2024, de kans om een exclusieve Pro Pass en een Boring Phone te winnen. Met de Pro Pass krijgen de winnaars toegang tot het volledige dag- en nachtprogramma van ADE. Devies luidde: 'De Boring Phone is bedoeld om hen te helpen echt van het festival te genieten, zonder constante afleiding. Benieuwd waar je deze pas en telefoon kunt vinden? Houd morgenochtend de socials van HeinekenNL in de gaten voor hints en beleef ADE op een unieke manier.

De actie van Le Pub voor Heineken uitgelegd

Speciale app
'In today's world, smartphones are becoming a bit too interesting distracting people from what's going on around them.  After the success of the Boring phone, Heineken saw another opportunity with the Boring Mode, an app specifically designed by the brand to limit phone use and bring people back to socialising by turning off distractions. Leveraging the power of music, Heineken took action within the concert environment, where people come together and share amazing experiences. The brand has picked two major international events: the Live Out Music Festival in Mexico and the opening party of the Amsterdam Dance Event with the Scottish DJ and producer Barry Can't Swim. When people filmed the performance with their phones, special technology delivered a hidden message on their screens, inviting them to put down their devices and download the "Boring Mode" app', vat Julie Foulet van verantwoordelijk bureau Le Pub de actie, die veel internationale aandacht trok tijdens ADE, samen.
(PvWK | beeld: Heineken)

Over het onderzoek - Samenvatting
'Uit het onderzoek blijkt dat 81% van de respondenten aangeeft hun telefoon regelmatig te checken of te scrollen zonder specifieke reden tijdens sociale gelegenheden. 62% gebruikt hun telefoon vooral om foto’s en video’s te maken, terwijl 51% sociale media checkt en 57% berichten van vrienden en familie bekijkt. 73% heeft geprobeerd bewust minder op hun telefoon te kijken om meer aanwezig te zijn. 65% zegt dat dit de kwaliteit van hun sociale momenten heeft verbeterd. 47% zou hun smartphone eerder thuislaten als ze een eenvoudiger apparaat zouden gebruiken, en 34% zou hun telefoon thuislaten als niemand in hun omgeving een telefoon gebruikt. Daarnaast vindt 50% dat hun smartphone hun vermogen om in het moment te zijn beperkt, en 54% voelt zich afgeleid door constante meldingen. 57% geeft aan dat deze afleiding de kwaliteit van gesprekken met vrienden en familie vermindert. 46% overweegt zelfs om “telefoonverslaving” achter zich te laten, terwijl 42% zich stoort aan de hoeveelheid telefoons tijdens live-optredens. Meer dan de helft (54%) geeft toe dat ze eerder bezig zijn met het filmen van een concert dan met het moment zelf, en 64% denkt dat ze meer van muziek zouden genieten als ze hun telefoon zouden loslaten.
Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1.000 respondenten in Nederland in de leeftijdscategorie 18-39 jaar. 38 % van de ondervraagden is man en 61% van de ondervraagden is vrouw.' 

(bron: Heineken)

*Demografische gegevens onderzoek

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken